Dünya
üzerindeki hareketlilik nüfusa bağlı olarak her geçen gün artmaktadır. Nüfusun
artmasıyla çeşitli sorunlarda meydana gelmektedir. Bunların en önemlilerinden
bir tanesi ulaşım sorunudur. Yerel yönetimler ve Karayolları Genel Müdürlüğü
(KGM) bu sorunu çözmek için sürekli yol yapım ve bakım işlerini
yürütmektedirler. Bu işleri en ekonomik çerçevede yürütmek bu kurumların
sorumluluğundadır. Bu yüzden karayolu yapım aşamaları geometrik standartlar
sağlandıktan sonra ekonomiklik şartını da yerine getirmek zorundadır. Bu
çalışmada ekonomiklik konusunda, karayolunun yatay ve düşey elemanlarından olan
kurpların maliyet üzerindeki etkileri incelenmiştir. Erzurum ili örneğinde bir karayolu kesimi
dikkate alınmış ve bu kesimde farklı yatay ve düşey kurp kombinasyonları
oluşturarak maliyet ile olan ilişkileri gözden geçirilip uygun seçenek
belirlenmiştir.
The mobility in the
world is increasing day by day depending on the world population. With the
increase of the population brings with various problems. One of the most
important of these is the transportation problem. The local authorities and the
General Directorate of Highways (GDH) conduct continuous road construction and
maintenance to solve this problem. It is the responsibility of these
institutions to carry out these works in the most economic framework.
Therefore, after the providing of the geometric standards, the highway
construction stages must fulfill the requirement of economy. In this study, the
effects of curves, which are horizontal and vertical elements of highway on
cost, were examined. In the case of Erzurum province, a road section was taken
into consideration and different horizontal and vertical curve combinations
were formed and the relations with cost were reviewed and the appropriate
option was determined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Submission Date | December 28, 2018 |
Acceptance Date | March 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |