Fen Bilgisi öğretmen adaylarının milli parklarda çevre eğitimine yönelik görüşlerini incelemek amacıyla yapılan bu çalışma nitel bir çalışmadır. Araştırma 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 416 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi için açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizlerden sonra elde edilen sonuçlar şunlardır: • Öğretmen adayları milli parkların çevre eğitimindeki rolünün en fazla ilk elden deneyim ya da çevreden öğrenmeyi sağlama olarak görmektedirler. • Milli parklarda uygulamalı çevre eğitimi verilmesinin avantajları olarak aktif katılım sağlamasını gören öğretmen adaylarının oranı %32,69’dur. • Milli parklarda çevre eğitimi verilmesinin dezavantajları olarak en fazla çevreye zarar verilmesi olarak belirtmişlerdir. • Öğretmen adaylarının %74,52’si, öğretmen olduklarında milli parklar konusunda bilgilendirmek için öğrencilerini milli parklara götürmek (gezi düzenlemek) istemektedir
This study is a qualitative one that is worked up to determine preservice science teachers’ opinions about environmental education in national parks. The research is executed with 416 preservice science teachers who study in department of Science and Technology Teaching at University of Mehmet Akif Ersoy in 2011-2012 education year. Semi structured interview form consisting of open ended questions has been used in this study. The data have been analyzed with descriptive analysis technique. The results of this study are: The rate of the preservice science teachers who think national parks have a direct major role in environmental education is 10.82 %. • The rate of the preservice science teachers who consider active participation is enabled by the help advantages of the applied environmental education is 32.69% • Preservice science teachers are asked about the disadvantages of environment education in national parks and 24.04 % replied that it might harm the environment. • In order to inform the students about national parks, 74.52% of the preservice science teachers want to take them to national parks when they become a teacher.
Other ID | JA44RK82HV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 3 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.