Research Article
BibTex RIS Cite

RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK”

Year 2019, , 120 - 139, 23.10.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.605608

Abstract

  • RUS
    BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA

    YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK”

     

     

     


    Öz:

    Yirminci
    yüzyılın başları, Avrupa’da olduğu gibi Rusya’da da yenilikçi akımların ortaya
    çıktığı ve modern sanat anlayışının şekillendiği dönemdir. Yirminci yüzyıl
    sanatçıları, sanatı on dokuzuncu yüzyıldaki selefleri gibi toplumdaki ortak
    değerlerin dile getirilmesi olarak değerlendirmemişlerdir. Bu sanat
    anlayışında, sanatçının dış gerçeklikten kendisini soyutlamasıyla birlikte
    sanat nesnesiyle somut gerçeklik arasındaki mesafe giderek açılır. Edebiyat ve
    sanat alanındaki bütün bu gelişmeler, eleştiri kurumunu da dönüştürmüş ve onu
    değişime uyum sağlamak durumunda bırakmıştır. İşte, Rus Biçimciliği eleştiri
    kurumundaki bu dönüşümün modern edebiyattaki uzantısı sayılabilecek bir
    eleştiri kuramıdır.

    On
    dokuzuncu yüzyılda edebiyat incelemesi ve eleştirisi, ya sanatı duyguların dili
    olarak ele alıyor ve sanatçıyı merkeze alıyor, ya da “dış dünyayı yansıtıyor”
    diyerek edebiyat eserinin açıklanması için tarihe, psikolojiye, sosyolojiye vs.
    başvuruyordu. Rus Biçimcileri ise sanat eserini diğer eserlerden ayıran
    özelliği, onun dış dünya, sanatçı ya da okurla olan ilişkisinde değil, eserin
    kendi düzeninde buluyor ve eserden hareket etmek gerektiğini ileri sürüyorlardı.

    Rus
    Biçimcileri, kendilerinden önceki eleştiriyi etkileyen yarı-mistik simgeci
    eğilimlere karşı çıktılar. Edebî metni, bilimsel bir tutumla eleştirinin
    merkezine oturttular Epistemolojilerini, klasik yansıtmacı sanat kuramlarına
    karşıt bir temel üzerine inşa eden Rus Biçimcilerine göre, dilin belirli bir
    düzenleniş biçimi olarak edebiyatın kendine özgü yasaları, araçları ve yapısı
    vardı. Öyleyse eleştirinin görevi, edebiyatı, başka disiplinlere indirgemeden,
    edebî metinlerin gerçekte ne şekilde oluştuğuyla ilgilenmek olmalıydı.

    Rus
    Biçimcileri’ne göre, eleştirinin nesnesi edebiyat değil, “edebîlik”tir. Onlara
    göre şiirde “edebîlik”i sağlayan, gündelik standart dilin kurallarının
    bozulması ve yeniden düzenlenmesiyle sağlanan “ostranenie” kavramıyla ifade ettikleri “yadırgatma”dır. Hikâye ve
    romanda “edebîlik”i sağlayan unsuru da, Türkçede “olay” ve “olay örgüsü” olarak
    karşılık verebileceğimiz“syuzhet” ve “fabula” kavramlarıyla açıklarlar.

    Bu
    makalede, önce teorik olarak Rus Biçimcileri’nin edebî eserde “edebîlik”
    kavramı üzerinde durulacaktır. Sonra, Türk edebiyatında Anadolu insanını ve
    onun meselelerinin kesintisiz bir şekilde hikâyelere girmesini sağlayan Refik
    Halit Karay’ın Memleket Hikâyeleri
    kitabındaki “Yatık Emine” hikâyesinde, Rus Biçimcileri’nin kuramlarında ileri
    sürdükleri şekilde, “edebîlik”i sağlayan unsurlar incelenecektir.

    Anahtar Kelimeler: Edebiyat
    Kuramı, Rus Biçimciliği, Edebîlik, Refik Halit Karay, Yatık Emine

              “LITERARINESS” IN THE YATIK EMİNE STORY

    IN THE CONTEXT OF THE PRINCIPLES OF THE RUSSIAN FORMALISTS

    Abstract:

    The early twentieth century in Europe as well as in Russia is a period
    during which innovative currents emerged and the modern art styles were shaped.
    Twentieth century artists did not, as their predecessors in the nineteenth
    century, regard art as an expression of the common values ​​in society.
    In this understanding of art, while the artist detaches
    himself from the external reality, the distance between the outer concrete
    reality and art objects gradually increase. All these developments in
    literature and art transformed also the institution of criticism and has forced
    it to adapting to the changes.
    Russian Formalism, which can be considered as an extension of the transformation of  the institution of criticism within the
    modern literature,
    is thus a critical theory.

    In the nineteenth century, literary studies and
    criticism were dealing with art either as the language of emotions, to the
    getting artists center, or explaining the literary work by reference to
    history, psychology, sociology etc. in relation to the the saying “literature
    reflects the outer world”. Russian formalists do not find the distinctive
    feature of the work of art in its relationship with the outside world, the artist
    or the readers, but in the particular order of the work and argued for the need
    to move directly from the work of art itself.

    Russian Formalists opposed to quasi-mystical symbolist trends affecting the
    previous understanding of criticism before themeselves. They put the literary
    text at the center of criticism with a scientific attitude. According to
    Russian Formalists who built their epistemology on a foundation opposing the
    conventional reflective theory of art, literature as a particular arrangement
    of language has its peculiar laws, tools and forms. So, the task of criticism
    should be dealing with how literary texts actually emerge, without reducing
    literature to other disciplines.

