Araştırmada, MEB 2006 Okul Öncesi Eğitim Programında öngörülen 36–48 aylık çocukların
bilişsel gelişim özelliklerine örneklemin ne derece sahip olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır.
Tarama modelinde desenlenmiş olan bu araştırmanın örneklemini, 2009–2010 eğitim‐öğretim yılında
Kütahya il merkezindeki okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36–48 aylık 53 çocuk
oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan Bilişsel Gelişim
Değerlendirme Formu (BGDF) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde ikili gruplar
arasındaki ilişkiye bakmak amacı ile t‐testi, ANOVA ve Kruskal Wallis‐H testi uygulanmıştır. Elde
edilen bulgulara göre örneklemin BGDF’nin 1. ve 2. uygulamaları sonucunda aldıkları puanlar
cinsiyet, devam ettikleri okul türü, okul öncesi kurumuna devam etme süresi, annenin yaşı, annenin
çalışma durumu, babanın yaşı, babanın öğrenim durumu, kardeş sayısı, kaçıncı çocuk olduğu, ailenin
ekonomik durumu değişkenlerine göre farklılaşmamaktadır. BGDF 1. ve 2. uygulama sonucunda
alınan puanlar annenin öğrenim durumu değişkenine göre birinci uygulamada değil, ancak ikinci
uygulamada farklılaşmaktadır.
In this research, by evaluating whether the cognitive developmental characteristics which
were predicted in the 2006 Pre‐School Education Programme reflect the factors, the level of cognitive
development of 36‐48 month‐old children was investigated. The research was figured using the
Survey Method. The sample of the research consisted of 53 children in the centre of Kütahya in the
2009‐2010 academic year. Data was collected by The Cognitive Development Evaluation Form (CDEF)
and Personal Information Form. The purpose of observing the relationship between groups of two or
over in the data analysis, t‐test, ANOVA and Kruskal Wallis H‐test were used. According to the
findings: the scores obtained by participants as a result of first and second application of CDEF did
not vary according to gender, type of school attending, and period of attending pre‐school education
institution, the age of mother, work status of mother, the age of father, educational status of father,
number of siblings that they have, birth order in the family, and the economical status variable. Scores
obtained from first and second application of CDEF did not vary with the education status of mother
in first application but did vary in the second application. There are significant differences in the
scores of participants between the first application and the second application, as well.
Other ID | JA88KN59PD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 2 |