Müzik Öğretmenliği Lisans Piyano Programında yer alan deşifre çalışmaları, parmak alıştırmaları, küçük ölçekli parçaların müzikal analiz açısından incelenmesi ve müziksel ifade ile ilgili uygulamaların yanında; barok, klasik, romantik ve çağdaş dönemlerden düzeye uygun eserleri seslendirme gibi solo sahne performansı sergilenmesine ilişkin kazanımlar da yer almaktadır. Bu araştırmada müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin özgüven algıları ve bunları etkileyen değişkenler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada solo sahne performansının bazı değişkenler bakımından incelenmesi için betimsel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı tarafından oluşturulan “Solo Sahne Performansı Anketi” kullanılmıştır. Anket, Marmara Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi ve On sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakülteleri, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Lisans Programlarında öğrenim gören 262 müzik öğretmeni adayına uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına yönelik özgüven algıları ile akademik başarıları arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır. Araştırmada, solo sahne performansı sergilemede erkeklerin bayan öğrencilerden daha yüksek oranda özgüven algısına sahip oldukları, öğrencilerin mezun oldukları lise türüne göre özgüven algıları arasında anlamlı farklılık bulunmadığı, performans alanındaki yeterli teknik düzey ile özgüven algısı arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır
Besides transcript text studies, finger works, study of small scaled pieces in terms of musical analysis and applications related to musical expressions; qualifications in giving soloist stage performance such as vocalizing small-scaled pieces that are proper in terms of level and from baroque, classic, romantic and contemporary eras takes place in Music Teacher Graduate Piano Program. In this study, self- reliance perceptions of music teacher candidates relating to soloist performance and the variables affecting those were tried to be determined. In the study, to analyse the soloist stage performance in terms of some variables, descriptive research method was used. In the study , to collect data, professionals’ opinions were asked and “Soloist Stage Performance Questionnaire” was used. The Questionnaire was applied to 262 music teacher candidates that were studying in the Faculties of Education and in the department of Fine Arts at Marmara University, Pamukkale University, Gazi University, Mehmet Akif Ersoy University, Gaziosmanpaşa University and On Sekiz Mart University . According to the obtained results , there is a meaningful relation between self-reliance perceptions and academic successes of music teacher candidates relating to soloist stage performance. It was stated that male students had higher perception of self-reliances than female students, there was not a meaningful difference between self-reliance perceptions according to high school type they graduated from but there was a meaningful relation between selfreliance perception and adequate technical level in the field of soloist stage performance.
Other ID | JA44RZ76CV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.