Değişim tüm canlılar için, hayatı devam ettirmek için vazgeçilmez bir unsurdur. Canlılar gibi, bireylerin tek başlarına çözemeyecekleri problemleri çözmek amacıyla kurulan örgütler de, değişen şartlara göre bir değişim ve dönüşüm döngüsü içinde olmak zorundadırlar. Bu örgütler içinde, okul örgütleri de dış çevredeki değişimler ile denge kurmak zorundadır. Okulların yeniden yapılanması (Restructuring), okul örgütlerindeki kritik sistemlerde, görüntüsel değişimlerin ötesinde radikal değişimleri gerektirmektedir. Türkiye’deki kamu okullarının toplumun ihtiyaçlarını karşılamakta zorlandığı gerçeğinden hareketle, daha olumlu öğrenci çıktıları elde etmek ve okulların kendilerine atfedilen rolleri daha etkin yerine getirebilmeleri için, bu okulların işleyişlerinde sistematik değişimler olması gerekmektedir. Bu çalışma, bu yeniden yapılanma sürecinde, dünyadaki örnek bir uygulamayı (Memphis Yeniden Yapılandırma Girişimi) irdelemeyi ve atılacak adımlarda bu uygulamalardan alınabilecek dersleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçla ilk önce Türkiye’deki Eğitim Reformlarına değinilmiş, daha sonra da Memphis Yeniden Yapılandırma Girişimi hakkında bilgi verilmiştir
At schools where most students cannot learn much and where most students learn
less than they can (Schlecty, 2005), starting reforms with the active participation of all
stakeholders is of unique importance in terms of finding solutions to problems Turkey has
suffered. Various reform efforts have been exerted since republic was extablished in Turkey
such as Tevhid-Tedrisat (Unification of education), public education reforms, different
primary school reforms (initiation of 8-year compulsory education, more recently 4+4+4
reforms) and also higher education reforms (Malche report and afterwards). One of those
reforms is the curriculum-based one initiated in 2003 that aims to prepare youth for a more
realistic life.
This reform taking structural approach as its basis (Gültekin, 2010) was revised in
2005 and started to be implemented in all schools nation-wide. “The other reform initiative
is structural reform with the aim of creating a school-based system in Turkey which has not
still been implemented fully. Changes projected within that framework have resulted in a
great deal of discussion leading to no results” (Akşit, 2007). There are some other school
change efforts and projects, which show that policy makers have some awareness towards
problems deeply rooted in Turkish education system. However, it could be noted that these
reform efforts have not been successful in bringing about changes in teaching behaviors and
have not contributed to students’ success as described by (Desimone, 2000; Elmore, 2002).
This failure has come to fore in Turkey’s rank in PISA test scores. It can, thus, be observed
that there were problems with planning, piloting and implementing change at schools.
Memphis Restructuring Initiative started in 1995 in 161 schools is worth exploring in terms
of specifying the direction of reform efforts, steps to be taken and situations to be avoided
during the process. This study aims to analyze this MRI(Memphis Restructuring Initiative)
in full details, provide lessons to be taken from this initiative and also to provide tips and
pitfalls of educational restructuring process
Other ID | JA72JD24PH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 1 |