BibTex RIS Cite

Sanatsal Yetenekli Çocuklar ve Özellikleri

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 29 - 34, 11.07.2016

Abstract

Ülkelerin ekonomik ve kültürel gelecekleri, yetiştirecekleri insan gücüyle şekillenmektedir. Genel nüfusun iyi eğitim almasının yanı sıra, toplumlarda pek de sıklıkla görülmeyen üstün yetenekli bireylerin, küçük yaşta belirlenerek, kendilerine özel hazırlanmış programlarla eğitime tabii tutulmaları, kendilerini ve ait oldukları toplumları ekonomik ve kültürel olarak daha üst seviyelere taşıyacaktır. Hangi alanda olursa olsun üstün yetenekli çocuklar, öncelikle aileleri ve sınıf öğretmenleri tarafından belirlenmelidirler. Öğretmenlerin, bu konuda bir yargıya varabilmeleri için de, üstün yetenekli çocukların özellikleri hakkında bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Bu çalışmada amaç, sanatsal yetenekli çocukların genel özellikleri üzerinde durmak ve öğretmenlere ve ailelere yol gösterici bazı ipuçları sunmaktır.

References

  • Edwards, B. (1979). Drawing On The Right Side Of The Brain. USA: Tarcher Publ.
  • Freeman, J. (2000). Children’s Talent in Fine Art and Music- England. Roeper Review. Jan. Vol.22 (2), 98-101
  • Hurwitz & Day, (1995). Children and Their Art: Methods for the Elementary School. Harcourt Brace College Publishers
  • http://austega.com/gifted/9-gifted/22-characteristics.  adresinden 22 Ağustos 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Koster, J.B. (2000). Bringing Art into the Elementary Classroom. USA: Wadsworth Thomson Learning.
  • Tuna, S. (2009). Yetenekli Çocukların Keşfi. Alakuş, A.O. ve Mercin, L. (Ed.). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. (s.163-169). Ankara: PegemA Yay.
  • Winner, E. (1996). Gifted Children.: Myths and Realities. New York: Basic Books.

Artistry Gifted Children and Characteristics

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 29 - 34, 11.07.2016

Abstract

The economical and cultural future of the countries has been shaped by man power. Besides educating the population effectively, highly gifted people, who are not seen frequently, must be recognized in their early ages and educated within special programs. By this way, they will economically and culturally develop themselves and their society much further. Highly artistry gifted children must be recognized fistly by their families and classroom teachers. They must have information about the characteristics of the gifted children in order to recognize them. The aim of the study is to emphasize on the general characteristics of artistry gifted children and give guiding clues to the teachers and families.

References

  • Edwards, B. (1979). Drawing On The Right Side Of The Brain. USA: Tarcher Publ.
  • Freeman, J. (2000). Children’s Talent in Fine Art and Music- England. Roeper Review. Jan. Vol.22 (2), 98-101
  • Hurwitz & Day, (1995). Children and Their Art: Methods for the Elementary School. Harcourt Brace College Publishers
  • http://austega.com/gifted/9-gifted/22-characteristics.  adresinden 22 Ağustos 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Koster, J.B. (2000). Bringing Art into the Elementary Classroom. USA: Wadsworth Thomson Learning.
  • Tuna, S. (2009). Yetenekli Çocukların Keşfi. Alakuş, A.O. ve Mercin, L. (Ed.). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. (s.163-169). Ankara: PegemA Yay.
  • Winner, E. (1996). Gifted Children.: Myths and Realities. New York: Basic Books.
There are 7 citations in total.

Details

Other ID JA44SA93RA
Journal Section Articles
Authors

Serdar Tuna This is me

Publication Date July 11, 2016
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Tuna, S. (2016). Sanatsal Yetenekli Çocuklar ve Özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1), 29-34.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.