Practical and safely
charge of the electric vehicle become important as their use increases. In
Turkey, the use of electric bicycles (less than 250 W), which do not require
special driving licenses, has increased remarkably in recent years. In this
study, a system for wireless charging has been developed to practice the
charging of e-bikes. The charging of the 36V battery bank on the e-bike is
achieved with 72% overall system (DC/DC) efficiency. The air gap is 75 mm due
to the wheel diameter and the bicycle chassis. The switching frequency on the
transmitter side is selected as 20 kHz for inductive power transfer. On the
secondary side, a charge regulator is designed to charge the battery according
to its characteristic. The constant
current and constant voltage modes can be performed according to battery
characteristic. Besides being practical and reliable, the overall performance
of the developed system can compete with the conventional cable charging
system.
We would like to thank Volta Motor A.Ş. for their uninterrupted support during the study.
Elektrikli araçların
kullanımı arttıkça; bu araçların pratik ve güvenli şekilde şarj edilmesi,
önemli bir araştırma konusu olmuştur. Türkiye'de özel ehliyet gerektirmeyen
elektrikli bisiklet kullanımı (250 W'tan daha az), son yıllarda önemli ölçüde
artmıştır. Bu çalışmada elektrikli bisikletler için kablosuz şarj sistemi
geliştirilmiştir. E-bisiklet üzerindeki 36V’luk batarya bankı, %72 genel sistem
verimiyle (DC-DC) kablosuz olarak şarj edilmiştir. Temassız güç aktarım hava aralığı, tekerlek
çapı ve bisiklet şasesi dikkate alınarak 7.5 cm olarak belirlenmiştir. Primer
tarafındaki anahtarlama frekansı, endüktif güç aktarımını sağlamak için 20 kHz
olarak seçilmiştir. Sekonder tarafta ise batarya karakteristiğine uygun olarak
çalışan bir şarj regülatörü geliştirilmiştir. Bu regülatör ile batarya karakteristiğine
uygun olarak, sabit akım ve sabit gerilim kipinde şarj yapılabilmektedir.
Böylece geliştirilen kablosuz şarj sistemi; pratik ve güvenilir olmasının yanı
sıra, performans olarak da geleneksel kablolu şarj sistemi ile rekabet edebilir
seviyededir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | August 27, 2019 |
Acceptance Date | October 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |
Açık Dergi Erişimi (BOAI)
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.