Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation of the Factors Affecting the Assessment Literacy of Teacher Candidates: A Structural Equation Modeling

Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 10 - 22, 06.08.2018

Abstract

The aim of the study is to investigate the causal relationships between teacher candidates' assessment literacy and their conceptions of assessment, assessment self-efficacies and assessment course success. A survey model, which is one of the quantitative research methods, was used in the research. In the analysis of the data collected from 203 third and fourth grade prospective teachers who studying at Middle School Mathematics, Turkish, and Computer and Instructional Technology Teaching Programs via four different surveys, the proposed model was tested with the structural equation model. As a result of analyzing the obtained data, a statistically significant positive relationship between participants' assessment literacies and their course success was found. As well, a statistically significant positive relationship between participants’ assessment conceptions and their course success was found. On the other hand, it was found that there was not a significant relationship between assessment self-efficacies and assessment literacies of the participants. Thus it shows that there is a discrepancy between what the participants feel to do about assessment and what they can do in practice because the self-efficacies of participants did not predict their assessment literacies.

References

  • Abell, S. K., & Siegel, M. A. (2011). Assessment literacy: What science teachers need to know and be able to do? In D. Corrigan, J. Dillon, & R. Gunstone (Eds.), The professional knowledge base of science teaching (pp. 205-221). The Netherlands: Springer.
  • Akdağ, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlilik algıları ve görüşleri (Adıyaman ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman, Türkiye.
  • Aksu, Ö. (2013). Biyoloji öğretmenlerinin uyguladıkları alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin değerlendirilmesi ve öğretmen öğrenci görüşleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Bekçi, N. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yöntemlerini kullanma yeterliklerinin araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5 (1), 7-74.
  • Brown, G. T. L. (2008). Conceptions of assessment: Understanding what assessment means to teachers and students. NewYork, NY: Nova Science Publishers.
  • Buldur, S., & Tatar, N. (2011). Development of self-efficacy towards using alternative assessment scale. Asia Pacific Education Review, 12(3),485-495.
  • Bütüner, S. Ö., Yiğit, N., & Çimer, S.O. (2010). Ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanterinin Türkçe’ye uyarlanması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 792-809.
  • Büyüktokatlı, N., & Bayraktar, Ş. (2014). Alternative assessment practices in science. Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 103-126.
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşlerini belirleme çalışması: Anakara ile Hacettepe üniversitesi örneği (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Çepni, S., & Şenel-Çoruhlu, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 117-128.
  • Çoruhlu, T. S., Nas, S. E., & Çepni, S. (2009). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • Deneen, C. C., & Brown, G. T. L. (2016). The impact of conceptions of assessment on assessment literacy in a teacher education program. Cogent Education, 3(1),
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 135-145.
  • Gottheiner, D. G., & Siegel, M.A. (2012). Experienced middle school science teachers’ assessment literacy: Investigating knowledge of students’ conceptions in genetics and ways to shape instruction. Journal of Science Teacher Education, 23, 531-557.
  • Gotwals, A. W., Philhower, J., Cisterna, D., & Bennett, S. (2015). Using video to examine formative assessment practices as measures of expertise for mathematics and science teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 405–423. doi:10.1007/s10763-015-9623-8
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • İzci, K. & Calışkan, G. (2017). Development of prospective teachers’ conceptions of assessment and choices of assessment tasks. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(2), 464-474. DOI: 10.21890/ijres.327906
  • İzci, K., & Şardağ, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sınıf içi ölçme-değerlendirme algıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 439-471.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1984). LISREL–VI user’s guide (3rd ed.). Mooresville, IN:Scientific Software.
  • Kaden, U., & Patterson, P. P. (2014) changing assessment practices of teaching candidates and variables that facilitate that change, Action in Teacher Education, 36(5-6), 406-420.
  • Kang, H., & Anderson, C. W. (2015). Supporting preservice science teachers’ ability to attend and respond to student thinking by design. Science Education, 99(5), 863–895.DOI 10.1002/sce.21182 Karaman, P. ,& Şahin, Ç. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(4), 255-274.
  • Karaman, P., & Şahin, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 175-189.
  • Köklükaya, A. N. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının yeterliklerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • Levy-Vered, A., & Alhija, F. N. (2015). Modelling beginning teachers' assessment literacy: The contribution of training, self-efficacy, and conceptions of assessment. Educational Research and Evaluation, 21(5), 378-406.
  • Looney, A. (2014). Assessment and the reform of education systems. In C. Wyatt-Smith, V. Klenowski, & P. Colbert (Eds.), Designing assessment for quality learning (pp. 233-247). Heidelberg: Springer.
  • Looney, A., Cumming, J., Kleij, F., & Harris, K. (2017). Reconceptualising the role of teachers as assessors: teacher assessment identity. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 1-26.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publisher.
  • Manav-Kaşıkçı, C. (2009). Fen ve teknoloji dersinin ölçme ve değerlendirmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Mertler, C. A. (2004). Secondary teachers’ assessment literacy: Does classroom experience make adifference? American Secondary Education, 33(1), 49-64.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Öğretmen yeterlilikleri. Ankara: MEB yayıncılık.
  • Nartgün, Z. (2008). Öğretmen adayları için ölçme ve değerlendirme genel yeterlik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 85-94.
  • Otero, V. K. (2006). Moving beyond the “Get it or don’t” conception of formative assessment. Journal of Teacher Education, 57(3), 247-255.
  • Ören, F. S., Ormancı, U., & Evrekli, E. (2011). The science and technology pre-service teachers’ self-efficacy levels and opinions about alternative assessment and evaluation approaches. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1690-1698.
  • Özsevgeç, T., & Çepni, S. (2006). Relation between science teachers’ assessment tools and students’ cognitive development, Educational Research and Reviews, 1 (7), 222-226.
  • Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu-Kaymakçı, Y., & Arslan S. (2013). Conformity of science and technology teachers’ assessment practices with the curricula. Hacettepe University Journal of Education, 28(1),320-333.
  • Serin, G. (2016). Alternative assessment practices of a classroom teacher: alignment with reform-based science curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(2), 277-297.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.
  • Shepard, L. A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership, 63(3), 66-70.
  • Siegel, M. A., & Wissehr, C. (2011). Preparing for the plunge: Preservice teachers’ assessment literacy. Journal of Science Teacher Education, 22(1), 371-391.
  • Smith, L. K., & Southerland, S. A. (2007). Reforming practice or modifying reforms? Elementary teachers’ response to the tools of reform. Journal of Research in Science Teaching, 44(3), 396-423.
  • Şaşmaz-Ören, F., Ormancı, Ü., & Evrekli, E. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri ve görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 11(3), 1675-1698.
  • Şenel-Çoruhlu, T., Er-Nas, S., & Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 122-141.
  • Tanaka, J. S., & Huba, G. J. (1985). A fit index for covariance structure models under arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 197-201.
  • Tatar, N., & Buldur, S. (2013). Improving preservice science teachers' self-efficacy about the use of alternative assessment: Implication for theory and practice. Journal of Baltic Science Education, 12(4), 452-464.
  • Vardar, E. (2010). Sixth, seventh and eight grade teachers’ conception of assessment (Unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • White, E. (2009). Are you assessment literate? Some fundamental questions regarding effective classroom-based assessment. OnCUE Journal, 3(1), 3-25.
  • Xu, Y., & Brown, G. T. (2016). Teacher assessment literacy in practice: A reconceptualization. Teaching and Teacher Education, 58, 149-162.
  • Yaşar, M. D. (2017). Prospective science teachers’' perception related to formative assessment approaches in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 29-43.
  • Yu, T.-K., Lu, L.-C., & Liu, T.-F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs. Computers in Human Behavior, 26, 32-41.

Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi

Year 2018, Volume: 3 Issue: 1, 10 - 22, 06.08.2018

Abstract

Bu araştırmada öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıkları ile ölçme-değerlendirmeyi kavrama düzeyleri, ölçme-değerlendirme yeterlikleri ve ölçme-değerlendirme ders başarıları arasındaki neden-sonuç ilişkilerini incelemek amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Bir eğitim fakültesinin İlköğretim Matematik, Türkçe ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Programlarının 3. ve 4.sınıflarında öğrenim gören ve ölçme-değerlendirme dersini almış olan 203 öğretmen adayından 4 farklı ölçek aracılığı ile toplanan veriler nicel veri analiz yöntemlerinden olan yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analiz sonucuna göre, ölçme-değerlendirme okuryazarlığı ile katılımcıların ders başarıları ve ölçme-değerlendirmeyi kavramaları ile ders başarıları arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Diğer yandan, ölçme-değerlendirme öz-yeterliği ile ölçme-değerlendirme okuryazarlığı arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Öz-yeterliğin ölçme-değerlendirme okuryazarlığını yordamaması ise katılımcıların ölçme-değerlendirme konusunda hissettikleriyle yapabildikleri arasında bir uyuşmazlığın olduğunu göstermektedir.

References

  • Abell, S. K., & Siegel, M. A. (2011). Assessment literacy: What science teachers need to know and be able to do? In D. Corrigan, J. Dillon, & R. Gunstone (Eds.), The professional knowledge base of science teaching (pp. 205-221). The Netherlands: Springer.
  • Akdağ, G. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlilik algıları ve görüşleri (Adıyaman ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman, Türkiye.
  • Aksu, Ö. (2013). Biyoloji öğretmenlerinin uyguladıkları alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin değerlendirilmesi ve öğretmen öğrenci görüşleri (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Bekçi, N. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yöntemlerini kullanma yeterliklerinin araştırılması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education, 5 (1), 7-74.
  • Brown, G. T. L. (2008). Conceptions of assessment: Understanding what assessment means to teachers and students. NewYork, NY: Nova Science Publishers.
  • Buldur, S., & Tatar, N. (2011). Development of self-efficacy towards using alternative assessment scale. Asia Pacific Education Review, 12(3),485-495.
  • Bütüner, S. Ö., Yiğit, N., & Çimer, S.O. (2010). Ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanterinin Türkçe’ye uyarlanması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 792-809.
  • Büyüktokatlı, N., & Bayraktar, Ş. (2014). Alternative assessment practices in science. Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(1), 103-126.
  • Çalışkan, İ. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını kullanma becerileri ile fen ve teknoloji öğretmen ve öğretmen adaylarının bu yaklaşımlarla ilgili görüşlerini belirleme çalışması: Anakara ile Hacettepe üniversitesi örneği (Yayınlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Çepni, S., & Şenel-Çoruhlu, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 117-128.
  • Çoruhlu, T. S., Nas, S. E., & Çepni, S. (2009). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • Deneen, C. C., & Brown, G. T. L. (2016). The impact of conceptions of assessment on assessment literacy in a teacher education program. Cogent Education, 3(1),
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlikleri ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 135-145.
  • Gottheiner, D. G., & Siegel, M.A. (2012). Experienced middle school science teachers’ assessment literacy: Investigating knowledge of students’ conceptions in genetics and ways to shape instruction. Journal of Science Teacher Education, 23, 531-557.
  • Gotwals, A. W., Philhower, J., Cisterna, D., & Bennett, S. (2015). Using video to examine formative assessment practices as measures of expertise for mathematics and science teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, 13, 405–423. doi:10.1007/s10763-015-9623-8
  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.
  • İzci, K. & Calışkan, G. (2017). Development of prospective teachers’ conceptions of assessment and choices of assessment tasks. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(2), 464-474. DOI: 10.21890/ijres.327906
  • İzci, K., & Şardağ, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının sınıf içi ölçme-değerlendirme algıları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 439-471.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1984). LISREL–VI user’s guide (3rd ed.). Mooresville, IN:Scientific Software.
  • Kaden, U., & Patterson, P. P. (2014) changing assessment practices of teaching candidates and variables that facilitate that change, Action in Teacher Education, 36(5-6), 406-420.
