It is considered that an
individual, who is a social entity, must acquire the literacy skills that are
at the beginning of the basic concepts in order to fully participate in the
social life and meet the vital needs in the best way. The programs used in
education are the guides that are developed in accordance with the needs in
order to gain the knowledge, skills, values and attitudes in the desired
direction and that ensuring the learning-teaching processes are realized on a
regular basis. It can be said that the educational program literacy is related
to the ability to examine, understand, plan and use programs, and also the
basic professional skills to be employed by teacher and teacher candidates. As
a result of the literature review, it was concluded that there were not many
studies on the functionality and applicability of educational program literacy.
In this study, it is aimed to explain, define the concept of literacy in
education program and examine it in the context of the applicability and
functionality of literacy in education program in light of other types of
literacy. Therefore, literature review method was used in this study in an
effort to make theoretical explanations about the concept of program literacy
in relation with the indicators of program literacy, and the applicability and
functionality of the program. It is thought that the applicability and
functionality of the program can be used in all dimensions as the teachers'
mastery of the programs will increase with the program literacy skills. For
this reason, pre-service and in-service trainings should ensure that teachers
and teacher candidates can become program literate.
Sosyal bir varlık olan bireyin, toplumsal yaşantıya tam
anlamıyla katılabilmesi ve yaşamsal ihtiyaçlarını en iyi şekilde
karşılayabilmesi için temel kavramların başında gelen okuryazarlık becerisini
kazanması gerektiği düşünülmektedir. Eğitimde kullanılan programlar, istendik
yönde bilgi, beceri, değer ve tutumların kazanımını sağlamak amacıyla
ihtiyaçlara göre geliştirilen ve öğrenme-öğretme süreçlerinin düzenli olarak
gerçekleşmesini sağlayan kılavuzlardır. Eğitim programı okuryazarlığı,
programları inceleme, anlama, planlama ve kullanma yeterliliğine sahip olma ile
ilgili olup, öğretmen ve öğretmen adaylarında bulunması gereken temel mesleki
becerileri kapsadığı söylenebilir. Yapılan bu araştırmada eğitim programı
okuryazarlığının işlevselliği ve uygulanabilirliği konusunda ilgili alanyazın
taraması sonucunda çok fazla çalışmanın yapılmadığı neticesine ulaşılmıştır. Bu
araştırmada, eğitim programı okuryazarlığı kavramının açıklanması,
tanımlanması, diğer okuryazarlık türleri ışığında eğitim programı okuryazarlığının
uygulanabilirliği ve işlevselliği bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu
durumda çalışmada program okuryazarlığı kavramı, program okuryazarlığının
göstergeleri, programın uygulanabilirliği ve işlevselliği ile olan ilişkisine
yönelik kuramsal açıklamalar yapılabilinmesi için alan yazın taraması
yönteminden yararlanılmıştır. Program okuryazarlığı becerisi sayesinde
öğretmenlerin programlara yönelik hâkimiyetleri artacağından, programın
uygulanabilirliğinin ve işlevselliğinin tüm boyutlarda kullanılabileceği
düşünülmektedir. Bu nedenle verilecek hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimler,
öğretmen ve öğretmen adaylarının birer program okuryazarı olmalarını
sağlayabilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
SOBIAD
http://dergipark.org.tr