XVI. yüzyılda bir grup Hümanist düşünür, kadınların nasıl davranması gerektiğine ve eğitimine yönelik kitaplar kaleme alır. Bu kitaplar yeni nesilleri doğuran ve yetiştiren kadınların ahlaki açıdan “üstün” olması gerektiğinin altını çizer. Bu sayede İspanyol toplumunun ekonomik ve siyasal kriz nedeniyle kaybettiği düzene yeniden kavuşmasını amaçlar. Söz konusu kitaplarda ayrıca toplumun en önemli yapı taşlarından biri olarak kabul edilen genç kızların ve kadınların uygun eğitim alması için ebeveynlere ve eşlere düşen görevler de belirtilir. Bu çalışmada XVI. ve XVII. yüzyılda İspanya’da kadınların nasıl davranması gerektiği hakkında öğütler veren ahlak üzerine yazılmış kitapları ve bu kitaplarda sunulan ideal kadın modelini inceleyeceğiz
Based on the moral education in XVIth century Spain, a group of writers led by Spanish humanists write moral books which guide women how to behave. In this way the humanists intend to ensure that women take the necessary education in order to guarantee her moral superiority while uprising new generations. According to the moralists, this will gradually help the Spanish society to regain its power which was weakened due to social and economic crisis. In this aspect women’s education is considered as one of the most important keystones of the society. Parents’ and husbands’ duties are studied in these moral books also. In this article we will study the ideal women type reflected in moral books written in XVIth and XVIIth century Spain
Other ID | JA44PN97SF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 6 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.