Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EVLİLİĞE YÖNELİK METAFORİK ALGILARI

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 99 - 109, 31.07.2025
https://doi.org/10.59312/ebshealth.1671735

Abstract

Amaç: Bu çalışmada, hemşirelik bölümü öğrencilerinin metaforlar yoluyla evlilik kavramına bakışını, evliliği nasıl tanımladığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.
Yöntem: Fenomenolojik yönteme dayalı metafor analizi tekniği ile gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, Orta Anadolu bölgesindeki bir üniversitede öğrenim gören 3. ve 4. sınıftaki hemşire adayları oluşturmuştur. Örneklem ise araştırmaya katılmayı kabul eden ve metafor üreten 127 öğrenciden oluşmuştur. Veriler, öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini ve evliliğe ilişkin geliştirdikleri metaforları belirlemek için hazırlanan form ile Şubat-Mart 2025 tarihleri arasında elde edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin evlilik kavramına ilişkin algılarını ortaya koyan 127 geçerli metafor 5 kategori altında, “Uyum, istikrar ve tamamlanma”, “Emek, sorumluluk ve mücadele (gerektiren bir deneyim)”, “Hayata lezzet katan birliktelik” ve “Belirsizlik, bilinmezlik (içeren bir olgu)” ve “Pişmanlık, hayal kırıklığı ve kayboluş” olarak toplanmıştır.
Sonuç: Çalışmada, öğrenciler evlilik ile ilgili hem olumlu hem de olumsuz kavramları içeren metaforlar üretmişlerdir. Ancak, üretilen metaforların çoğunluğu olumlu kavramlar içermiştir. Hemşirelik eğitimi veren farklı okullardaki hemşirelik öğrencilerinin evliliğe ilişkin bakış açılarının, tutumlarının değerlendirildiği daha büyük örneklem gruplarıyla çalışmalar yapılması, yasal evlilik birliğinin kadın ve çocuğa getirdiği haklar konusunda hemşirelik öğrencilerinin bilgisini ve farkındalığını arttıracak derslerin müfredata eklenmesi önerilmektedir.

References

  • Adamu, H., Yusuf, A., Tunau, K., & Yahaya, M. (2017). Perception and factors influencing early marriage in a semi-urban community of Sokoto State, North-West Nigeria. Annals of International Medical and Dental Research, 3(5), 6-12.
  • Akbaş, M., Gökyıldız-Sürücü, Ş., Köroğlu, C.O, & Öztürk, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin evlilik tutumlarını etkileyen faktörler. Cukurova Med J. 44(1), 93-100 https://doi.org/10.17826/cumj.441022
  • Baş, E., & Cengiz, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin evlilik ve aileyi anlamlandırma biçimleri: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği. İmgelem, 2(2), 5-27.
  • Cabılar, B.Ö., & Yılmaz, A.E. (2022). Boşanma ve boşanma sonrası uyum: tanımlar, modeller ve uyumun değerlendirilmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 1-11. https://doi.org/10.18863/pgy.910766
  • Ceylantekin, Y., & Öcalan, D. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel farkındalığı ve kültürlerarası hemşirelik dersine yönelik düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 45-53.
  • Demirbilek, N. (2022). Üniversite öğrencilerinin rektörlük kavramına ilişkin metaforik algıları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi [MSKU Journal of Education], 9(1), 302-313. https://doi.org/10.21666/muefd.912855
  • Fang, S. U. (2015). College EFL learners’ metaphorical perceptions of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61-79. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2015.12.3.3.61
  • Ferah, N., & Kılınçer, H. (2022). Boşanmış bireylerin resmi ve dini boşanma hakkındaki algıları ve anlamlandırmaları. Journal of Ilahiyat Researches/Ilahiyat Tetkikleri Dergisi, 58(December), 1, 77-87. https://doi.org/10.5152/ilted.2022.2295223
  • Geçioğlu, A.R., & Döner, E. (2019). İslâm’da evlilik ve aile bağlamında günümüzde tartışılan konular üzerine psiko-sosyal bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 19(2), 603-627. https://doi.org/10.30627/cuilah.621379
  • Güneş, A., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115-129.
  • Houlgate, L.D. (2017). Family contracts: Marriage and divorce philosophy, Law and the family (pp. 171-201): Springer.
  • Keldal, G. (2021a). Evliliğe bakış açısı ve evlilikten beklentiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 1-10. https://doi.org/10.35379/cusosbil.662290
  • Keldal, G. (2021b). Üniversite öğrencilerinin gözünden evlilik. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 375-393
  • Kim, N.J., & Ko, S. (2018). Factors influencing attitude toward marriage of nursing college students. Journal of the Korea Academia-Industrial Corporation Society, 19(4), 178-185. https://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.4.178
  • Koçyiğit-Özyiğit, M. (2017). The meaning of marriage according to university students: A phenomenological study. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 679-711. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2017.2.0061
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2015). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil. (G. H. Demir, Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Mahmoud, M.A., Shawky El-Ganzory, G., & Osman Abd El Fattah, W. (2022). Role concepts, Relationships and Conflict Resolution Styles Regarding Marriage among Nursing Students. Egyptian Journal of Health Care, 13(1), 649-662. https://doi.org/10.21608/ejhc.2022.220368
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. çev. Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Moser, K.S. (2000). Metaphor analysis in psychology—Method, theory, and fields of application. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 1(2).
  • Özabacı, N., Körük, S., & Kara, A. (2019). A metaphoric examination of the meaning of marriage. Çukurova University Faculty of Education Journal, 48(1), 693-736. http://dx.doi.org/10.14812/cufej.489292
  • Park, E.J., Pack, Y.H., Jang, Y.H., Chung, K.Y., & Kim, J.W. (2024). A Metaphor analysis of university ptudents' Perception of mating and Marriage. Hum. Ecol. Res. 62(3), 487-504. https://doi.org/10.6115/her.2024.034
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarinin öğrenci kavramina ilişkin sahip olduklari zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Suter, W. (2012). Introduction to educational research: A critical thinking approach (2nd ed.). Thousand Oaks: SAGE publications.
  • Turgut, M. (2015). Türkiye’de evlilik tercihleri. Ankara, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Yalçın, H., Arslan-Kılıçoğlu, E., & Acar, A. (2017). Gençlerin evlilik ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 858-865. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1942
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 446.

