BibTex RIS Cite

İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri

Year 2014, Volume: 4 Issue: 1, 243 - 258, 01.06.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini hangi yönde karşıladığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın evrenini 2012-2013 öğretim yılında, Ankara ili Çankaya ilçesi Ayten-Şaban Diri İlköğretim Okulu’nda çocukları öğrenim gören 782; örneklemini ise bu evrenden seçkisiz örnekleme tekniğiyle belirlenen 264 veli oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan “İlköğretim Aile Memnuniyet Ölçeği” araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Faktör analizleri sonucu ölçeğin 4 faktörlü; faktörlerce açıklanan toplam varyansın ise % 70.252 olduğu saptanmıştır. Faktörlere göre Cronbach Alfa güvenirlik katsayılarının ise .906 ile .931 arasında değişmektedir. Araştırma bulgularına göre, araştırma sosyal çevresinde, anne ve baba öğrenim düzeyinin oldukça yüksek; baba öğreniminin, anneden hem orta hem de yükseköğretimde daha fazla olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçları, aile memnuniyetinin; anne-baba öğrenim düzeyi; anne-baba mesleği ve gelirine doğrudan bağlı olduğunu göstermektedir. Özellikle ebeveynin yükseköğrenim görmüş olmasının aile memnuniyet düzeyinin artışında önemli fark yarattığı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçları doğrultusunda, ilköğretimin aile memnuniyetini hangi yönde karşıladığının saptanması amacıyla Türkiye çapında “aile memnuniyet araştırmalarının” desteklenmesi gerektiği önerilmiştir

References

  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of educational research. London: The Farmer Press.
  • Arıcı, H. (1998). İstatistik yöntemler ve uygulamalar. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul: Okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler (8. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Black, R. (2007). Overcoming disadvantage through the innovative classroom. Education Foundation Australia. http:www.educationfoundation.org.au. İndirme Tarihi: 09.07.2013.
  • Brien, K. & Stelmach, B. L. (2009). Legal and cultural contexts of parent-teacher interactions: school councils in Canada. International Journal about Parents in Education, 3 (1), 1-14.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E, K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlisle, E., Stanley, L. & Kemple, K. M. (2005). Opening doors: understanding school and family influences on family involvement. Early Childhood Education Journal, 33 (3), 155- 162.
  • Coleman, B. & McNeese, M. N. (2009). From home to school: the relationship among parental involvement, student motivation, and academic achievement. The International Journal of Learning, 16 (7), 459-470.
  • Delores, C. P. (2000). Parent involvement: influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94, 42-63.
  • Doğru, Ç. T. (2005). Okul-öğretmen-aile işbirliğinin sınıf yönetimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Erdoğan, Ç. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,16 (3), 399-431.
  • Ekinci, C. E. (2011). Bazı sosyo ekonomik etmenlerin Türkiye’de yükseköğretime katılım üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 281-297.
  • Gümüşeli, A. İ. (2004). Ailenin katılım ve desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2 (6), 14-17.
  • Holmes-Smith, P. (2006).School socio-economic density and its effect on school performance. SREAMS School Research Evaluation and Measurement Services. Australian-Sydney: New South Wales Department of Education and Training.
  • MEB (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 28199.
  • Onderi, H. & Makori, A. (2012). Differential perceptions, challenges, conflicts and tensions in the role of Board of Governors (BOG) and Parent-Teacher Association (PTA) in Sub-Saharan Africa: A case of Kenyan secondary schools. Educational Research, 3 (1), 17-29.
  • Özbaş, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul-aile ilişkileri konusunda yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özbaş, M. (2012a). Student and parental perceptions on meeting the educational needs of the disadvantaged students in the primary schools. Educational Research, 3 (3), 311-319.
  • Özbaş, M. (2012b). Students’ perceptions related to equality of chance and opportunity in secondary education according to school types. American International Journal of Contemporary Research, 2 (4), 75-84.
  • Özbaş, M. (2013a). Eğitim sosyolojisi (1. Baskı). (Edt: M. Türkkahraman & İ. Keskin). Zorunlu eğitim kurumu olarak okul. İstanbul: Lisans Yayıncılık. ss. 137-163.
  • Özbaş, M. (2013b). Perceptions of parents about performance levels of elementary education branch guidance counselors related to the family satisfaction. Crown Research in Education, 3 (1), 1-7.
  • Özbaş, M. & Avcı, M. (2013). Yoksul aile çocuklarının kamusal eğitimden yararlanma düzeylerine ilişkin veli algıları. IASSR European Conference on Social Science Research. Marmara University, School of Business Administration, İstanbul. June 19-21, 2013. Paper ID: 10058.
  • Resmi Gazete (2012). 6287sayılıİlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Resmi Gazete. Sayı: 28261.
  • Şişman, M. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (7. Baskı).Ankara: Pegem Akademi.
  • TÜRK-İŞ (2013). Mayıs 2013 açlık ve yoksulluk sınırı. Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu TÜRK-İŞ Haber Bülteni, 27 Mayıs 2013.www.turkis.org.tr. Erişim Tarihi: 17.06.2013. 37T 37T
  • Weir, S., Archer, P. & Millar, D. (2009). Educational disadvantage in primary schools in rural areas report no. 1: Analysis of English reading and mathematics achievement in schools in the rural dimension of the school support programme. Report to the Department of Education and Science. Dublin: Educational Research Centre.

