Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarında çalışmakta olan öğretim elemanı ve yöneticilerin örgütsel bağlılık düzeylerini ölçmek; bunun cinsiyet, yaş, eğitim durumu, unvan ve kıdeme göre değişip değişmediğini belirlemektir. Bulgular ışığında karar alıcılara ve eğitim kurumları yöneticilerine iş görenlerin örgütsel bağlılığını artırmaya ilişkin öneriler sunulmuştur. Tarama modeliyle yürütülen araştırmanın çalışma grubu Akdeniz Üniversitesi’ne bağlı beş meslek yüksekokulunda 2012-2013 eğitim-öğretim yılında görevli 62 öğretim elemanından oluşmaktadır. Veriler, Allen ve Meyer (1990) tarafından geliştirilen ve Kaya ve Selçuk (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan Örgütsel Bağlılık Ölçeği ile toplanmıştır. Veri analizinde betimsel istatistikler, Mann Whitney U Testi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcılar en yüksek katılımı sırası ile duygusal bağlılık, normatif bağlılık ve devam bağlılığı boyutlarında göstermiştir. Katılımcıların görüşleri cinsiyet ve idari görev yapıp yapmama durumuna göre değişmemektedir
Educational organizations are social and open systems that have predetermined
goals; they coordinate activities and interact with the environment to achieve these goals
(Daft, 2004). Because organizations have predetermined goals and objectives set by people,
the human factor is an indispensable part of the organization. For the continuity and
compatibility of the organization it is very important what this factor feels and thinks, how
they behave, and whether or not they are efficient. Structure, management, leadership,
authority, communication, human relations, organizational behaviors, and many other
factors related to organizational life show differences from one organization to another. The
concept differentiating organizations from each other and affecting them in all conditions is
organizational culture (Torun, 2012).
Different metaphors have been developed to explain the structures and functions of
organizations in addition to theories and models. These include machine, organism, brain,
and culture metaphors (Alvesson, 2002). Organizational culture also includes dimensions
like leadership, motivation, and organizational commitment.
Organizational commitment plays an important role on the efficiency and
effectiveness of organizations; there are personal, organizational, and environmental factors
that affect organizational commitment. Researches in this field show that managers can
influence these factors and increase the commitment of employees towards their
organization (Durna & Eren, 2005).
Organizational commitment Affective commitment Continuance commitment Normative commitment Vocational education
Other ID | JA85MT27YV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Özel Sayı |