In recent years, it has been observed that in parallel to preferences increased in favor of tourism types that do not display mass tourism characteristics, tourist destinations and experiences have transformed rapidly and new alternative spaces that have the ability to respond varying tourist tastes have become a component of tourism activity. However, the increase in the demand for local, small scaled, wellqualified and elite spaces and living environments with identity in parallel to the changing tourist profile brings about the risk of homogenization and rapid consumption of spaces that satisfy these expectations but do not have an efficient tourism strategy.
In this research, the aim has been to develop tourism strategies, which can be related with the planning discipline and which focus on the spatial and economic structure, for Alacati - a town located in Çesme-İzmir which has become a significant tourist destination with its historical and natural characteristics by the year 2001. In this point, values which make the settlement peculiar within the context of spatial and social disparities, have initially been put forward in parallel to the changing priorities and preferences in the tourism understanding and hence a groundwork for the development of spatial and economical based strategies has been laid.
Key Words: Tourism tendencies, spatial and social disparities, tourism strategy, Alacati.
Son yıllarda kitlesel olmayan turizm biçimlerinin lehine artan tercihler paralelinde turist destinasyonlarının ve deneyimlerinin hızla dönüştüğü ve değişkenlik gösteren turist beğenilerine cevap verebilen alternatif görünüm ve nitelikteki yeni alanların turizm etkinliğinin birer bileşeni haline geldiği görülmektedir. Değişen turist profili paralelinde yerel ve küçük ölçekli olana, nitelikli ve seçkin mekanlara, kimlikli yasam çevrelerine olan talep artışı; bu beklentileri karşılayan ancak etkin bir turizm stratejisine sahip olmayan alanların aynılaştırılarak hızla tüketilmesi riskini beraberinde getirmektedir.
Bu çalışma ile; 2001 yılına kadar bir mübadele kasabası iken, son dönemde turist destinasyonu olarak ön plana çıkan, İzmir ili, Çeşme ilçesine bağlı Alaçatı beldesi için planlama disiplini ile İlişkilendirilebilecek, mekansal ve ekonomik yapıyı odağa alan turizm stratejilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Bu noktada öncelikle beldeyi mekânsal ve sosyal ayrışmalar bağlamında özel kılan değerler, turizm anlayışında değişen öncelikler ve tercihler paralelinde ortaya konmuş ve böylelikle gelecekteki gelişime yönelik mekansal ve ekonomik temelli stratejilerin geliştirilmesi için bir zemin hazırlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Turizm eğilimleri, mekansal ve toplumsal farklılıklar, turizm stratejisi, Alaçatı.
Turizm eğilimleri mekansal ve toplumsal farklılıklar turizm stratejisi Alaçatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2007 |
Gönderilme Tarihi | 28 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 1-2 |