METAPHORICAL PERCEPTIONS OF NURSING STUDENTS TOWARDS MARRIAGE

Year 2025, Volume: 4 Issue: 2, 99 - 109, 31.07.2025
https://doi.org/10.59312/ebshealth.1671735

Abstract

Aim: This study aims to reveal nursing students' perspective on the concept of marriage through metaphors and how they define marriage.
Methods: The universe of research, which was conducted with metaphor analysis technique based on the phenomenological method, consisted of 3rd and 4th year nursing candidates studying at a university in the Central Anatolia region. The sample consisted of 127 students who agreed to participate in the research and produced metaphors. Data was obtained between February and March 2025 with a form prepared to determine the sociodemographic characteristics of the students and the metaphors they developed regarding marriage.
Results: 127 valid metaphors revealing the students' perceptions of the concept of marriage were collected under 5 categories as "Harmony, stability and completion", "Effort, responsibility and struggle (an experience that requires)", "Unity that adds flavor to life", "Uncertainty, uncertainty (an event that involves)" and "Regret, disappointment and loss".
Conclusion: In the study, students produced metaphors that included both positive and negative concepts related to marriage. However, the majority of the produced metaphors included positive concepts. It is recommended that studies be conducted with larger sample groups to evaluate the perspectives and attitudes of nursing students in different schools providing nursing education regarding marriage, and that courses that will increase the knowledge and awareness of nursing students about the rights that legal marriage brings to women and children be added to the curriculum.

