Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin tasarım odaklı düşünme (DT) becerilerine ilişkin algılarını değerlendirmek üzere Tasarım Odaklı Düşünme Becerileri Algı Ölçeği'ni (DTBAÖ) geliştirmek ve geçerliliğini sınamaktır. Bu çalışmada, nitel ve nicel yaklaşımları entegre ederek sağlam bir ölçek geliştirme süreci sağlamak için keşfedici sıralı karma yöntem tasarımı kullanılmıştır. Nitel aşamada, 9-12. sınıflarda öğrenim gören 15 lise öğrencisiyle empati, problem tanımlama, yaratıcı fikir üretme, prototip oluşturma, çözüm odaklılık ve ekip çalışması algılarını incelemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Tematik analiz sonucunda, öğrenciler ekip çalışması ve empatiyi önemli bulurken, prototip oluşturma ve test etme süreçlerini yeterli deneyim eksikliği nedeniyle zorlayıcı olarak değerlendirmiştir. Bu bulgular ilk madde havuzunu geliştirmek için kullanılmıştır. Nicel aşamada, İç Anadolu Bölgesi'nden 208 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), toplam varyansın %64’ünü açıklayan altı boyutlu bir yapıyı doğrulamıştır. Ölçek, yakınsak ve ayırt edici geçerliliğe sahip olduğunu, yüksek iç tutarlılık gösterdiğini (Cronbach’s α = 0.73-0.88; McDonald's ω = 0.77-0.91) ve cinsiyet ve sınıf düzeyleri arasında ölçüm değişmezliği sağladığını ortaya koymuştur. Ölçekteki puanlar 20 ila 100 arasında değişmekte olup, daha yüksek puanlar TOD becerilerine ilişkin daha güçlü bir algıyı yansıtmaktadır. Ölçek, bireysel ya da grup halinde uygulanabilir ve hem toplam hem de alt boyut puanları sunmaktadır. TODBAÖ, öğrencilerin yaratıcılık, iş birliği ve problem çözme gibi 21. yüzyıl becerilerine ilişkin içgörüler sunarak araştırmacılar ve eğitimciler için değerli bir ölçme aracı olarak öne çıkmaktadır. Öğrencilerin TOD algılarını değerlendirmeye yönelik bu standartlaştırılmış araç, TOD eğitimindeki kritik bir boşluğu gidermektedir. Gelecekteki araştırmalar, ölçeğin farklı öğrenci gruplarında nasıl kullanıldığına dair sonuçları ve dijital öğrenme ortamlarındaki uygulanabilirliğini inceleyebilir.
This study aimed to develop and validate the Design Thinking Skills Perception Scale (DTSPS) to assess high school students' perceptions of their design thinking (DT) skills. An exploratory sequential mixed-methods design was adopted, integrating qualitative and quantitative approaches. In the qualitative phase, semi-structured interviews were conducted with 15 students (Grades 9–12) to explore their views on empathy, problem identification, creative ideation, prototyping, solution orientation, and teamwork. Thematic analysis revealed empathy and teamwork as essential, while prototyping and testing were challenging due to limited experience. These insights guided the initial item pool. In the quantitative phase, data were collected from 208 students in Central Anatolia. Exploratory and Confirmatory Factor Analyses confirmed a six-dimensional structure, explaining 64% of the total variance. The scale demonstrated strong convergent and discriminant validity, high internal consistency (Cronbach’s α = .73–.88; McDonald’s ω = .77–.91), and measurement invariance across gender and grade levels. Scores range from 20 to 100, with higher scores indicating stronger DT skill perceptions. The scale can be administered individually or in groups, and provides both total and sub-dimension scores. The DTSPS is a reliable and valid instrument offering insights into students' 21st-century skills, including creativity, collaboration, and problem-solving. It addresses a critical gap in DT education by offering a standardized measure for high school students. The findings suggest that the scale can guide educators in supporting students’ development of DT competencies. Future research should validate the DTSPS in more diverse contexts and explore its integration into digital learning environments.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | STEM Education |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 5, 2025 |
| Publication Date | November 12, 2025 |
| Submission Date | October 1, 2024 |
| Acceptance Date | May 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 59 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License