BibTex RIS Cite

İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Başarılarına, Bilgilerinin Kalıcılığına ve Fene Karşı Tutumlarına Etkisinin Araştırılması

Year 2014, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 15, 11.07.2016

Abstract

Araştırmanın amacı 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde yer alan Isı ve Sıcaklık Konusunda işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi ile geleneksel öğrenme yönteminin öğrencilerin başarısına, bilgilerinin kalıcılığına ve derse karşı tutumlarına etkilerini incelemektir. Deney grubunda işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntem kullanılarak ısı ve sıcaklık konusu işlenmiştir. Uygulamalar sonucunda, ısı ve sıcaklık başarı testi ve fen bilgisi tutum ölçeği son test sonuçları bağımsız gruplar t testi ile analiz edildiğinde, işbirlikli öğrenme yönteminin kullanıldığı deney grubunun lehine bir farklılaşma olduğu; kalıcılık testi olarak uygulanan başarı testi sonucunda, işbirlikli öğrenme yönteminin kullanıldığı deney grubu lehine bir farklılaşma olduğu tespit edilmiştir

References

  • Açıkgöz, K. (1993). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri Ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (25-28 Eylül 1990). Ankara: MEB yay. 1993. 187-201.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası. Altıparmak, M., (2001). Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Laboratuara Yönelik Tutum Ve Başarı Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Anderson, W. L., Mitchell, S. M., & Osgood, M. P. (2005). Comparison of Student Performance in Cooperative Learning and Traditional Lecture-based Biochemistry Classes. Biochemistry and Molecular Biology Education, 33(6), 387-393.
  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı, H., & Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Ve Kimyasal Değişmeler Konusunu Anlamalarında İşbirlikli Öğrenmenin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12-21.
  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı Ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111-124.
  • Bilgin, İ. (2006). The Effects od Hands-On Activities Incorporating A Cooperative Learning Approach on Eight Grade Students’ Sience Process Skills and Attitudes Toward Science. Journal of Baltic Science Education, 1(9), 27-37.
  • Bilgin, T. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersinde (Çokgenler Konusunda) Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Tekniğinin Kullanımı ve Uygulama Sonuçları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 19-28.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A., & Demirbaş, M. (2006). Fen Bilgisi Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
  • Buzludağ, P. (2010). 6. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersinde “Canlılarda Üreme, Büyüme Ve Gelişme” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenme Yöntemi (Jigsaw Tekniği) Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Demirci, M. P., & Sarıkaya, M. (2004). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Isı Ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları Ve Yanılgıların Giderilmesinde Yapısalcı Kuramın Etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Devados, S., & Foltz, J. (1996). Evaluation Of Factors İnfluencing Student Class Attendance And Performance. American Journal of Agricultural Economics, 78(3), 499-507.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., & Bayrakçeken, S. (2004). The Effect Of Cooperative Learning On Attitude And Academic Achievement İn Science Lessons. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 103-115.
  • Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji: Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum. (1. Baskı). Ankara: Erk.
  • Eryılmaz, A., & Sürmeli, E., (2002). Üç Aşamalı Sorularla Öğrencilerin Isı Ve Sıcaklık Konularındaki Kavram Yanılgılarının Ölçülmesi, IV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuştur, Ankara. http://www.metu.edu.tr/~eryilmaz/TamUcBaglant.pdf adresinden 10.01.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Foyle, H. C., Lyman, L., & Morehead, A. M. (1989. March). Interactive learning: creating an environment for cooperative learning. Paper presented at the Annual Conference of the Association for Supervision and Curriculum Development: Orlando March 13. 10.12.2011 tarihinde, Eric veri tabanından alınmıştır.
