BibTex RIS Cite

Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi

Year 2012, Volume: 2 Issue: 2, 93 - 104, 01.10.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin belirlenmesi ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırma tarama modeline göre desenlenmiştir. Çalışma grubunu 2011-2012 öğretim yılında Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde öğrenim gören 162 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testlerinden yararlanılmıştır. Bulgular, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeyi ile cinsiyet ve sosyal çevrede siber zorbalığa şahit olma değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulgusu elde edilmiştir

References

  • Agatston, P. W., Kowalski, R. & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 59–60.
  • Akbulut, Y., Şahin, Y. L. & Erişti, B. (2010). Development of a scale to investigate cybervictimization among online social utility members. Contemporary Educational Technology, 1 (1), 46-59.
  • Akbulut, Y. & Eristi, B. (2011). Cyberbullying and victimization among Turkish university students. Australasian Journal of Educational Technology, 27 (7), 1155-1170.
  • Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalık: Gençlerimizi bekleyen yeni tehlike. Kariyer Penceresi, 2 (6), 10-12.
  • Ayas, T. & Horzum, M. B. (2011). Öğretmenlerin sanal zorbalık algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 3 (2), 619-640.
  • Ayas, T. & Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11 (2), 369-380.
  • Baker, Ö. E. & Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: siber zorbalık. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 31-42.
  • Beale, A. V. & Hall, K. R. (2007). Cyberbullying: What school administrators (and parents) can do, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81 (1), 8- 12.
  • Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling, 15 (1), 68-76.
  • Hinduja, S. & Patchin, J. W. (2010). Cyberbullying identification, prevention, and response. http://www.cyberbullying.us/Cyberbullying_Identification_Prevention_Response_Fac t_Sheet.pdf. İndirme Tarihi: 25.08.2012.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, M. & Akar, F. (2011) Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (4), 605-626.
  • Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. & Er, S. H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarda bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H. & Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği. İzmir: XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı. ss.338-339.
  • Willard, N. (2005). Educator‘s guide to cyberbullying addressing the harm caused by outline social /EducatorsGuide_ Cyberbullying.pdf. İndirme Tarihi: 25.08.2012.
  • http://www.asdk12.org/MiddleLink/AVB/bully_topics
  • Yılmaz, H. (2010). An examination of preservice teachers’ perceptions about cyberbullying. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6 (4), 263-270.
Year 2012, Volume: 2 Issue: 2, 93 - 104, 01.10.2012

Abstract

References

  • Agatston, P. W., Kowalski, R. & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyber bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 59–60.
  • Akbulut, Y., Şahin, Y. L. & Erişti, B. (2010). Development of a scale to investigate cybervictimization among online social utility members. Contemporary Educational Technology, 1 (1), 46-59.
  • Akbulut, Y. & Eristi, B. (2011). Cyberbullying and victimization among Turkish university students. Australasian Journal of Educational Technology, 27 (7), 1155-1170.
  • Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalık: Gençlerimizi bekleyen yeni tehlike. Kariyer Penceresi, 2 (6), 10-12.
  • Ayas, T. & Horzum, M. B. (2011). Öğretmenlerin sanal zorbalık algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 3 (2), 619-640.
  • Ayas, T. & Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11 (2), 369-380.
  • Baker, Ö. E. & Kavşut, F. (2007). Akran zorbalığının yeni yüzü: siber zorbalık. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 31-42.
  • Beale, A. V. & Hall, K. R. (2007). Cyberbullying: What school administrators (and parents) can do, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 81 (1), 8- 12.
  • Campbell, M. A. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling, 15 (1), 68-76.
  • Hinduja, S. & Patchin, J. W. (2010). Cyberbullying identification, prevention, and response. http://www.cyberbullying.us/Cyberbullying_Identification_Prevention_Response_Fac t_Sheet.pdf. İndirme Tarihi: 25.08.2012.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, M. & Akar, F. (2011) Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17 (4), 605-626.
  • Şahin, M., Sarı, S. V., Özer, Ö. & Er, S. H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarda bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Tanrıkulu, T., Kınay, H. & Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık ölçeği. İzmir: XI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı. ss.338-339.
  • Willard, N. (2005). Educator‘s guide to cyberbullying addressing the harm caused by outline social /EducatorsGuide_ Cyberbullying.pdf. İndirme Tarihi: 25.08.2012.
  • http://www.asdk12.org/MiddleLink/AVB/bully_topics
  • Yılmaz, H. (2010). An examination of preservice teachers’ perceptions about cyberbullying. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6 (4), 263-270.
There are 17 citations in total.

Details

Other ID JA95YN85UM
Journal Section Research Article
Authors

Deniz Mertkan Gezgin This is me

Cem Çuhadar This is me

Publication Date October 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Gezgin, D. M., & Çuhadar, C. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 93-104.
AMA Gezgin DM, Çuhadar C. Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi. EBAD - JESR. October 2012;2(2):93-104.
Chicago Gezgin, Deniz Mertkan, and Cem Çuhadar. “Bilgisayar Ve öğretim Teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin Incelenmesi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2, no. 2 (October 2012): 93-104.
EndNote Gezgin DM, Çuhadar C (October 1, 2012) Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2 2 93–104.
IEEE D. M. Gezgin and C. Çuhadar, “Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi”, EBAD - JESR, vol. 2, no. 2, pp. 93–104, 2012.
ISNAD Gezgin, Deniz Mertkan - Çuhadar, Cem. “Bilgisayar Ve öğretim Teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin Incelenmesi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi 2/2 (October 2012), 93-104.
JAMA Gezgin DM, Çuhadar C. Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi. EBAD - JESR. 2012;2:93–104.
MLA Gezgin, Deniz Mertkan and Cem Çuhadar. “Bilgisayar Ve öğretim Teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin Siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin Incelenmesi”. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 2, 2012, pp. 93-104.
Vancouver Gezgin DM, Çuhadar C. Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerinin incelenmesi. EBAD - JESR. 2012;2(2):93-104.