  • Kang, H., & Anderson, C. W. (2015). Supporting preservice science teachers’ ability to attend and respond to student thinking by design. Science Education, 99(5), 863–895.DOI 10.1002/sce.21182 Karaman, P. ,& Şahin, Ç. (2017). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 12(4), 255-274.
  • Karaman, P., & Şahin, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 175-189.
  • Köklükaya, A. N. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının yeterliklerinin belirlenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya, Türkiye.
  • Levy-Vered, A., & Alhija, F. N. (2015). Modelling beginning teachers' assessment literacy: The contribution of training, self-efficacy, and conceptions of assessment. Educational Research and Evaluation, 21(5), 378-406.
  • Looney, A. (2014). Assessment and the reform of education systems. In C. Wyatt-Smith, V. Klenowski, & P. Colbert (Eds.), Designing assessment for quality learning (pp. 233-247). Heidelberg: Springer.
  • Looney, A., Cumming, J., Kleij, F., & Harris, K. (2017). Reconceptualising the role of teachers as assessors: teacher assessment identity. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 1-26.
  • Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge (pp. 95-132). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publisher.
  • Manav-Kaşıkçı, C. (2009). Fen ve teknoloji dersinin ölçme ve değerlendirmesine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya, Türkiye.
  • Mertler, C. A. (2004). Secondary teachers’ assessment literacy: Does classroom experience make adifference? American Secondary Education, 33(1), 49-64.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Öğretmen yeterlilikleri. Ankara: MEB yayıncılık.
  • Nartgün, Z. (2008). Öğretmen adayları için ölçme ve değerlendirme genel yeterlik ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 85-94.
  • Otero, V. K. (2006). Moving beyond the “Get it or don’t” conception of formative assessment. Journal of Teacher Education, 57(3), 247-255.
  • Ören, F. S., Ormancı, U., & Evrekli, E. (2011). The science and technology pre-service teachers’ self-efficacy levels and opinions about alternative assessment and evaluation approaches. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1690-1698.
  • Özsevgeç, T., & Çepni, S. (2006). Relation between science teachers’ assessment tools and students’ cognitive development, Educational Research and Reviews, 1 (7), 222-226.
  • Sağlam-Arslan, A., Devecioğlu-Kaymakçı, Y., & Arslan S. (2013). Conformity of science and technology teachers’ assessment practices with the curricula. Hacettepe University Journal of Education, 28(1),320-333.
  • Serin, G. (2016). Alternative assessment practices of a classroom teacher: alignment with reform-based science curriculum. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(2), 277-297.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4-14.
  • Shepard, L. A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership, 63(3), 66-70.
  • Siegel, M. A., & Wissehr, C. (2011). Preparing for the plunge: Preservice teachers’ assessment literacy. Journal of Science Teacher Education, 22(1), 371-391.
  • Smith, L. K., & Southerland, S. A. (2007). Reforming practice or modifying reforms? Elementary teachers’ response to the tools of reform. Journal of Research in Science Teaching, 44(3), 396-423.
  • Şaşmaz-Ören, F., Ormancı, Ü., & Evrekli, E. (2011). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımlarına yönelik öz-yeterlilik düzeyleri ve görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 11(3), 1675-1698.
  • Şenel-Çoruhlu, T., Er-Nas, S., & Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 122-141.
  • Tanaka, J. S., & Huba, G. J. (1985). A fit index for covariance structure models under arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 197-201.
  • Tatar, N., & Buldur, S. (2013). Improving preservice science teachers' self-efficacy about the use of alternative assessment: Implication for theory and practice. Journal of Baltic Science Education, 12(4), 452-464.
  • Vardar, E. (2010). Sixth, seventh and eight grade teachers’ conception of assessment (Unpublished master’s thesis). Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • White, E. (2009). Are you assessment literate? Some fundamental questions regarding effective classroom-based assessment. OnCUE Journal, 3(1), 3-25.
  • Xu, Y., & Brown, G. T. (2016). Teacher assessment literacy in practice: A reconceptualization. Teaching and Teacher Education, 58, 149-162.
  • Yaşar, M. D. (2017). Prospective science teachers’' perception related to formative assessment approaches in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 5(4), 29-43.
  • Yu, T.-K., Lu, L.-C., & Liu, T.-F. (2010). Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via weblogs. Computers in Human Behavior, 26, 32-41.
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Cilt 3
Authors