  • Gök, Ö., (2006). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Basınç Konusunu Anlamalarında işbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Harrison, A., Grayson, D., & Treagust, D. (1999). Investigating A Grade 11 Student’s Evolving Concepts Of Heat And Temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36, 55–87.
  • Henderson, T. L., & Martin, K. J. (2002). Cooperative Learning as One Approach to Teaching Family Law. Family Relations, 51, 351-360.
  • Herreid, C. F., (1998). Why lsn‘t Cooperative Learning Used To Teach Science. Bioscience, 48, 553- 559.
  • Hijazi, S.T., & Naqvi, S.M.M. (2006). Factors Affecting Students’ Performance. Bangladesh e-Journal of Sociology, 3(10), 1-10.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Stanne, M.B. (2000). Cooperative Learning Methods: a Meta Analysis. http://www.tablelearning.com/uploads/File/EXHIBIT-B.pdf 10.01.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). Hizmet Öncesi Sınıf Öğretmenlerinin Fen Eğitiminde Isı Ve Sıcaklıkla İlgili Kavram Yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Kesidou, S. & Duit, R. (1993). Students’ Conceptions Of The Second Law Of Thermodynamics - An İnterpretive Study. Journal of Research in Science Teaching, 30, 85-106.
  • Kıncal, R.Y., Ergül, R., & Timur, S. (2007). Fen Bilgisi Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156-163.
  • Lewis, E.L., & Linn, M.C. (1994). Heat, Energy and Temperature Concepts of Adolescents, Adults and Experts: Implications for Curricular İmprovements. Journal Research in Science Teaching, 31, 657-677.
  • Lubben, F. Netshisaulu, T., & Campbell, B. (1999) Students’ Use of Cultural Metaphors and Their Scientific Understandings Related to Heating. Science Education, 83, 761–774.
  • Moore, R.L. (1998). Teaching İntroductory Economics with A Collaborative Learning Lab. Component. Journal of Economic Education, 29, 321-329.
  • Nakipoğlu, C. (2001). “Maddenin Yapısı” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Kimya Öğretmen Adaylarının Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 131-143.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori Ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.
  • Senemoğlu, N., (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramından Uygulamaya. Ankara: Spot Matbaacılık.
  • Slavin, R. E. (1987). Cooperative learning: Can Students Help Students Learn? Instructor, 74-78.
  • Smith, K. A. (1996). Cooperative Learning Making “Groupwork” Work. New Directions for Teaching and Learning, 67, 71-81.
  • Şengören, K. S., & Kavcar, N. (2009). İşbirlikli Öğrenmenin Fizik Öğretmen Adaylarının Duyuşsal Ürünleri Üzerine Etkisi. e-Journal of New World Science Academy Education Sciences, 4(2), 357-371.
  • Taşdemir, A., & Sarıkaya, M. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çözeltiler Kimyasını Öğrenmelerine İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 197-207.
  • Tezcan, H., Yılmaz, Ü., & Babaoğlu, M. (2005). Radyoaktivite Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Öğretim Yönteminin Başarıya Etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 55-67.
  • Thomaz, M. F., Malaquias, I. M., Valente, M. C., & Antunes, M. J. (1995). An Attempt to Overcome Alternative Conceptions Related to Heat and Temperature. Physics Education, 30, 19–26.
  • Topsakal, Ü. U. (2010). 8. Sınıf “Canlılar İçin Madde Ve Enerji” Ünitesi Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Ve Tutuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-104.
  • Yamarick, S., (2007). Does cooperative learning improve student learning outcomes?. Journal of Economic Education, Summer, 259-277.
  • Zain, Z. M., Subramaniam, G., Rashid, A. A., & Ghani, E. K. (2009). Teaching Economics Using Cooperative Learning Aproach: Accounting Students’ Performance and Attitude. Canadian Social Science, 5(6), 92-102.

