1918–1923 ara dönemi, ölüm kalım mücadelesinin ağırlığında eğitim sorunlarının geri plana itildiği bir dönemdir. Ancak Kuvayi Milliye ruhunun köylere kadar yayılmasında, işgallere karşı direnişlerde ve örgütlenmelerde, Osmanlı mekteplerinde yetişen muallimlerle aydınların rolleri çok büyük olmuştur. Milli Mücadele Dönemi, Cumhuriyet tarihimizin en çetin ve zor dönemi olarak tarihe geçmiştir. Bu dönemde Türk milleti ve devleti, bütün imkânlarını işgalci düşman güçlerinin saldırılarını bertaraf etmeye harcamıştır. Bu nedenle de devlet çarkının işleyişi, zaman zaman sekteye uğramış, toplumsal düzeni sağlıklı temellere oturtma mücadelesi güçlükle sürdürülmeye çalışılmıştır. Toparlanma ve atılım dönemi ise ancak milli mücadelenin kazanılmasından sonra gerçekleşebilmiştir. Mustafa Kemal, Türk milletinin var oluş mücadelesi verdiği günlerde, eğitim öğretim faaliyetlerini dikkatle takip etmiş, önemle üzerinde durmuş ve milli ve modern bir eğitim sistemi meydana getirmeye çalışmıştır
Interim period 1918-1923, the struggle of life and death, a period of weight training issues have been pushed into the background. However, the spirit of the National Forces villages as well as the spread of resistance against the occupation and organization of the Ottoman schools in muallimlerle growing role of intellectuals has been tremendous. National struggle period, the most arduous and difficult period in history as the history of the Republic. During this period, the Turkish nation and the state spent to eliminate all possibilities of attacks on the invading enemy forces. For this reason, the operation of the wheel of the state from time to time have been disrupted social order were to be continued difficulty in the struggle for a healthy seating basis. In the period of recovery and progress, but it was only after the acquisition of the national struggle. Mustafa Kemal, the Turkish nation, the days of the struggle for existence, has followed closely the activities of education and training, and emphasis on the importance of national and tried to bring about the modern education system.
Preparation Period National Struggle Period Education Education Policies Training Activities Giriş
Other ID | JA44RZ89RT |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.