Kemal İzci

Gürbüz Çalışkan

Ahmet Oğuz Aktürk

Publication Date August 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA İzci, K., Çalışkan, G., & Aktürk, A. O. (2018). Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eğitim Bilim Ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 3(1), 10-22.
AMA İzci K, Çalışkan G, Aktürk AO. Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. EBTAD (JREST). August 2018;3(1):10-22.
Chicago İzci, Kemal, Gürbüz Çalışkan, and Ahmet Oğuz Aktürk. “Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Eğitim Bilim Ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi 3, no. 1 (August 2018): 10-22.
EndNote İzci K, Çalışkan G, Aktürk AO (August 1, 2018) Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi 3 1 10–22.
IEEE K. İzci, G. Çalışkan, and A. O. Aktürk, “Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi”, EBTAD (JREST), vol. 3, no. 1, pp. 10–22, 2018.
ISNAD İzci, Kemal et al. “Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi 3/1 (August 2018), 10-22.
JAMA İzci K, Çalışkan G, Aktürk AO. Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. EBTAD (JREST). 2018;3:10–22.
MLA İzci, Kemal et al. “Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi”. Eğitim Bilim Ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, vol. 3, no. 1, 2018, pp. 10-22.
Vancouver İzci K, Çalışkan G, Aktürk AO. Öğretmen Adaylarının Sınıf İçi Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlıklarına Etki Eden Etmenlerin İncelenmesi: Bir Yapısal Eşitlik Modellemesi. EBTAD (JREST). 2018;3(1):10-22.