An Investigation of the Effect of Cooperative Learning on Students Achievement, Retention and Attitudes to Science

Year 2014, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 15, 11.07.2016

Abstract

This study aims to analyze the effect of cooperative learning and traditional learning on students' achievement, retention and attitudes to the course in the teaching of Heat and Temperature within 6th grade Science and Technology course. For teaching heat and temperature, cooperative learning method was adopted in the experimental group while traditional method was applied in the control group. Following these applications, the heat and temperature achievement test and attitudes to science post-test were administered and the results were analyzed by means of independent groups t-test; it was found out that the cooperative learning method yielded a difference leading to higher scores in the experimental group, which obtained significantly higher scores in the achievement test performed as a retention test

References

  • Açıkgöz, K. (1993). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Ve Geleneksel Öğretimin Üniversite Öğrencilerinin Akademik Başarısı, Hatırda Tutma Düzeyleri Ve Duyuşsal Özellikleri Üzerindeki Etkileri. Eğitim Bilimleri Fakültesi: I. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (25-28 Eylül 1990). Ankara: MEB yay. 1993. 187-201.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası. Altıparmak, M., (2001). Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Laboratuara Yönelik Tutum Ve Başarı Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Anderson, W. L., Mitchell, S. M., & Osgood, M. P. (2005). Comparison of Student Performance in Cooperative Learning and Traditional Lecture-based Biochemistry Classes. Biochemistry and Molecular Biology Education, 33(6), 387-393.
  • Atasoy, B., Genç, E., Kadayıfçı, H., & Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf Öğrencilerinin Fiziksel Ve Kimyasal Değişmeler Konusunu Anlamalarında İşbirlikli Öğrenmenin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 12-21.
  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı Ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111-124.
  • Bilgin, İ. (2006). The Effects od Hands-On Activities Incorporating A Cooperative Learning Approach on Eight Grade Students’ Sience Process Skills and Attitudes Toward Science. Journal of Baltic Science Education, 1(9), 27-37.
  • Bilgin, T. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersinde (Çokgenler Konusunda) Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Tekniğinin Kullanımı ve Uygulama Sonuçları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 19-28.
  • Bozdoğan, A. E., Taşdemir, A., & Demirbaş, M. (2006). Fen Bilgisi Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 23-36.
  • Buzludağ, P. (2010). 6. Sınıf Fen Ve Teknoloji Dersinde “Canlılarda Üreme, Büyüme Ve Gelişme” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenme Yöntemi (Jigsaw Tekniği) Öğretiminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Demirci, M. P., & Sarıkaya, M. (2004). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Isı Ve Sıcaklık Konusundaki Kavram Yanılgıları Ve Yanılgıların Giderilmesinde Yapısalcı Kuramın Etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Devados, S., & Foltz, J. (1996). Evaluation Of Factors İnfluencing Student Class Attendance And Performance. American Journal of Agricultural Economics, 78(3), 499-507.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü., & Bayrakçeken, S. (2004). The Effect Of Cooperative Learning On Attitude And Academic Achievement İn Science Lessons. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(2), 103-115.
  • Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist Metodoloji: Bilimsel Araştırma Tasarımı İstatistiksel Yöntemler Analiz ve Yorum. (1. Baskı). Ankara: Erk.
  • Eryılmaz, A., & Sürmeli, E., (2002). Üç Aşamalı Sorularla Öğrencilerin Isı Ve Sıcaklık Konularındaki Kavram Yanılgılarının Ölçülmesi, IV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuştur, Ankara. http://www.metu.edu.tr/~eryilmaz/TamUcBaglant.pdf adresinden 10.01.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Foyle, H. C., Lyman, L., & Morehead, A. M. (1989. March). Interactive learning: creating an environment for cooperative learning. Paper presented at the Annual Conference of the Association for Supervision and Curriculum Development: Orlando March 13. 10.12.2011 tarihinde, Eric veri tabanından alınmıştır.
