Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 10, 36 - 54, 31.12.2019

Öz

Okullarda
çalışan Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlardan, okul Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık programlarını geliştirmeleri ve diğer programlar için müşavirlik
hizmeti vermeleri beklenmektedir. Bu bağlamda Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanların program geliştirme eğitimi, çalışılması gereken konulardan
biridir. Bu araştırmanın amacı ise program tasarısı hazırlayan rehberlik ve
psikolojik danışmanlık öğrencilerinin program geliştirme dersine yönelik
tutumlarını, program tasarısı uygulaması ile ilgili görüşlerini ortaya koymak,
hazırlamış oldukları program tasarılarını incelemektir. Araştırma karma desen
çerçevesinde planlanmıştır. Nicel boyut tarama, nitel boyut durum çalışması
araştırması ile yürütülmüştür. Öğrencilerin program geliştirme dersine olan tutumları
nicel verileri oluşturmuş ve bu veriler ölçek aracılığı ile elde edilmiştir.
Araştırmanın nitel verilerini oluşturan program tasarısı uygulamasına yönelik
görüşler içerik analizi, program tasarıları ise betimsel analizle
incelenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre program tasarısı hazırlayan Rehberlik
ve Psikolojik Danışmanlık öğrencilerinin program geliştirme dersine karşı
tutumlarının orta seviyede olduğu ve öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun
program tasarısı uygulaması ile ilgili olumlu görüşlere sahip olduğu
görülmüştür. Program tasarılarının tamamı genel hedef yazma kriterlerine
uygundur. Kazanım yazma, öğrenme-öğretme süreçlerinin planlanması,
ölçme-değerlendirme süreçlerinin planlanması, örnek etkinliklerin
geliştirilmesi, program geliştirme modeli önerisi geliştirme konularında ise
hatalı ve eksik öğrenmeleri olan öğrenciler mevcuttur. Araştırmacılara kazanım
yazmaya, program öğelerini birbirleri ile ilişkilendirebilmeye, program
geliştirme modellerini örneklendirmeye yönelik uygulamalı ders etkinliklerinin
etkilerini araştırmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akker, J.V. D., (2010). Plomp, T. and Nieveen N. (Ed.). An introduction to educational design research. Netherlands institute for curriculum development: Curriculum Design Research (s. 37-48) içinde. Enschede the Netherlands: SLO Netherlands institute for curriculum development. https://s3.amazonaws.com/media.loft.io/attachments/Introduction%20to%20Education%20Design%20Research.pdf#page=39 adresinden indirildi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2015). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Doğan, H. (1997). Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimde Program ve Öğretim Tasarımı, Ankara
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K., & Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin Geliştirilmesi: Hizmetiçi Eğitim Programının Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Erkan, S. (2017). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Program Geliştirme. Ankara: Pagem
  • Halmatov, S. (2014), Türkiye’de Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Gelişim Süreci, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Doktora Tezi, Erzurum.
  • İsen, İ. A. ve Kavcar N. (2006) Ortaöğretim Fizik Dersi “Yeryüzü ve Hareket” Ünitesindeki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Ünitenin Öğretim Programının Geliştirilmesi Üzerine Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi , 20, 84-90 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/235072 adresinden indirilmiştir.
  • Kontaş, H. ve Yağcı E. (2016) Bilsem Öğretmenlerinin Program Geliştirme İhtiyaçlarına İlişkin Geliştirilen Programın Etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 902-923. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/229545 adresinden indirilmiştir.
  • Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M., & Gürdal, A. (2010). Hizmet İçi Eğitimin Öğretmenlerin Proje ve Proje Tabanlı Öğrenmeye İlişkin Bilgilerine ve Proje Yapma Yeterliklerine Etkisi: Öpyep Örneği. Journal of Kirsehir Education Faculty, 11(1).
  • Sönmez, V. (2010). Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı.16. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Varış, Fatma (1994). Program Geliştirmede Teori ve Uygulamalar, Baskı Alkım Yayınları, Ankara
  • Uluçınar Sağır, Ş., & Karamustafaoğlu, O. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının program geliştirme sürecine ilişkin bilgi düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 109-123.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Program Geliştirme Dersinin Öğretmen Adaylarının Program Geliştirmeye İlişkin Bilişsel Farkındalık Düzeyine Etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 6 (3), 316-342
  • Yıldırım, O., “Lise 1. Sınıflarda Okutulmakta Olan Biyoloji Dersinin Program Tasarısı” Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir (2000)
  • Yıldırım, Kurtuldu ve Aydın, 2003 file:///C:/Users/sevimasiroglu/Downloads/276-518-1-SM%20(2).pdf Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel arastirma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK (2018). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/41805112/Rehberlik_ve_Psikolojik_Danismanlik_Lisans_Programi.pdf adresinden indirilmiştir
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Aşiroğlu 0000-0002-5117-9202

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Aşiroğlu, S. (2019). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(10), 36-54.
AMA Aşiroğlu S. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi. EDU7. Aralık 2019;8(10):36-54.
Chicago Aşiroğlu, Sevim. “Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 10 (Aralık 2019): 36-54.
EndNote Aşiroğlu S (01 Aralık 2019) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 10 36–54.
IEEE S. Aşiroğlu, “Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi”, EDU7, c. 8, sy. 10, ss. 36–54, 2019.
ISNAD Aşiroğlu, Sevim. “Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/10 (Aralık 2019), 36-54.
JAMA Aşiroğlu S. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi. EDU7. 2019;8:36–54.
MLA Aşiroğlu, Sevim. “Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi”. Edu 7: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 10, 2019, ss. 36-54.
Vancouver Aşiroğlu S. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Program Tasarısı Uygulamalarının İncelenmesi. EDU7. 2019;8(10):36-54.

EDU7 dergisinde araştırma makaleleri, düşünce yazıları ve kitap analiz olmak üzere üç bölüm yer almaktadır.

Gizlilik

EDU7 dergi yönetim sistemine girilen isim ve elektronik posta adresleri gibi kişisel bilgiler, yalnızca bu derginin amaçları doğrultusunda kullanılacaktır. Bu bilgiler başka bir amaç için kullanılmayacak olup, üçüncü taraflarla paylaşılmayacaktır.

Arşivleme

EDU7 dergisinde yayınlan tüm makalelere ait üst veriler ve tam metinler TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal Bilimler Veritabanı aracılığıyla ULAKBİM sunucularında saklanmakta ve sunulmaktadır.