Bu araştırmanın amacı, genel fizik dersinin kuvvet ve hareket ünitesi konularının öğrencilere
öğretilmesinde grup araştırması ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin akademik başarılarına
etkisini belirlemektir. Çalışmanın örneklemini 2010–2011 öğretim yılı güz döneminde öğrenim gören
birinci sınıf Fen ve Teknoloji öğretmen adaylarından oluşan toplam 96 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada, Akademik Başarı Testi (ABT), Grafik Testi (GT) ve Modül Testleri (Modül A, B, C, D ve
E) kullanılmıştır. Çalışma üç farklı grupta gerçekleştirilmiştir. Bu gruplardan; birincisi grup
araştırması yönteminin uygulandığı (GAG), ikincisi birlikte öğrenme yönteminin uygulandığı (BÖG)
ve üçüncüsü ise öğretmen merkezli yöntemin uygulandığı kontrol grubu (KG) olarak belirlenmiştir.
Verilerin analizi için tanımlayıcı istatistikler ve ANOVA kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda,
GAG ve BÖG arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı fakat BÖG ile KG arasında anlamlı
farklılıkların olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the effect of group investigation and cooperative
learning techniques on the academic achievements of first year university students attending classes
in which the units of force and motion are taught within the general physics course. The sample of this
study consists of 96 first year pre-service science teachers during the 2010-2011 academic year. As data
collection instruments, the Academic Achievement Test (AAT), Graphic Test (GT), Module Tests
(Module A, B, C, D and E) were used. This study was carried out in three different groups. One of
these groups was Group Investigation Group (GIG), the second group was the Learning Together
Group (LTG) and the other was the Control Group (CG), in which teacher-centered instruction was
applied. The data obtained on instruments were evaluated using ANOVA and descriptive statistics.
The results of this study indicated no significant difference between GIG and LTG, but a significant
difference between LTG and CG.
Other ID | JA85ZA54ED |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 1 |