  • Gök, Ö., (2006). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Basınç Konusunu Anlamalarında işbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Harrison, A., Grayson, D., & Treagust, D. (1999). Investigating A Grade 11 Student’s Evolving Concepts Of Heat And Temperature. Journal of Research in Science Teaching, 36, 55–87.
  • Henderson, T. L., & Martin, K. J. (2002). Cooperative Learning as One Approach to Teaching Family Law. Family Relations, 51, 351-360.
  • Herreid, C. F., (1998). Why lsn‘t Cooperative Learning Used To Teach Science. Bioscience, 48, 553- 559.
  • Hijazi, S.T., & Naqvi, S.M.M. (2006). Factors Affecting Students’ Performance. Bangladesh e-Journal of Sociology, 3(10), 1-10.
  • Johnson, D.W., Johnson, R.T., & Stanne, M.B. (2000). Cooperative Learning Methods: a Meta Analysis. http://www.tablelearning.com/uploads/File/EXHIBIT-B.pdf 10.01.2011 tarihinde alınmıştır.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2001). Hizmet Öncesi Sınıf Öğretmenlerinin Fen Eğitiminde Isı Ve Sıcaklıkla İlgili Kavram Yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Kesidou, S. & Duit, R. (1993). Students’ Conceptions Of The Second Law Of Thermodynamics - An İnterpretive Study. Journal of Research in Science Teaching, 30, 85-106.
  • Kıncal, R.Y., Ergül, R., & Timur, S. (2007). Fen Bilgisi Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 156-163.
  • Lewis, E.L., & Linn, M.C. (1994). Heat, Energy and Temperature Concepts of Adolescents, Adults and Experts: Implications for Curricular İmprovements. Journal Research in Science Teaching, 31, 657-677.
  • Lubben, F. Netshisaulu, T., & Campbell, B. (1999) Students’ Use of Cultural Metaphors and Their Scientific Understandings Related to Heating. Science Education, 83, 761–774.
  • Moore, R.L. (1998). Teaching İntroductory Economics with A Collaborative Learning Lab. Component. Journal of Economic Education, 29, 321-329.
  • Nakipoğlu, C. (2001). “Maddenin Yapısı” Ünitesinin İşbirlikli Öğrenme Yöntemi Kullanılarak Kimya Öğretmen Adaylarının Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 131-143.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori Ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.
  • Senemoğlu, N., (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramından Uygulamaya. Ankara: Spot Matbaacılık.
  • Slavin, R. E. (1987). Cooperative learning: Can Students Help Students Learn? Instructor, 74-78.
  • Smith, K. A. (1996). Cooperative Learning Making “Groupwork” Work. New Directions for Teaching and Learning, 67, 71-81.
  • Şengören, K. S., & Kavcar, N. (2009). İşbirlikli Öğrenmenin Fizik Öğretmen Adaylarının Duyuşsal Ürünleri Üzerine Etkisi. e-Journal of New World Science Academy Education Sciences, 4(2), 357-371.
  • Taşdemir, A., & Sarıkaya, M. (2005). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çözeltiler Kimyasını Öğrenmelerine İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Etkilerinin Araştırılması. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 197-207.
  • Tezcan, H., Yılmaz, Ü., & Babaoğlu, M. (2005). Radyoaktivite Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yöntemi İle Geleneksel Öğretim Yönteminin Başarıya Etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 55-67.
  • Thomaz, M. F., Malaquias, I. M., Valente, M. C., & Antunes, M. J. (1995). An Attempt to Overcome Alternative Conceptions Related to Heat and Temperature. Physics Education, 30, 19–26.
  • Topsakal, Ü. U. (2010). 8. Sınıf “Canlılar İçin Madde Ve Enerji” Ünitesi Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Ve Tutuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-104.
  • Yamarick, S., (2007). Does cooperative learning improve student learning outcomes?. Journal of Economic Education, Summer, 259-277.
  • Zain, Z. M., Subramaniam, G., Rashid, A. A., & Ghani, E. K. (2009). Teaching Economics Using Cooperative Learning Aproach: Accounting Students’ Performance and Attitude. Canadian Social Science, 5(6), 92-102.
There are 39 citations in total.

Details

Other ID JA44RT67NJ
Journal Section Articles
Authors

Nevin Kozcu Çakır This is me

Buket Ballıel This is me

Mustafa Sarıkaya This is me

Publication Date July 11, 2016
Published in Issue Year 2014 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Kozcu Çakır, N., Ballıel, B., & Sarıkaya, M. (2016). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Başarılarına, Bilgilerinin Kalıcılığına ve Fene Karşı Tutumlarına Etkisinin Araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-15.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.