Research Article
BibTex RIS Cite

FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, Volume: 3 Issue: 3, 1 - 21, 15.03.2019

Abstract

Bireylerin sahip olduğu finansal bilgi, günümüz ekonomik koşullarında sahip olunması gereken en önemli değerlerden biridir. Zira günümüzde paraya sahip olmak kadar o parayı nasıl ve ne kadarının değere dönüştürüleceğini bilmek de oldukça önemlidir. Dolayısıyla finansal okuryazarlık sadece uzman kişilere değil tüm bireylere -en azından yeterli düzeyde- mahsustur. Bu kapsamda çalışmanın temel amacı finansal okuryazarlık konusunu teorik olarak incelemek ve Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin finansal bilgi düzeyini belirlemektir. Araştırmanın yapıldığı tarihlerde Meslek Yüksekokulu’nda Bankacılık, Sigortacılık ve Finans, Büro ve Yönetici Asistanlığı ve İşletme Yönetimi olmak üzere üç bölüm bulunmaktadır. Araştırma kapsamındaki bölümlerde 42’si İşletme Yönetimi, 37’si Bankacılık Sigortacılık ve Finans ve 23’ü Büro Yönetimi olmak üzere 107’si aktif, toplam 121 kayıtlı öğrenci bulunmaktadır. Araştırma verileri 102 öğrencinin katılımı ile yüz yüze olmak suretiyle anket aracılığı ile toplanmıştır. Finansal okuryazarlık düzeyleri, frekans yüzde dağılımlarıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeyleri ile demografik özellikleri arasındaki farklılığın tespitinde Mann Whitney U testi ve Kruskal Walllis H testinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Bankacılık, Sigortacılık ve Finans Bölümü öğrencilerinin ekonomi ve finans bilgilerinin diğer iki bölüm öğrencilerine göre daha yüksek olduğu ve öğrencilerin genel finansal okuryazarlık düzeylerinin yeterli düzeyde olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Beal. Diana J. and Delpachitra.Sarath B. (2003)."Financial Literacy Among Australian University Students",Economic Papers, 22(1):65-78
  • Chen. H. and Volpe. Ronald P. (1998)."An Analysis of Personal Finance Literacy Among College Students", Financial Services Review, 7(2):107-128.
  • Demir. G., Cihangir.M. ve Şak.N. (2016). Demografik Özelliklerin Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisinin Multinominal Logit Model İle İncelenmesi Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(25): 430-438.
  • Er, B. ve Taylan, A. E. (2017). Lise Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 7(14).
  • Kılıç. Y., Ata. H. Ali ve Seyrek. İbrahim H. (2015) Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66:129-150.
  • Kul, S. (2014), İstatistik Sonuçlarının Yorumu: P Değeri Ve Güven Aralığı Nedir?, Ekstraplevral, s. 12, http://www.toraks.org.tr/uploadFiles/book/file/1832014154715-113.pdf, E.T. 01.01.2018
  • Moore. D. L. (2003). Survey of Financial Literacy in Washington State: Knowledge.Behavior,Attitudes.And Experiences. Washington State Department of Financial Institutions
  • Nidar. S. R. Ve Bestari, S. (2012). Personal Financial Literacy Among University Students (Case Study At Padjadjaran University Students. Bandung. Indonesia), World Journal of Social Sciences. 2(4). 162-171.
  • Organisation for Economic Co-operationand Development (2013). PISA 2012, Assessment and Analytical Framework. Öztürk E. ve Demir Y. (2015). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68
  • Sarıgül H. (2014). A Survey of Financial Literacy Among University Students, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim
  • Saunders. M. Brown. R and Beresford. R (2006). You OweIt To Yourself: The Financially Literate Manager, Accounting Forum. 30 (2):179-191
  • Seyrek İ. H. ve Gül M. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Girişimcilik Niyeti: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,15(2).
  • Şamiloğlu. F. Kahraman Y. E.. Bağcı H. (2016). Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı
  • Şahin. M. ve Barış. S. (2017). Finansal Okuryazarlık ve Tasarruf Davranışları: Kamu Çalışanları Üzerine Bir İnceleme, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2):77-103.
  • Temizel, F. (2010). Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık, İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tuna, G. ve Ulu, M. O. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı.
  • Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (2015), Aylık bülten. http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TCMB+TR/TCMB+TR/Main+ Menu/Yayinlar/TCMB+Bulten/TCMB+Bulten, E.T. 20.09.2018.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 3, 1 - 21, 15.03.2019

