Turizm endüstrisinde öne çıkmak isteyen kentler, marka olmalarını sağlayacak özelliklerini belirleyip bunlardan fayda sağlamaya çalışmaktadır. İnsanların seyahat tercihlerinde yaşanan değişim sonrası yöresel ürün ve değerler, bunların içinde de özellikle gastronomik ürünler turistlerin destinasyon tercihlerinde öne çıkmaya başlamıştır. Bu sebeple, markalaşma sürecinde gastronominin etkisi gün geçtikçe artmakta; birçok şehir, markalaşma sürecinde yerel yiyeceklerini kullanmaktadır.
Bu çalışmanın amacı Bafra ilçesinin gastronomik ürünlerinin şehrin markalaşmasında oynayacağı rolü değerlendirmektir. Bu manada, çalışmada yöresel gastronomik ürünlerin turistik birer imaj unsuruna dönüşmesine katkı sağlayan coğrafi işaretleme kavramı üzerinde özellikle durulmuştur. Çalışmadaki veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ve arazi çalışmaları sonucunda elde edilmiştir. Bafra’da coğrafi işaret sahibi olan ürünlerin bu işareti alması adına çalışma yapan kamu ve sivil toplum örgütlerinin ilgili birimleri, coğrafi işaret sahibi ürünlerin üretimini ve pazarlamasını yapan ticari işletme sahipleri ve çalışanları, Sürmeli köyünde organik tarımsal üretim yapan üreticiler, manda yetiştiriciliği yapanlar ve pirinç üreticileri olmak üzere toplam 43 kişi ile görüşme yapılmıştır. Bu görüşmelerde gastronomik ürünlerin kültürel önemi, tarihçesi, üretimi ve pazarlaması hakkında bilgi alınırken turizme bakış açısı hakkında da fikir elde edilmeye çalışılmıştır. Sürmeli Köyünde yapılan Ot Yemekleri Festivali’ne ve Kapıkaya’da yapılan Kapıkayafest isimli festivale katılım sağlanmış, bu etkinlikler gastronomi turizmi için taşıdıkları önem ve potansiyel bakımından değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, Bafra’da mevcut gastronomik ürünlerin gastronomi turizmi açısından önemli bir potansiyelinin bulunduğu ve yapılacak çalışmalarla bu potansiyelin şehrin turizm adına markalaşma sürecine katkı sağlayacağı belirlenmiş ve konu ile ilgili öneriler sunulmuştur.
Cities that want to take the lead in the competition in the tourism industry, try to determine the characteristics that will enable them to become a brand and benefit from them. After the change in the travel preferences of the people, local products and values and especially gastronomic products started to become prominent in the destination choices. Therefore, in the branding process, the effect of gastronomy increase day by day and cities utilize their local food in this process.
The aim of this study is to evaluate the role of gastronomic products of Bafra in terms of branding of the county. Within this scope, the concept of geographical indication, which contributes to the transformation of local gastronomic products into touristic image elements, was emphasized in this study. The data in the study were obtained by semi-structured interview technique and field studies. 43 people consisting of the relevant units of the public and non-governmental organizations working on behalf of the products that have geographical indication in Bafra, the owners and employees of commercial enterprises producing and marketing the products with geographical signs, organic agricultural producers in Sürmeli village, buffalo producers and rice producers were interviewed. In these interviews, information on the cultural importance, history, production and marketing of gastronomic products was tried to be obtained while also gaining insight on the perspective of tourism. Participated in the Herb Food Festival held in Sürmeli Village and the Kapıkayafest Festival in Kapıkaya, these activities were evaluated in terms of their importance and potential for gastronomy tourism. In line with the findings, it was determined that the existing gastronomic products in Bafra have an important potential in terms of gastronomic tourism and that this potential will contribute to the branding process of the city on behalf of tourism and suggestions have been made on the subject.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 28 Sayı: 2 |