BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2016, Volume: 4 Issue: 6, 42 - 53, 11.07.2016

Abstract

Bu araştırma, ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin bilim ve sanat merkezlerine yönelik görüşlerini cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve mezun olunan okul değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2013-2014 eğitim öğretim yılında Erzurum il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda görev yapmakta olan 80 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma betimsel bir araştırma olup tarama modelindedir. Araştırmada veri toplama amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan anket 5’li likert tipinde ve üç bölümden oluşmaktadır. Anket veri toplama amacıyla kullanılmadan önce geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Anketin geçerli ve güvenilir olduğu belirlendikten sonra veri toplama amacıyla kullanılmıştır. Anket veri toplama amacıyla Erzurum il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokullarda çalışan 80 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılarak analizleri yapılmıştır. Verilerin anlamlandırılmasında frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi ve mezun olunan okul değişkenlerine göre sınıf öğretmenlerinin bilim ve sanat merkezlerine yönelik görüşleri incelenmiş ve incelenen değişkenler açısından sınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır. Sınıf öğretmenlerinin bilim ve sanat merkezlerine yönelik görüşleri benzerlik göstermektedir. Sınıf öğretmenleri bilim ve sanat merkezlerine yönelik yeterli bilgileri olmadığını bilim ve sanat merkezleri hakkında bilgilendirilmeleri gerektiğini belirtmişlerdir. Bilim ve sanat merkezleri tarafından veya Milli Eğitim Bakanlığı tarafından üstün yeteneklilik kavramı, üstün yetenekli bireyler ve bilim ve sanat merkezleri hakkında öğretmenleri bilgilendirmek amacıyla eğitimler düzenlenmelidir

References

  • Akar, i., Şengil-Akar, Ş. (2012). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek hakkındaki görüşleri. Kastamonu eğitim dergisi. 2. 423-436.
  • Akyüz, Y. (1982). Türk eğitim tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğtim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Baykoç-Dönmez, N. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Bildiren, A., Öznacar M. D. (2012). Üstün zekalı öğrencilerin eğitimi ve eğitsel bilim etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bildiren, A., Uzun M. (2007). Üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesine yönelik bir tanılama yönteminin kullanılabilirliğinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s.22. 31-39.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cutts, N. E., Moseley, N. (2004) Üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitimi (2. Basım). Çev. Ersevim, İ. İstanbul: Özgür.
  • Duneland, S. (1986). Gifted education handbook, chersterton. Indiana. Maker, C. J. (1982). Cirriculum development for the gifted. Apsen system corporation, Rockville.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Karasar, N. (2012). Araştırmalarda rapor hazırlama (17. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Kıncal, R. Y. (Ed). (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel. Küçük, M., Gökdere, M., Çepni, S. (2005). Difficulties of Turkish science gifted teachers: instituons of science art centers. Relieve: n.1, 83-98.
  • Levent, F. (2011). Üstün yetenekli çocukların hakları. İstanbul: Çocuk Vakfı.
  • MEB. (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi.
  • Sak, U. (2010). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Maya Akademi.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamasının değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Tarhan, H. (2005). Üstün yetenekli öğrencilerde fizik eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara . Yumuş, A., Toptaş, V. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinin amacına uygun işleyişinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s 2. 8088.
  • Witty, P. (1963). Üstün zekalı çocuklara nasıl yardımcı olabilirsiniz. Çev. Özgentaş, İ. Ankara: Güzel Sanatlar.
Year 2016, Volume: 4 Issue: 6, 42 - 53, 11.07.2016

