Induction motors are the most widely used motors in industry and home applications due to their robust structure, cheapness, low maintenance and high efficiency. The torque-speed characteristic, which is one of the most critical parameters of induction motors, is highly influenced by rotor slot structures. Therefore, slot type and slot sizing should be performed properly to maximize motor performance during the design process of the induction motor. Induction motors have more than 30 rotor slot types, and each of these slot types has different advantages and disadvantages. In the design stage of the induction motor, the choice of rotor slot structure as well as other parameters (external dimensions, winding structure, core material selection, etc.) is of great importance, while effects such as torque ripple, acoustic noise and mechanical vibrations should be taken into consideration topics for motor designers. In this study, the effects of torque ripple in induction motors and the changes of torque ripple in different rotor slot structures are investigated. The analyses are performed using Maxwell RMxprt program. Firstly, static motor models were created and analyzed in RMxprt program. Afterwards, 2-D models of the motors are created and analyzes are carried out to obtain torque ripple changes. 7 different slot geometries are used in rotor slot structure. Other parameters of the motor are kept constant. Rotor slot geometry with minimum torque ripple and the best performance criteria are determined from the motor models. A 90 kW, 3-phase, squirrel cage induction motor is used as the motor model.
Asenkron motorlar, sağlam yapıları, ucuz olmaları, az bakım gereksinimleri ve yüksek verimleri nedeniyle sanayi ve ev uygulamalarında en yaygın kullanılan motorlardır. Asenkron motorların en kritik parametrelerinden birisi olan moment hız karakteristiği rotor oluk yapılarına oldukça bağlıdır. Bu nedenle, asenkron motorunun tasarım sürecinde motor performansını en üst düzeye çıkarmak için oluk tipi ve oluk boyutlandırması düzgün şekilde gerçekleştirilmelidir. Asenkron motorun tasarım aşamasında, rotor oluk yapısının ve diğer parametrelerin seçimi büyük önem taşırken, moment dalgalanması, akustik gürültü ve mekanik titreşimler gibi etkiler büyük önem taşır ve motor tasarımcıları bu etkileri de dikkate almak zorundadır. Bu çalışmada, asenkron motorlarda moment dalgalanmasının etkileri ve farklı rotor oluk yapılarındaki moment dalgalanmasındaki değişiklikler araştırılmıştır. Analizler Maxwell RMxprt programı kullanılarak yapılmıştır. İlk olarak RMxprt programında statik motor modelleri oluşturulmuş ve analizler gerçekleştirilmiştir. Daha sonra motorların 2-D modelleri oluşturulmuş ve moment dalgalanmasındaki değişiklikleri elde etmek için analizler yapılmıştır. Rotor oluk yapısında 7 farklı oluk geometrisi kullanılmıştır. Minimum moment dalgalanmasına ve en iyi performans kriterlerine sahip rotor oluk geometrisi motor modelli belirlenmiştir. Motor modeli olarak 90 kW, 3 fazlı, sincap kafesli asenkron motor kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, en düşük ve en yüksek moment dalgalanma oranı arasında %31,6’lık bir fark olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Submission Date | December 24, 2019 |
Acceptance Date | March 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |