The world today, witnesses important changes which will shape 21st century in many areas including economy, demography, politics, and technology and have global dimensions. It is no doubt that as national boundaries dissolve, the international economic integration and dependency increases as a result of globalization. Tourism is one of the economic sectors affected dramatically by globalization as well. On one hand, the role of tourism as a tool which accelerates globalization is of great importance; on the other hand, tourism is also shaped by globalization. Conversely, it is known that a localization trend has occurred against globalization of tourism. Turkey is deeply influenced by globalization process as a result of its strategically important geographical location and developing socioeconomic infrastructure and Turkish tourism is also “globalizing”. In recent years, Turkey has changed into a striking destination in international tourism movements thanks to its various natural attractions and cultural diversity and increasing quality of tourism facilities. In this article, firstly, globalization is discussed in its different aspects; secondly
recent trends in globalization of tourism are examined and lastly how Turkish tourism is affected by globalization is focused from a geographical perspective.
Key words: Tourism, globalization, localization, competitive capacity, Turkey, World, Europe
Dünyada 21. yüzyıla damgasını vuracak çok büyük değişimler yaşanmaktadır. Ekonomik, sosyokültürel, demografik, siyasal, ekolojik, teknolojik, organizasyonel vb. yeni değişim dinamikleri küresel boyutlar taşıyabilmektedir.
Küreselleşme ile ülkeler arasında sınırlar ortadan kalkarken, coğrafi yönden birbirine komşu yada yakın olan ülkeler ekonomik bütünleşmeye gidilebilmektedir. Turizm ile küreselleşme süreci arasında büyük bir paralellik ve etkileşim vardır. Bir taraftan turizm, küreselleşmenin hızlanmasında önemli bir faktör olurken, diğer taraftan küreselleşme de turizmi çeşitli ölçeklerde etkilemektedir. Öte yandan turizmde küreselleşmeye karşıt olarak, “yerelleşme” eğilimi doğmuştur.
Türkiye; jeostratejik konumu, gelişmekte olan sosyo ekonomik altyapısı ile küreselleşme olgusundan büyük ölçüde etkilenmekte, turizmdeki küreselleşmeye de uyum göstermektedir. Türkiye, doğal çekicilikleri, farklı kültürel zenginlikleri, konaklama ve ulaşım arzında belirli bir kaliteyi yakalaması bakımından dünya turizminde adı geçen ülkeler arasına girmiştir.
Bu makalede; küreselleşme etrafında önce kavramlar ve ilişkiler irdelenmekte, arkasından dünya turizminde küreselleşme ve son eğilimler üzerinde durulmakta, en son olarak da Türkiye’nin küresel turizmden etkilenmesi ele alınmaktadır. Bu yaklaşımlarda coğrafi boyut ön plana çıkarılmakta, ancak
konunun çok geniş olması nedeniyle, belirli başlıklar altında analizlere gidilmektedir.
Anahtar kelimeler: Turizm, küreselleşme, yerelleşme, rekabet gücü, Türkiye, Dünya, Avrupa
Turizm küreselleşme yerelleşme rekabet gücü Türkiye Dünya Avrupa
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2006 |
Submission Date | April 28, 2015 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 15 Issue: 1-2 |