Abstract

References

  • Beal. Diana J. and Delpachitra.Sarath B. (2003)."Financial Literacy Among Australian University Students",Economic Papers, 22(1):65-78
  • Chen. H. and Volpe. Ronald P. (1998)."An Analysis of Personal Finance Literacy Among College Students", Financial Services Review, 7(2):107-128.
  • Demir. G., Cihangir.M. ve Şak.N. (2016). Demografik Özelliklerin Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisinin Multinominal Logit Model İle İncelenmesi Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4(25): 430-438.
  • Er, B. ve Taylan, A. E. (2017). Lise Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi. Aralık 7(14).
  • Kılıç. Y., Ata. H. Ali ve Seyrek. İbrahim H. (2015) Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 66:129-150.
  • Kul, S. (2014), İstatistik Sonuçlarının Yorumu: P Değeri Ve Güven Aralığı Nedir?, Ekstraplevral, s. 12, http://www.toraks.org.tr/uploadFiles/book/file/1832014154715-113.pdf, E.T. 01.01.2018
  • Moore. D. L. (2003). Survey of Financial Literacy in Washington State: Knowledge.Behavior,Attitudes.And Experiences. Washington State Department of Financial Institutions
  • Nidar. S. R. Ve Bestari, S. (2012). Personal Financial Literacy Among University Students (Case Study At Padjadjaran University Students. Bandung. Indonesia), World Journal of Social Sciences. 2(4). 162-171.
  • Organisation for Economic Co-operationand Development (2013). PISA 2012, Assessment and Analytical Framework. Öztürk E. ve Demir Y. (2015). Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi: Süleyman Demirel Üniversitesi Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68
  • Sarıgül H. (2014). A Survey of Financial Literacy Among University Students, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Ekim
  • Saunders. M. Brown. R and Beresford. R (2006). You OweIt To Yourself: The Financially Literate Manager, Accounting Forum. 30 (2):179-191
  • Seyrek İ. H. ve Gül M. (2016). Finansal Okuryazarlık ve Girişimcilik Niyeti: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi,15(2).
  • Şamiloğlu. F. Kahraman Y. E.. Bağcı H. (2016). Finansal Okuryazarlık Araştırması: Erciyes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı
  • Şahin. M. ve Barış. S. (2017). Finansal Okuryazarlık ve Tasarruf Davranışları: Kamu Çalışanları Üzerine Bir İnceleme, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2):77-103.
  • Temizel, F. (2010). Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık, İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tuna, G. ve Ulu, M. O. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICAFR 16 Özel Sayısı.
  • Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (2015), Aylık bülten. http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TCMB+TR/TCMB+TR/Main+ Menu/Yayinlar/TCMB+Bulten/TCMB+Bulten, E.T. 20.09.2018.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Emel Aba Şenbayram This is me

Publication Date March 15, 2019
Submission Date October 5, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Aba Şenbayram, E. (2019). FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Econharran, 3(3), 1-21.
AMA Aba Şenbayram E. FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Econharran. March 2019;3(3):1-21.
Chicago Aba Şenbayram, Emel. “FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Econharran 3, no. 3 (March 2019): 1-21.
EndNote Aba Şenbayram E (March 1, 2019) FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Econharran 3 3 1–21.
IEEE E. Aba Şenbayram, “FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, Econharran, vol. 3, no. 3, pp. 1–21, 2019.
ISNAD Aba Şenbayram, Emel. “FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Econharran 3/3 (March 2019), 1-21.
JAMA Aba Şenbayram E. FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Econharran. 2019;3:1–21.
MLA Aba Şenbayram, Emel. “FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Econharran, vol. 3, no. 3, 2019, pp. 1-21.
Vancouver Aba Şenbayram E. FİNANSAL OKURYAZARLIK: HARRAN ÜNİVERSİTESİ SURUÇ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Econharran. 2019;3(3):1-21.