BibTex RIS Kaynak Göster

Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 8, 01.10.2011

Öz

This article explores the notion of “bad” teachers from a psychological viewpoint, including the
possible unconscious origins of such images, and raises some questions for teaching and supervisory
practice. One day, on a whim, I asked the 24 experienced teachers who enrolled in the course to list on
index cards up to three characteristics of what they considered to be a “bad” teacher. No one appeared to
have any difficulty with the assignment, as they all completed it quickly. I collected and compiled the
responses, and recorded the frequencies. The next day I shared the cumulative list with the teachers as a
group, presented a ten‐minute overview of Jung’s concept of the shadow, and then asked for the students’
reactions. Five categories summarized all 72 characteristics of “bad” teachers. These categories include:
having “low motivation” (29%), being “uncaring or disrespectful toward students” (24%), evidencing a
“knowledge or skill deficit” (22%), being “inflexible” (14%), and possessing a “difficult personality”
(11%).

Kaynakça

  • Craig, R. P. (1994). The face we put on: Carl Jung for teachers. The Clearing House, 67 (4), 189‐ 191.
  • Jung, C. G. (1964). Approaching the unconscious. Man and his symbols (Edt: C. G. Jung). New York: Dell.
  • Jung, C. G. (1976a). The Structure of the psyche. The portable Jung (Edt: J. Campbell). New York: Penguin Books.
  • Jung, C. G. (1976b). The relations between the ego and the unconscious. The portable Jung (Edt: J. Campbell). New York: Penguin Books.
  • Jung, C. G. (1990). The archetypes and the collective unconscious. (Translated by R. F. C. Hull). New York: Princeton University Press.
  • Pascal, E. (1992). Jung to live by. New York: Warner Books.
  • von Franz, M‐L. (1964). The realization of the shadow. Man and his symbols (Edt: C. G. Jung). New York, NY: Doubleday. pp. 166‐176.
  • Zweig, C. & Wolf, S. (1997). Romancing the shadow: Illuminating the dark side of the soul. New York: Ballantine Books.

The “bad” teacher: Some thoughts and questions for supervision

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 8, 01.10.2011

Öz

Bu çalışma, “kötü” öğretmen kavramını, bununla ilgili imajların olası bilinçsiz kökenlerini ve
denetim uygulamalarını psikolojik bir bakış açısıyla incelemektedir. Bir gün, bir hevesle, derse kayıtlı 24
öğretmene, “kötü” öğretmeni yansıttığını düşündükleri üç özelliği kartlara yazmalarını istedim. Kimse bu
çalışmada zorlanıyor görünmüyordu ve hepsi yazmayı hızlıca bitirdiler. Yanıtları toplayıp, derledim ve
frekanslarını kaydettim. Ertesi gün tüm listeyi öğretmen grubuyla paylaştım, Jung’un gölge kavramının
10 dakikalık bir özetini sundum ve öğrencilerin tepkilerini istedim. Beş kategori, “kötü“ öğretmenin 72
özelliğini özetliyor. Bu kategoriler, “düşük motivasyon”a sahip olmak (% 29), “öğrencilere karşı kayıtsız
veya saygısız” olma (% 24), “bilgi ya da beceri eksikliği” gösterme (% 22), “esnek olmama” (% 14) ve “zor
bir kişiliğe” (% 11) sahip olmadır.

Kaynakça

  • Craig, R. P. (1994). The face we put on: Carl Jung for teachers. The Clearing House, 67 (4), 189‐ 191.
  • Jung, C. G. (1964). Approaching the unconscious. Man and his symbols (Edt: C. G. Jung). New York: Dell.
  • Jung, C. G. (1976a). The Structure of the psyche. The portable Jung (Edt: J. Campbell). New York: Penguin Books.
  • Jung, C. G. (1976b). The relations between the ego and the unconscious. The portable Jung (Edt: J. Campbell). New York: Penguin Books.
  • Jung, C. G. (1990). The archetypes and the collective unconscious. (Translated by R. F. C. Hull). New York: Princeton University Press.
  • Pascal, E. (1992). Jung to live by. New York: Warner Books.
  • von Franz, M‐L. (1964). The realization of the shadow. Man and his symbols (Edt: C. G. Jung). New York, NY: Doubleday. pp. 166‐176.
  • Zweig, C. & Wolf, S. (1997). Romancing the shadow: Illuminating the dark side of the soul. New York: Ballantine Books.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA29VU65KJ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Edward Pajak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pajak, E. (2011). Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-8.
AMA Pajak E. Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular. EBAD - JESR. Ekim 2011;1(2):1-8.
Chicago Pajak, Edward. “Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler Ve Sorular”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 1, sy. 2 (Ekim 2011): 1-8.
EndNote Pajak E (01 Ekim 2011) Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 1 2 1–8.
IEEE E. Pajak, “Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular”, EBAD - JESR, c. 1, sy. 2, ss. 1–8, 2011.
ISNAD Pajak, Edward. “Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler Ve Sorular”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 1/2 (Ekim 2011), 1-8.
JAMA Pajak E. Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular. EBAD - JESR. 2011;1:1–8.
MLA Pajak, Edward. “Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler Ve Sorular”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 2, 2011, ss. 1-8.
Vancouver Pajak E. Kötü Öğretmen: Denetim İçin Bazı Düşünceler ve Sorular. EBAD - JESR. 2011;1(2):1-8.