Masallar ile onların yeniden yazımlarını toplumsal cinsiyet meselelerine değinmeden çalışmak, çalışmaların eksik kalmasına neden olmaktadır. Masallardaki eril unsurlar, feminist kuram çerçevesinde değerlendirilmek üzere zengin bir malzeme sunmaktadır. Sınırlı sayıda ve kalıplaşmış davranış şekilleriyle hareket eden karakterlerden oluşan anlatı yapısında, cinsiyet temsilleri ile cinsel yönelim farklılıklarına dair kalıplaşmış anlayışlar sürdürülerek yeniden üretilmektedir. Söz konusu cinsiyetçi tavrı görünür kılmak ve dönüştürmek amacıyla halk kültürü içinde doğan ve bugünlere kadar gelen masallar, yazarlar tarafından yeniden kaleme alınmaktadır. Küçük bir kız ile kurt arasındaki olaylara dayanan ve bir Avrupa halk masalı olan “Kırmızı Başlıklı Kız” anlatısı; cinsiyetçi tavrı sürdüren, dünya çapında büyük bir üne sahip olan ve yeniden yazımları üretilen masalların başında gelmektedir. Çalışmada Kırmızı Başlıklı Kız masalının üç farklı yeniden yazımı postfeminist eleştiri perspektifinde biçim ve içerik bakımından incelenecek, ilk yazılan hâli ile sonrasında türetilen formlar arasındaki farklılıklar ve benzerlikler ortaya konulacak, incelenen üç metnin ilk metne yapıbozum uygulayıp uygulamadığı tartışılacaktır. Bu masalların çocuklara alternatif pozisyonlar sağlayıp sağlamadığı dikkate alınarak metinler analiz edilecektir.
Kırmızı Başlıklı Kız postfeminizm resimli çocuk kitabı toplumsal cinsiyet yapıbozum yeniden yazma
Studying fairy tales and their rewriting without addressing gender issues causes studies to be incomplete. The masculine elements in fairy tales provide a wealth of material to be evaluated within the framework of feminist theory. In the narrative structure consisting of characters acting with a limited number of stereotyped behaviour patterns, stereotyped understandings of gender representations and sexual orientation differences are maintained and reproduced. In order to make this sexist attitude visible and transform it, the tales that were born in the folk culture and survived until today are rewritten by the authors. The narrative of "Little Red Riding Hood", a European folk tale, based on events between a little girl and a wolf; It is one of the leading tales that maintain a sexist attitude, have a worldwide reputation and are rewritten. In the study, three different rewriting of the Little Red Riding Hood fairy tale will be examined in terms of form and content in the perspective of postfeminist criticism, the differences and similarities between the first written version and the later derived forms will be revealed, and it will be discussed whether the three texts examined apply a deconstruction to the first text. The texts will be analysed considering whether these tales provide alternative positions for children.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2022 |
Submission Date | March 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.