Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu’nun yapısı yargı bağımsızlığı ve yargının tarafsızlığı konularıyla birlikte sürekli tartışılmaktadır. Buna göre Meclis’in üye seçimine katıldığı bir Hâkimler ve Savcılar Kurulu’nun demokratik meşruluğuna karşı, yargının bağımsızlığı ve kuvvetler ayrılığı ilkeleri yarışmaktadır. 1961 Anayasası’ndaki ilk düzenleme Venedik Komisyonu kriterleri benzerinde demokratik meşruiyete yönelmişken 1971 değişiklikleri ve 1982 Anayasası değişiklikleri sonrasındaki Kurul, bu özelliklerden yoksun olacaktır.
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu yapısı Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu tarihi gelişimi Venedik Komisyonu kriterleri HSYK önerisi.
Structure of the Supreme Board of Judges and Prosecutors is really controversial issue with independence and neutrality of judiciary. Parliament’s participation to choose members makes the Board more legitimate although independence of judiciary and separation of powers are two main arguments on this issue. On the historical background 1961 Constitution’s Board structure was more legitimate than 1971’s and 1982’s structure that Parliament has no authority to choose members anymore.
Structure of Supreme Board of Judges and Prosecutors Historical Background of the Board Venice Commission’s criteria on the Board Suggestions for the Board
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Submission Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: XVIII Issue: 1-2 |