In this study, the trends of cognitive structure researches published in the field of science education in Turkey were identified. A descriptive analysis of 156 studies (113 articles, 34 postgraduate theses and 9 proceeding papers) published between 2003 and 2023 was carried out using document analysis method. These studies were accessed from the National Thesis Centre of the Council of Higher Education, articles published by Turkish researchers searched in national and international databases, and proceedings of national congresses/conferences/symposiums held in Turkey. In order to evaluate the studies, the publication classification form prepared for the subject area by making use of the literature was used. With this form, the distribution of the studies according to year, language of publication, place of publication, type of publication, subject of the study, research model, sample, research method, data analysis, results and recommendations were determined. Descriptive statistics and descriptive content analysis were used to present the analysis's findings. In this study, it was seen that many studies were conducted on cognitive structures in science education and these studies were concentrated between 2017-2020. It was determined that the studies mostly aimed to determine the cognitive structures of individuals with a subject, mostly qualitative research method was used and mostly Word Association Test (WAT) was used as a data collection tool. The most common conclusions drawn from the investigations were that the sample's cognitive structures were lacking and that they had misconceptions regarding the topic.
Since this study was a review study and did not involve any application on humans or animals, it did not require ethics committee approval. However, ethical guidelines were followed throughout the study.
Bu çalışmada, Türkiye'de fen eğitimi alanında yayınlanan bilişsel yapı araştırmalarının eğilimleri belirlenmiştir. Doküman analizi yöntemi kullanılarak 2003-2023 yılları arasında yayımlanan 156 çalışmanın (113 makale, 34 lisansüstü tez ve 9 bildiri) betimsel analizi yapılmıştır. Bu çalışmalara Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi'nden, ulusal ve uluslararası veri tabanlarında taranan Türk araştırmacılar tarafından yayımlanan makalelerden ve Türkiye'de düzenlenen ulusal kongre/konferans/sempozyum bildirilerinden ulaşılmıştır. Çalışmaları değerlendirmek için literatürden yararlanılarak konu alanı için hazırlanan yayın sınıflandırma formu kullanılmıştır. Bu form ile çalışmaların yıl, yayın dili, yayın yeri, yayın türü, çalışmanın konusu, araştırma modeli, örneklem, araştırma yöntemi, veri analizi, sonuç ve önerilere göre dağılımı belirlenmiştir. Analiz bulgularını sunmak için betimsel istatistikler ve betimsel içerik analizi kullanılmıştır. Bu çalışmada fen eğitiminde bilişsel yapılar üzerine birçok çalışma yapıldığı ve bu çalışmaların 2017-2020 yılları arasında yoğunlaştığı görülmüştür. Çalışmaların çoğunlukla bir konu ile bireylerin bilişsel yapılarını belirlemeyi amaçladığı, çoğunlukla nitel araştırma yönteminin kullanıldığı ve veri toplama aracı olarak çoğunlukla Kelime İlişkilendirme Testi'nin (KİT) kullanıldığı belirlenmiştir. Araştırmalardan çıkarılan en yaygın sonuçlar, örneklemin bilişsel yapılarının eksik olduğu ve konuya ilişkin kavram yanılgılarına sahip olduklarıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Systematic Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | July 20, 2025 |
Publication Date | September 8, 2025 |
Submission Date | August 26, 2024 |
Acceptance Date | January 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 58 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License