References

  • Adamu, H., Yusuf, A., Tunau, K., & Yahaya, M. (2017). Perception and factors influencing early marriage in a semi-urban community of Sokoto State, North-West Nigeria. Annals of International Medical and Dental Research, 3(5), 6-12.
  • Akbaş, M., Gökyıldız-Sürücü, Ş., Köroğlu, C.O, & Öztürk, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin evlilik tutumlarını etkileyen faktörler. Cukurova Med J. 44(1), 93-100 https://doi.org/10.17826/cumj.441022
  • Baş, E., & Cengiz, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin evlilik ve aileyi anlamlandırma biçimleri: Karadeniz Teknik Üniversitesi örneği. İmgelem, 2(2), 5-27.
  • Cabılar, B.Ö., & Yılmaz, A.E. (2022). Boşanma ve boşanma sonrası uyum: tanımlar, modeller ve uyumun değerlendirilmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 1-11. https://doi.org/10.18863/pgy.910766
  • Ceylantekin, Y., & Öcalan, D. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin kültürel farkındalığı ve kültürlerarası hemşirelik dersine yönelik düşünceleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 45-53.
  • Demirbilek, N. (2022). Üniversite öğrencilerinin rektörlük kavramına ilişkin metaforik algıları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi [MSKU Journal of Education], 9(1), 302-313. https://doi.org/10.21666/muefd.912855
  • Fang, S. U. (2015). College EFL learners’ metaphorical perceptions of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61-79. https://doi.org/10.18823/asiatefl.2015.12.3.3.61
  • Ferah, N., & Kılınçer, H. (2022). Boşanmış bireylerin resmi ve dini boşanma hakkındaki algıları ve anlamlandırmaları. Journal of Ilahiyat Researches/Ilahiyat Tetkikleri Dergisi, 58(December), 1, 77-87. https://doi.org/10.5152/ilted.2022.2295223
  • Geçioğlu, A.R., & Döner, E. (2019). İslâm’da evlilik ve aile bağlamında günümüzde tartışılan konular üzerine psiko-sosyal bir değerlendirme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 19(2), 603-627. https://doi.org/10.30627/cuilah.621379
  • Güneş, A., & Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115-129.
  • Houlgate, L.D. (2017). Family contracts: Marriage and divorce philosophy, Law and the family (pp. 171-201): Springer.
  • Keldal, G. (2021a). Evliliğe bakış açısı ve evlilikten beklentiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(1), 1-10. https://doi.org/10.35379/cusosbil.662290
  • Keldal, G. (2021b). Üniversite öğrencilerinin gözünden evlilik. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 375-393
  • Kim, N.J., & Ko, S. (2018). Factors influencing attitude toward marriage of nursing college students. Journal of the Korea Academia-Industrial Corporation Society, 19(4), 178-185. https://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.4.178
  • Koçyiğit-Özyiğit, M. (2017). The meaning of marriage according to university students: A phenomenological study. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 679-711. http://dx.doi.org/10.12738/estp.2017.2.0061
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2015). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil. (G. H. Demir, Çev.). İstanbul: İthaki.
  • Mahmoud, M.A., Shawky El-Ganzory, G., & Osman Abd El Fattah, W. (2022). Role concepts, Relationships and Conflict Resolution Styles Regarding Marriage among Nursing Students. Egyptian Journal of Health Care, 13(1), 649-662. https://doi.org/10.21608/ejhc.2022.220368
  • Merriam, S.B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. çev. Selahattin Turan. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Moser, K.S. (2000). Metaphor analysis in psychology—Method, theory, and fields of application. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 1(2).
  • Özabacı, N., Körük, S., & Kara, A. (2019). A metaphoric examination of the meaning of marriage. Çukurova University Faculty of Education Journal, 48(1), 693-736. http://dx.doi.org/10.14812/cufej.489292
  • Park, E.J., Pack, Y.H., Jang, Y.H., Chung, K.Y., & Kim, J.W. (2024). A Metaphor analysis of university ptudents' Perception of mating and Marriage. Hum. Ecol. Res. 62(3), 487-504. https://doi.org/10.6115/her.2024.034
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarinin öğrenci kavramina ilişkin sahip olduklari zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Suter, W. (2012). Introduction to educational research: A critical thinking approach (2nd ed.). Thousand Oaks: SAGE publications.
  • Turgut, M. (2015). Türkiye’de evlilik tercihleri. Ankara, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
  • Yalçın, H., Arslan-Kılıçoğlu, E., & Acar, A. (2017). Gençlerin evlilik ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 858-865. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2017.1942
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara, 446.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nursing (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

İlknur Gökşin 0000-0002-1125-2161

Publication Date July 31, 2025
Submission Date April 8, 2025
Acceptance Date May 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Gökşin, İ. (2025). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN EVLİLİĞE YÖNELİK METAFORİK ALGILARI. Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(2), 99-109. https://doi.org/10.59312/ebshealth.1671735