The aim of this study is to analyze the Technology and Design Course Curriculum (7th and 8th Grade) achievements according to the Revised Bloom Taxonomy. The study was carried out according to the document analysis technique, one of the qualitative research methods. In the study, within the framework of knowledge and cognitive process dimensions of the Renewed Bloom Taxonomy, a total of 93 acquisition sentences, 51 at the seventh grade and 42 at the eighth grade level, were examined. The data were obtained from the Technology and Design Course Curriculum (7th and 8th Grades) and analyzed using the descriptive analysis method. In the research findings, it is observed that the gains in the Renewed Bloom Taxonomy are concentrated in the “factual knowledge" category according to the grade level in terms of the “knowledge" and in the eighth grades they are heavily distributed in the “factual knowledge” and “conceptual knowledge” categories. It is seen that the gains are concentrated in the “Understand” category at both grade levels in terms of the “Cognitive process”. In addition, in the "apply" at the seventh grade level compared to the eighth grade; In the eighth grades, it is seen that the number of gains in the dimensions of "evaluate" and "create" increased. According to the results of the research, it can be said that the achievements at both grade levels show a balanced distribution, but there are not enough acquisitions in the "metacognitive knowledge dimension".
Teknoloji and Design Course Cirriculum Revised Bloom Taxonomy Acquisitions
Bu çalışmanın amacı Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı (7 ve 8. Sınıf) kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine (YBT) göre analiz edilmesidir. Çalışma nitel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi tekniğine göre gerçekleştirilmiştir. Çalışmada YBT’nin bilgi ve bilişsel süreç boyutları çerçevesinde 51 yedinci sınıf, 42 sekizinci sınıf düzeyinde olmak üzere toplam 93 kazanım ifadesi incelenmiştir. Veriler TTDÖP (7 ve 8. Sınıf) kapsamında elde edilmiş, betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularında kazanımların YBT’nin “bilgi boyutu” açısından sınıf düzeyine göre, “olgusal bilgi” kategorisinde, sekizinci sınıflarda ise “olgusal bilgi” ve “kavramsal bilgi” kategorilerinde yoğunlaştığı görülmektedir. Kazanımların “bilişsel süreç boyutu” açısından her iki sınıf düzeyinde de “anlama” kategorisinde yoğunlaştığı görülmektedir. Ayrıca yedinci sınıf düzeyinde sekizinci sınıfa göre “uygulama boyutu” nda; sekizinci sınıflarda ise “değerlendirme” ve “yaratma” boyutlarında kazanımların sayısının arttığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre her iki sınıf düzeyinde de kazanımların dengeli dağılım gösterdiği fakat “üst bilişsel bilgi boyutu” nda yeterince kazanımın yer almadığı düşünülmektedir.
Teknoloji ve Tasarım dersi Öğretim programı Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Kazanımlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 24 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |