1960’ların sonunda, kendilerinden önceki sanat hareketlerinden etkilenerek ortaya çıkan Land Art sanatçıları, modernist zihniyetin hegemonyası altında olan sanatı, steril ve sınırlı galerilerden kurtarıp özgürlüğüne kavuşturma düşüncesiyle, galerilerden ve modernist ilişkilerden uzaklaşarak eserlerini doğada, uçsuz bucaksız çöllerde, dağlarda, tarlalarda, deniz kıyılarında yapmaya başlamışlardır. Sanatın disiplinleri arasındaki sınırları kaldırıp, sanatın kapsamını ve malzeme çeşitliliğini de olabildiğince genişletme yoluna gitmişlerdir. Bu çalışma kapsamında iki Land Art sanatçısı, Michael Heizer ve Richard Long’un üretim ve sergileme tarzları, hem birbirleriyle hem de Land Art’ın ilkeleriyle karşılaştırılmaya çalışılmıştır.
Land Art artists, who were impressed art movements at the end of 1960’s, began to create their artworks in the nature, vast deserts, mountains, fields, see shores by far away from galeries and modernist relations to liberate the art, which was under the hegemony of modernist mentality, from steril and limited galleries. They sought to expand the contest and materials of arts by removing boundaries amoung the art’s disciplines. In the context of this article, the creating and exhibiting style of two artists, Michael Heizer and Richard Long, have been tried to compare according to each other and principles of Land Art.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | JA44SC42BM |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.