This study investigates adolescents' problematic internet use after the Covid-19 pandemic period. In the research using the scanning method, a total of 336 adolescent participants, 233 (69.3%) girls and 103 (30.7%) boys, were reached online and a questionnaire consisting of 11 questions was conducted. The first two questions of the questionnaire are about demographic information including gender and grade level. Seven of the nine questions are closed-ended and two are open-ended. Quantitative data were analyzed with simple statistical analysis in the SPSS package program, and qualitative data were analyzed with thematic analysis. In the quantitative findings, information is presented about adolescents' internet usage purposes and duration, and their perception of addiction by gender and grade level. As for the qualitative findings, while the theme of internet use results is defined in two categories as negative reflections of internet use and neutral evaluation of internet use, the theme of the meaning of internet usage was evaluated in three different categories as negative a attributed to internet usage, positive meanings attributed to internet usage and neutral meanings attributed to internet usage. As a result, most of the adolescents who participated in the study perceive the reflections of their internet usage behavior negatively and attribute both positive and negative meanings to the internet.
Bu çalışma, ergenlerin Covid-19 pandemi süreci sonrasındaki problemli internet kullanım durumlarını araştırmaktadır. Tarama yöntemi kullanılan araştırmada, 233 (%69.3) kız, 103 (%30.7) erkek toplam 336 ergen katılımcıya çevrimiçi şekilde ulaşılmış ve 11 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Anketin ilk iki sorusu cinsiyet ve sınıf düzeyi gibi demografik bilgilerle ilgilidir. Dokuz sorunun yedisi kapalı uçlu ve ikisi açık uçludur. Katılımcılardan elde edilen nicel veriler SPSS paket programında basit istatistik analiziyle, nitel veriler ise tematik analiz ile analiz edilmiştir. Nicel bulgularda, ergenlerin internet kullanım amaçları ve süreleri, cinsiyet ve sınıf düzeyine göre bağımlılık algılarına dair bilgiler sunulmaktadır. Nitel bulgularda ise internet kullanım sonuçları teması “internet kullanımının olumsuz yansımaları”, “internet kullanımını nötr değerlendirme” olmak üzere iki kategoride tanımlanırken, internet kullanımının anlamı teması “internet kullanımına yüklenen olumsuz anlamlar”, “internet kullanımına yüklenen olumlu anlamlar” ve “internet kullanımına yüklenen nötr anlamlar” olmak üzere üç farklı kategoride değerlendirilmiştir. Sonuç olarak araştırmaya katılan ergenlerin birçoğu, internet kullanım davranışlarının yansımalarını olumsuz algılarken, internete hem olumlu hem de olumsuz anlamlar yüklemektedir.
bulunmamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychological Foundations of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2024 |
Publication Date | September 26, 2024 |
Submission Date | May 9, 2024 |
Acceptance Date | August 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License