Quality is a matter of economic importance as a combination of product characteristics that meet customer expectations or customer needs. Products can meet the needs of the quality, people will be satisfied with the product to this extent, as a result of the product sales can only be continued, businesses will be able to continue to exist. In this case, one of the main factors of maintaining competitive advantage and staying in the market is the quality of products that are suitable for the market. Product quality is not only a product's nature, but also its presentation, delivery conditions, ergonomics, environmental sensitivity and customer relations. The Islamic economy is making evaluations on quality issues such as not being deceived by the customer, doing well and being honest. The aim of this study is to examine quality in the Islamic economy in a certain frame from the Qur'an window. As a result of this study, it will be revealed how Islamic economics deals with the quality issues in the form of an initial survey to be an example of future studies.
econder
Kalite, müşteri beklentilerine uygunluk veya müşteri ihtiyaçlarını karşılayan ürün özelliklerinin bir bileşimi olarak iktisadi bakımdan üzerinde durulması gereken bir konudur. Ürünler kalitesi ölçüsünde ihtiyaçları karşılayabilecek, insanlar bu ölçüde üründen memnuniyet duyacak, bunun sonucunda ancak ürün satışı sürdürülebilecek, işletmeler varlığını devam ettirebilecektir. Şu halde rekabet üstünlüğü sağlamanın, pazarda ayakta kalabilmenin temel faktörlerinden biri pazara uygun ürün kalitesidir. Ürün kalitesi, sadece ürünün mahiyeti olarak değil aynı zamanda sunumu, teslimatı koşulları, ergonomi, çevre duyarlılığı ve müşteri ilişkileri gibi boyutları ile ele alınması gereken bir konudur. İslâm ekonomisi müşterinin aldatılmaması, işin iyi yapılması ve dürüst davranılması gibi yönleriyle kalite konusunda değerlendirmeler yapmaktadır. Bu çalışmanın amacı; İslâm ekonomisinde kalite konusunu Kur’an penceresinden belli çerçevede incelemektir. Bu çalışma sonucunda İslâm ekonomisinin kalite konusunu nasıl ele aldığı, gelecek çalışmalara örnek teşkil edecek şekilde başlangıç incelemesi mahiyetinde ortaya konmuş olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.