BibTex RIS Cite

EMEKLİ ÖĞRETMENLERİN YAŞAM DOYUMLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2016, Volume: 4 Issue: 6, 19 - 41, 11.07.2016

Abstract

Emeklilik dönemine uyum sağlamak, tatmin edici bir yaşam sürdürmek hem emekliler hem de toplumsal açıdan önemlidir. Yapılan çalışma emekli öğretmenlerin yaşam doyumlarına ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çünkü öğretmenlerin emeklilik dönemlerinde yaşamdan doyum almaları daha huzurlu, sağlıklı bir toplum için büyük önem taşımaktadır. Bu araştırma emekli öğretmenlerin yaşam doyumu düzeylerini ve nedenlerini ortaya koyması, eğitim sisteminde ve emeklilik sisteminde yapılması gereken değişikliklere yol göstermesi açısından önemli görülmüştür. Araştırmada sosyal bir olguyu ayrıntılı bir şekilde incelemek ve derinlemesine anlamlandırmak için nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak yedi adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır ve verilen yanıtların içerik çözümlemesi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Burdur ilinde yaşayan 14'ü erkek, 6'sı kadın olmak üzere toplam 20 emekli öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin çoğunluğu sağlık problemi yaşaması, çocuklarına ve ailesine kaliteli zaman ayırabilme isteği, meslekte yaşadığı yorgunluk ve okul ortamında yaşadığı problemler nedeniyle emekli olduklarını belirtmişlerdir. Yapılan alan taraması doğrultusunda elde edilen bilgilere bağlı olarak yaşam doyumu duygusal, sosyal, ekonomik, aile yaşantısı ve boş zaman aktiviteleri bakımından incelenmiştir. Ayrıca emekli öğretmenlerin yaşadıkları pişmanlıklar ve memnuniyetleri de araştırılmıştır. Her katılımcının görüşlerinin yaşam tarzına göre farklılık gösterdiği ve bu durumun yaşam doyumunu etkilediği görülmüştür.

Investigation Of Retired Teacher’ Views About Life Satisfaction

Year 2016, Volume: 4 Issue: 6, 19 - 41, 11.07.2016

Abstract

It is important for retirees as well as social to maintain a satisfying life, and adapt the retirement. This survey has done to indicate the life satisfactions of retired teacher . Because it is crucial for a healthy and peaceful society that the teachers to have the life satisfaction. This study has been significant in terms of the changes needed guidance about the study of life satisfaction of retired teachers and their reasons put forward, made in the education system and the pension system. In the research ,the qualitative research method were chosen to sense depth and examine the social phomenia in details. Data were collected using a semi-structured interview form consisting of seven open-ended questions and content analysis was made up upon the responses. Working group of the study, 14 men living in the province of Burdur, 6 had a total of 20 retired teachers, including women. The majority of the teachers have expressed that they were retired because of having health problems , results of hardworking, the request of having quality time with the family and kids, due to the fatigue and problems in the school environment . Depending on life satisfaction in accordance with the emotional, social, economic, family life and leisure activities were examined in terms of the field survey information obtained. Also regrets and satisfactions experienced by retired teachers were examined. Each participant's view vary according to lifestyle and life satisfaction has shown differences and seen to affect this situation

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA44PN44SD
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Şimşek

Serap Büyükkıdık This is me

Publication Date July 11, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 6

Cite

APA Şimşek, A., & Büyükkıdık, S. (2016). EMEKLİ ÖĞRETMENLERİN YAŞAM DOYUMLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(6), 19-41.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.