This study aims to investigate the relationship between secondary school students' English-speaking anxiety, English-speaking self-efficacy, and personality traits. Conducted as a correlational study, it involved 920 students from secondary schools in the central districts of Van, selected through the cluster sampling method. Data were collected using the "Five-Factor Personality Scale," "English Speaking Self-Efficacy Scale," and "English Speaking Anxiety Scale." The analysis employed Pearson Product-Moment Correlation Coefficient and stepwise regression techniques. The findings revealed significant interrelations among students' personality traits, English-speaking anxiety, and self-efficacy perceptions. Specifically, students' English-speaking self-efficacy and the personality traits of openness to experience, extraversion, neuroticism, and agreeableness collectively accounted for 27.1% of the variance in English-speaking anxiety. Given the critical role of English-speaking anxiety in language acquisition, it is recommended that teachers consider these variables when guiding students. They should create motivating and supportive learning environments that foster self-expression and establish a positive classroom atmosphere conducive to foreign language learning.
Secondary school students English speaking anxiety English speaking self-efficacy perceptions personality traits.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin İngilizce konuşma kaygıları, İngilizce konuşma öz-yeterlikleri ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modeli olarak desenlenen bu araştırma, küme örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen ve Van ili merkez ilçelerinde (İpekyolu, Tuşba, Edremit) bulunan ortaokullarda öğrenim gören toplam 920 öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Beş Faktör Kişilik Ölçeği”, “İngilizce Konuşma Öz-Yeterlik Ölçeği” ve “İngilizce Konuşma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin kişilik özelikleri, İngilizce konuşma kaygısı ve konuşma öz-yeterlik algılarının anlamlı düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin İngilizce konuşma öz-yeterliği ve deneyime açıklık, dışadönüklük, nevrotiklik, yumuşak başlılık kişilik özelliklerinin öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarındaki varyansın %27.1’ini açıklayacak güçte olduğu belirlenmiştir. İngilizce konuşma kaygısının yabancı dil öğrenimindeki önemi düşünüldüğünde, öğretmenlerin tüm bu değişkenleri göz önünde bulundurarak öğrencilere rehberlik etmeleri, onlara yabancı dili öğrenmek için motive edici ve teşvik edici öğrenme-öğretme durumları sağlamaları, öğrencilerin kendilerini rahat ifade edebilecekleri olumlu bir sınıf iklimi oluşturmaları önerilebilir.
Ortaokul öğrencileri İngilizce konuşma kaygısı İngilizce konuşma öz-yeterlik algısı kişilik özellikleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 9, 2024 |
Publication Date | December 9, 2024 |
Submission Date | February 16, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 55 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License