[Views of parents related to elementary education school administrators’ level of ensuring family satisfaction]

Year 2014, Volume: 4 Issue: 1, 243 - 258, 01.06.2014

Abstract

References

  • Anderson, G. (1990). Fundamentals of educational research. London: The Farmer Press.
  • Arıcı, H. (1998). İstatistik yöntemler ve uygulamalar. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Balcı, A. (2007). Etkili okul: Okul geliştirme kuram uygulama ve araştırma (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler (8. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Black, R. (2007). Overcoming disadvantage through the innovative classroom. Education Foundation Australia. http:www.educationfoundation.org.au. İndirme Tarihi: 09.07.2013.
  • Brien, K. & Stelmach, B. L. (2009). Legal and cultural contexts of parent-teacher interactions: school councils in Canada. International Journal about Parents in Education, 3 (1), 1-14.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E, K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlisle, E., Stanley, L. & Kemple, K. M. (2005). Opening doors: understanding school and family influences on family involvement. Early Childhood Education Journal, 33 (3), 155- 162.
  • Coleman, B. & McNeese, M. N. (2009). From home to school: the relationship among parental involvement, student motivation, and academic achievement. The International Journal of Learning, 16 (7), 459-470.
  • Delores, C. P. (2000). Parent involvement: influencing factors and implications. The Journal of Educational Research, 94, 42-63.
  • Doğru, Ç. T. (2005). Okul-öğretmen-aile işbirliğinin sınıf yönetimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Erdoğan, Ç. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,16 (3), 399-431.
  • Ekinci, C. E. (2011). Bazı sosyo ekonomik etmenlerin Türkiye’de yükseköğretime katılım üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 281-297.
  • Gümüşeli, A. İ. (2004). Ailenin katılım ve desteğinin öğrenci başarısına etkisi. Özel Okullar Birliği Bülteni, 2 (6), 14-17.
  • Holmes-Smith, P. (2006).School socio-economic density and its effect on school performance. SREAMS School Research Evaluation and Measurement Services. Australian-Sydney: New South Wales Department of Education and Training.
  • MEB (2012). Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayı: 28199.
  • Onderi, H. & Makori, A. (2012). Differential perceptions, challenges, conflicts and tensions in the role of Board of Governors (BOG) and Parent-Teacher Association (PTA) in Sub-Saharan Africa: A case of Kenyan secondary schools. Educational Research, 3 (1), 17-29.
  • Özbaş, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin okul-aile ilişkileri konusunda yapmaları gereken ve yapmakta oldukları işler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özbaş, M. (2012a). Student and parental perceptions on meeting the educational needs of the disadvantaged students in the primary schools. Educational Research, 3 (3), 311-319.
  • Özbaş, M. (2012b). Students’ perceptions related to equality of chance and opportunity in secondary education according to school types. American International Journal of Contemporary Research, 2 (4), 75-84.
  • Özbaş, M. (2013a). Eğitim sosyolojisi (1. Baskı). (Edt: M. Türkkahraman & İ. Keskin). Zorunlu eğitim kurumu olarak okul. İstanbul: Lisans Yayıncılık. ss. 137-163.
  • Özbaş, M. (2013b). Perceptions of parents about performance levels of elementary education branch guidance counselors related to the family satisfaction. Crown Research in Education, 3 (1), 1-7.
  • Özbaş, M. & Avcı, M. (2013). Yoksul aile çocuklarının kamusal eğitimden yararlanma düzeylerine ilişkin veli algıları. IASSR European Conference on Social Science Research. Marmara University, School of Business Administration, İstanbul. June 19-21, 2013. Paper ID: 10058.
  • Resmi Gazete (2012). 6287sayılıİlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Resmi Gazete. Sayı: 28261.
  • Şişman, M. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (7. Baskı).Ankara: Pegem Akademi.
  • TÜRK-İŞ (2013). Mayıs 2013 açlık ve yoksulluk sınırı. Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu TÜRK-İŞ Haber Bülteni, 27 Mayıs 2013.www.turkis.org.tr. Erişim Tarihi: 17.06.2013. 37T 37T
  • Weir, S., Archer, P. & Millar, D. (2009). Educational disadvantage in primary schools in rural areas report no. 1: Analysis of English reading and mathematics achievement in schools in the rural dimension of the school support programme. Report to the Department of Education and Science. Dublin: Educational Research Centre.
There are 27 citations in total.

Details

Other ID JA53BR77RH
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Özbaş This is me

Publication Date June 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Özbaş, M. (2014). İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 243-258.
AMA Özbaş M. İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. EBAD - JESR. June 2014;4(1):243-258.
Chicago Özbaş, Mehmet. “İlköğretim Okulu yöneticilerinin Aile Memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin Veli görüşleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4, no. 1 (June 2014): 243-58.
EndNote Özbaş M (June 1, 2014) İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4 1 243–258.
IEEE M. Özbaş, “İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri”, EBAD - JESR, vol. 4, no. 1, pp. 243–258, 2014.
ISNAD Özbaş, Mehmet. “İlköğretim Okulu yöneticilerinin Aile Memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin Veli görüşleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4/1 (June 2014), 243-258.
JAMA Özbaş M. İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. EBAD - JESR. 2014;4:243–258.
MLA Özbaş, Mehmet. “İlköğretim Okulu yöneticilerinin Aile Memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin Veli görüşleri”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 1, 2014, pp. 243-58.
Vancouver Özbaş M. İlköğretim okulu yöneticilerinin aile memnuniyetini karşılama düzeyine ilişkin veli görüşleri. EBAD - JESR. 2014;4(1):243-58.