Abstract

This study, for the views of science and art centers in which teachers working in primary schools according to gender, seniority, level of education and graduated school was conducted to determine whether the differentiation variable.The sample of research consists of 80 teachers who work depends on the Ministry of Education schools in Erzurum in the academic year 2013-2014. The research is a descriptive research in the screening model. The questionnaire developed by the researcher was used to collect data in research. The questionnaire prepared by the researcher is 5s Likert type and ıt consists of three parts.The questionnaire’s validity and reliability analyzes were performed before being used for the purpose of collecting data. After determining that the questionnaire is valid and reliable ıt was used for data collection. The questionnaire was administered to 80 teachers who working depends on the Ministry of Education in Erzurum schools in order to data collection. Then the performed datas transferred to computer ıts analyzes were conducted. Frequency, percentage, arithmetic mean, t test and the Kruskal-Wallis H test was used for meaning of datas. İn the result of research according to variables gender, seniority , level of education and graduated school were examined views of class teachers related to the science and art centers and there was no significant differences between examined for variables Opinions about science and art centers for class teachers is similar. Classroom teachers stated that they were not informed about the science and art centers and need to be informed about science and art centers Educations should be organized to by science and art centers or the Ministry of Education about the concept of giftedness and the talented individuals and science and art centers to inform teachers

References

  • Akar, i., Şengil-Akar, Ş. (2012). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin üstün yetenek hakkındaki görüşleri. Kastamonu eğitim dergisi. 2. 423-436.
  • Akyüz, Y. (1982). Türk eğitim tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğtim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Baykoç-Dönmez, N. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Bildiren, A., Öznacar M. D. (2012). Üstün zekalı öğrencilerin eğitimi ve eğitsel bilim etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bildiren, A., Uzun M. (2007). Üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesine yönelik bir tanılama yönteminin kullanılabilirliğinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s.22. 31-39.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (17. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cutts, N. E., Moseley, N. (2004) Üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitimi (2. Basım). Çev. Ersevim, İ. İstanbul: Özgür.
  • Duneland, S. (1986). Gifted education handbook, chersterton. Indiana. Maker, C. J. (1982). Cirriculum development for the gifted. Apsen system corporation, Rockville.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Karasar, N. (2012). Araştırmalarda rapor hazırlama (17. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Kıncal, R. Y. (Ed). (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel. Küçük, M., Gökdere, M., Çepni, S. (2005). Difficulties of Turkish science gifted teachers: instituons of science art centers. Relieve: n.1, 83-98.
  • Levent, F. (2011). Üstün yetenekli çocukların hakları. İstanbul: Çocuk Vakfı.
  • MEB. (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi.
  • Sak, U. (2010). Üstün zekalılar özellikleri tanılanmaları eğitimleri. Ankara: Maya Akademi.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve sanat merkezi uygulamasının değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (BİLSEM örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Tarhan, H. (2005). Üstün yetenekli öğrencilerde fizik eğitimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara . Yumuş, A., Toptaş, V. (2011). Bilim ve sanat merkezlerinin amacına uygun işleyişinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. s 2. 8088.
  • Witty, P. (1963). Üstün zekalı çocuklara nasıl yardımcı olabilirsiniz. Çev. Özgentaş, İ. Ankara: Güzel Sanatlar.
There are 19 citations in total.

Details

Other ID JA44PN96EH
Journal Section Articles
Authors

Meltem Zor This is me

Erdoğan Köse This is me

Publication Date July 11, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 6

Cite

APA Zor, M., & Köse, E. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(6), 42-53.
AMA Zor M, Köse E. Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. MAKÜ EBED. July 2016;4(6):42-53.
Chicago Zor, Meltem, and Erdoğan Köse. “Sınıf Öğretmenlerinin Bilim Ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4, no. 6 (July 2016): 42-53.
EndNote Zor M, Köse E (July 1, 2016) Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4 6 42–53.
IEEE M. Zor and E. Köse, “Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, MAKÜ EBED, vol. 4, no. 6, pp. 42–53, 2016.
ISNAD Zor, Meltem - Köse, Erdoğan. “Sınıf Öğretmenlerinin Bilim Ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 4/6 (July 2016), 42-53.
JAMA Zor M, Köse E. Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. MAKÜ EBED. 2016;4:42–53.
MLA Zor, Meltem and Erdoğan Köse. “Sınıf Öğretmenlerinin Bilim Ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 6, 2016, pp. 42-53.
Vancouver Zor M, Köse E. Sınıf Öğretmenlerinin Bilim ve Sanat Merkezlerine Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. MAKÜ EBED. 2016;4(6):42-53.