Rapid changes in technology have a direct effect on education and
instruction, as in many areas. This interaction has required more effective
learning environment to train more qualified students. Making effective
learning environment and the use of effective technological tools offers a lot
of convenience for educators. Today, one of the most useful materials is
interactive whiteboard that utilized in UK firstly at the beginning of 1991. Interactive whiteboards working connected to
a computer and projector is a technological tool that provides to use the
interactive learning content projected on a flat ground. In Turkey, studies
about the use of interactive whiteboards (provided in FATIH project launched to
increase opportunities) are popular among researchers. The aim of this study is
to reveal the trends on research for the use of interactive whiteboards in
Turkey by examining the master and doctoral theses in National Thesis Center in
Council of Higher Education (CoHE) and thus to shed light on new studies to be
conducted in the future. For this purpose, using keywords related to the use of
interactive whiteboards, 49 theses have been reached as a result of scanning
(screening) through the National Thesis Center in CoHE. The results of the
research revealed that purposeful sampling has been preferred in the thesis and
these are written in Turkish mostly. Another finding in this study is that
quantitative and mixed methods have been used more than qualitative methods.
Interview, academic achievement tests, scales and surveys have been preferred
by researchers for data collection in the thesis widely and that data has been
analyzed by quantitative methods Even though researchers have utilized
statistics such as frequency, percent, mean, t-test, and ANOVA for analyzing
data, advance methods like MANOVA and MANCOVA have not been used.
Teknolojideki hızlı
gelişmeler birçok alanı olduğu gibi eğitim ve öğretim alanını da doğrudan
etkilemiştir. Bu etkileşim, daha nitelikli öğrenci yetiştirilmesi için
eğitimcilerin eğitim ortamlarının daha etkili hale getirilmesini
gerektirmektedir. Etkili öğretim ortamlarının oluşturulmasında teknoloji
destekli araçların kullanılması birtakım kolaylıklar sunmaktadır. Günümüzde, en
etkili öğretim materyallerinin birisi ise ilk olarak 1991 yılında İngiltere’de
kullanılan etkileşimli tahtalardır. Etkileşimli tahta, genellikle bilgisayar ve
projeksiyon cihazına bağlı olarak çalışan ve bilgisayardan düz bir zemine
yansıtılan içeriğin etkileşimli bir şekilde kullanılmasını sağlayan bir
teknolojidir. Ülkemizde, eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak ve
okullarımızdaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla başlatılan FATİH Projesi
kapsamında eğitim ortamlarında etkileşimli tahta kullanımı, araştırmacıların
ilgisini çeken konular arasında yer almaktadır. Bu çalışmanın amacı, eğitimde
etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan
yüksek lisans ve doktora tezlerini inceleyerek Ülkemizde eğitimde etkileşimli
tahta kullanımı ile ilgili araştırmaların eğilimlerini ortaya çıkarmak ve
gelecekte yapılması düşünülen yeni çalışmalara ışık tutmaktır. Bu amaçla
yapılan tarama işlemi sonucunda ulaşılan tezlerden 49 tanesi araştırma
kapsamına alınmıştır. İlgili tezler; türleri, yılları, araştırma
yöntemi/deseni, örneklem büyüklüğü, örneklem düzeyi, gerçekleştirildiği
üniversite, enstitü ve anabilim dalı, yazım dili, veri toplama araçları, istatistik
yöntemleri/teknikleri, konuları ve verilerin analizleri bakımında ele
alınmıştır. Çalışılan tezlerde dil olarak genellikle Türkçe’nin tercih
edildiği, örneklemin ise genellikle amaçlı örnekleme tekniğiyle seçilen öğrenci
ve öğretmenlerden oluştuğu ortaya çıkmıştır. Nicel ve karma yöntemlerin nitel
yöntemlerden daha sık kullanıldığı ortaya çıkan bir diğer bulgudur. Tezlerde
görüşme, başarı testleri, ölçekler ve anketler sıklıkla kullanılan veri toplama
araçları arasındayken toplanan verilerin daha çok nicel yöntemlerle analiz
edildiği görülmektedir. Araştırma sonucunda, verilerin analizinde frekans,
yüzde, ortalama, t-testi ve ANOVA gibi tekniklerden faydalanılmasına rağmen
MANOVA ve MANCOVA gibi ileri düzey istatistik tekniklerinin kullanılmadığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Cilt 1 |
Authors | |
Publication Date | November 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |