Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 2, 216 - 236, 31.12.2022
https://doi.org/10.55827/ebd.1192137

Öz

Bu çalışmanın amacı Isparta bünyesinde Vergi Dairesine bağlı olarak çalışan gelir uzmanları ve gelir uzmanı yardımcıları ile Isparta Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odasına kayıtlı bağımlı/bağımsız serbest muhasebeci mali müşavirler, serbest muhasebeci mali müşavir stajyerleri ve diğer personellerin son yıllarda globalleşen e-ticaretin vergilendirilmesinde karşılaşılan sorunlara yönelik algı düzeyini tespit etmek için güvenilir ve geçerli bir ölçek geliştirmektir. E-ticarete ilişkin kapsamlı bir literatür taramasından sonra 25 maddeden oluşan ve 5’li likert tipinde düzenlenmiş bir anket oluşturulmuştur. Çalışmada kullanılan ölçekte yer alan boyutlar açımlayıcı faktör analizi kullanarak belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda ölçeğin açıkladığı toplam varyans değeri %59 olarak hesaplanmış olup 2 faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve 22 maddeden oluştuğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alkan, R., (2003), Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesi ve Muhasebeleştirilmesi, İzmir: Birleşik Matbaacılık.
  • Büyüköztürk, Ş., (2002), Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32: 470-483.
  • Cangir, N., (1999), Elektronik Ticarette Vergilendirme. Ankara: Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü.
  • Child, D., (2006), The Essentials Of Factor Analysis (3rd Edition), New York, NY: Continuum International Publishing Group.
  • Cliff, N., (1988), The Eigenvalues-Greater-Than-One Rule and The Reliability of Components, Psychological Bulletin, 103: 276-279.
  • Comrey, AL., -Lee, HB., (1992), Faktör Analizinde İlk Ders (2. baskı), Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Çak, M., (2002), Dünya’da ve Türkiye’de Elektronik Ticaret ve Vergilendirilmesi, Yayın No:2002/6, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Çokluk, Ö. -Şekercioğlu G. -Büyüköztürk Ş., (2016), Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LİSREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi, 4.Baskı.
  • Doherty S., Verghes, A., (2019), In The Digital Era, Tax, Trade And Competition Rules Need An Upgrade, https://etradeforall.org/news/wef-in-the-digital-era-tax-trade-and-competition-rules-need-an-upgrade/, Erişim Tarihi: 17.07.2021.
  • Erdağ, N. -Batuman, E., (2006), Elektronik Ticaret El Kitabı, Yayın No:64, Denizli: Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Floyd, F. J. -Widaman, K. F., (1995), Factor Analysis İn The Development and Refinement of Clinical Assessment İnstruments, Psychological Assessment, 7(3): 286-299.
  • Hadi, N. U. -Abdullah, N. -Sentosa, I., (2016), An Easy Approach To Exploratory Factor Analysis: Marketing Perspective, Journal of Educational and Social Research, 6(1): 215-223.
  • Kayıhan, Ş. -Yıldız, H., (2004), Elektronik Ticaretin Hukuki ve Vergi Boyutu, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kızılot, Ş. -Şenyüz, D, -Taş, M. -Dönmez, R. (2007), Vergi Hukuku. Gözden Geçirilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı. Ankara: Yaklaşım Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.
  • Küçükyılmazlar, A., (2006), Elektronik Ticaret Rehberi, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2006-3.
  • Lorenzo-Seva, U. -Ferrando, P. J., (2006), FACTOR: A Computer Program To Fit The Exploratory Factor Analysis Model, Behavior research methods, 38(1): 88-91.
  • Maxwell, J., (1996), QualitativeResearch Design: An İnteradive Approach, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Neale, M. N. -Liebert, R. M., (1980), Science And Behavior: An İntroduction To Methods Of Research, Prentice Hall International, London: Inc.
  • Organ, İ. -Çavdar F., (2012), Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesinde Uluslararası Alanda Yaşanan Sorunlar, İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi, 2012/3 (1): 63-84.
  • Öztürk, D., -Karakaş, G., (2016), Türkiye Ordu Şehri Üniversitesi Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörlerin Analizi Örneği, Yaşam Ekonomisi Dergisi, 3 (1), 23–42.
  • Vaske, J. J.-Beaman, J. -Sponarski, C. C., (2016), Rethinking Internal Consistency in Cronbach's Alpha, Leisure Sciences, 1-11.
  • Yong, A. G. -Pearce, S., (2013), Faktör Analizine Yeni Başlayanlar İçin Rehber: Açıklayıcı Faktör Analizine Odaklanmak, Psikoloji İçin Nicel Yöntemlerde Öğreticiler, 9 (2): 79-94.
  • Yoruldu, M. -Zeybek-Yoruldu, N., (2016), Küreselleşme Boyutunda Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesi, E-Yaklaşım, 280.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hayal Zelal Şimşek 0000-0002-1714-8138

Serdar Yay 0000-0002-8726-744X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, H. Z., & Yay, S. (2022). AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 14(2), 216-236. https://doi.org/10.55827/ebd.1192137
AMA Şimşek HZ, Yay S. AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ekonomi Bilimleri Dergisi. Aralık 2022;14(2):216-236. doi:10.55827/ebd.1192137
Chicago Şimşek, Hayal Zelal, ve Serdar Yay. “AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Ekonomi Bilimleri Dergisi 14, sy. 2 (Aralık 2022): 216-36. https://doi.org/10.55827/ebd.1192137.
EndNote Şimşek HZ, Yay S (01 Aralık 2022) AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ekonomi Bilimleri Dergisi 14 2 216–236.
IEEE H. Z. Şimşek ve S. Yay, “AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 2, ss. 216–236, 2022, doi: 10.55827/ebd.1192137.
ISNAD Şimşek, Hayal Zelal - Yay, Serdar. “AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Ekonomi Bilimleri Dergisi 14/2 (Aralık 2022), 216-236. https://doi.org/10.55827/ebd.1192137.
JAMA Şimşek HZ, Yay S. AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ekonomi Bilimleri Dergisi. 2022;14:216–236.
MLA Şimşek, Hayal Zelal ve Serdar Yay. “AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA”. Ekonomi Bilimleri Dergisi, c. 14, sy. 2, 2022, ss. 216-3, doi:10.55827/ebd.1192137.
Vancouver Şimşek HZ, Yay S. AÇIMLAYICI FAKTÖR ANALİZİ VE E-TİCARETİN VERGİLENDİRİLMESİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR ÜZERİNDE ETKİLİ OLAN BOYUTLARIN BELİRLENMESİ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Ekonomi Bilimleri Dergisi. 2022;14(2):216-3.