    According to the Russian Formalists, the object
    of criticism is not literature, but “literariness”. According to them, the
    element enabling the “literariness” in poetry is “defamiliarization”, which
    they express by the concept of “ostraneni”
    which is achieved by the dissolution of the of rules of the everyday standard
    language and by the re-organization of it.
    They explain the element which enables
    the literariness in novels and stories with the concepts “syuzhet” and “fabula”
    which practically mean “event” and “plot”.

    In this paper, first of all, theoretically it is dwelled on the Russian Formalists’ conception of “literariness” in the literary works.  Later, with reference to the theories of the Russian Formalists, the elements of literariness in the “Yatık Emine” (“Leaning Emine”) story of Refik Halit Karay in his book Memleket Hikâyeleri (Hometown Stories) which uninterruptedly enabled the coverage of the Anatolian people and their issues in the Turkish literature, will be examined.











































    Key Words: Literary Theory, Russian
    Formalism, Literariness, Refik Halit Karay, Yatık Emine

  • Öz
  • Anahtar Kelimeler
  • İngilizce Başlık
  • Abstract
  • Keywords

 

References

  • KAYNAKÇA Aksoy, Nazan ve Aksoy, Bülent (Haziran-Eylül 1988). “Şklovski’nin Makalesi İle Biçimci Yöntem Üzerine”, Defter, S. 5. Aytaç, Gürsel (1999). Genel Edebiyat Bilimi, İstanbul: Papirüs Yayınları.Birkiye, Atilla (1984). Yapısalcılığın Eleştirisine Doğru, İstanbul: Varlık Yayınları.Eagleton, Terry (2014). Edebiyat Kuramı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Karay, Refik Halid (2016). Memleket Hikâyeleri, İstanbul: İnkılâp Yayınları.Moran, Berna (1994). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınevi.Todorov, Tzvetan (1995). Yazın Kuramı. Rus Biçimcilerinin Metinleri, Çev. Mehmet Rifat- Sema Rifat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Wellek, Rene (1991). A History of Modern Criticism: Volume 7, German, Russian and Eastern European Criticism 1900-1950, /A History of Modern Criticism, 1750-1950Yale University Press. Wellek, Rene (1982). The Attack on Literature and Other Essays, The University of North Carolina Press. Yücel, Tahsin (1982). Yapısalcılık, İstanbul: Ada Yayınları.Yüksel, Ayşegül (1981). Yapısalcılık ve Bir Uygulama Melih Cevdet Anday Tiyatrosu Üstüne, İstanbul: Yazko.
Year 2019, , 120 - 139, 23.10.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.605608

Abstract

References

  • KAYNAKÇA Aksoy, Nazan ve Aksoy, Bülent (Haziran-Eylül 1988). “Şklovski’nin Makalesi İle Biçimci Yöntem Üzerine”, Defter, S. 5. Aytaç, Gürsel (1999). Genel Edebiyat Bilimi, İstanbul: Papirüs Yayınları.Birkiye, Atilla (1984). Yapısalcılığın Eleştirisine Doğru, İstanbul: Varlık Yayınları.Eagleton, Terry (2014). Edebiyat Kuramı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Karay, Refik Halid (2016). Memleket Hikâyeleri, İstanbul: İnkılâp Yayınları.Moran, Berna (1994). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınevi.Todorov, Tzvetan (1995). Yazın Kuramı. Rus Biçimcilerinin Metinleri, Çev. Mehmet Rifat- Sema Rifat, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Wellek, Rene (1991). A History of Modern Criticism: Volume 7, German, Russian and Eastern European Criticism 1900-1950, /A History of Modern Criticism, 1750-1950Yale University Press. Wellek, Rene (1982). The Attack on Literature and Other Essays, The University of North Carolina Press. Yücel, Tahsin (1982). Yapısalcılık, İstanbul: Ada Yayınları.Yüksel, Ayşegül (1981). Yapısalcılık ve Bir Uygulama Melih Cevdet Anday Tiyatrosu Üstüne, İstanbul: Yazko.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Theory
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Özgür İldeş

Publication Date October 23, 2019
Submission Date August 15, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA İldeş, Ö. (2019). RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK”. Edebi Eleştiri Dergisi, 3(2), 120-139. https://doi.org/10.31465/eeder.605608
AMA İldeş Ö.RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK.” EEDER. October 2019;3(2):120-139. doi:10.31465/eeder.605608
Chicago İldeş, Özgür. “RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE ‘EDEBÎLİK’”. Edebi Eleştiri Dergisi 3, no. 2 (October 2019): 120-39. https://doi.org/10.31465/eeder.605608.
EndNote İldeş Ö (October 1, 2019) RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK”. Edebi Eleştiri Dergisi 3 2 120–139.
IEEE Ö. İldeş, “RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE ‘EDEBÎLİK’”, EEDER, vol. 3, no. 2, pp. 120–139, 2019, doi: 10.31465/eeder.605608.
ISNAD İldeş, Özgür. “RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE ‘EDEBÎLİK’”. Edebi Eleştiri Dergisi 3/2 (October 2019), 120-139. https://doi.org/10.31465/eeder.605608.
JAMA İldeş Ö. RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK”. EEDER. 2019;3:120–139.
MLA İldeş, Özgür. “RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE ‘EDEBÎLİK’”. Edebi Eleştiri Dergisi, vol. 3, no. 2, 2019, pp. 120-39, doi:10.31465/eeder.605608.
Vancouver İldeş Ö. RUS BİÇİMCİLERİ’NİN İLKELERİ BAĞLAMINDA YATIK EMİNE HİKÂYESİNDE “EDEBÎLİK”. EEDER. 2019;3(2):120-39.

DERGİPARK bünyesinde faaliyet gösteren Edebî Eleştiri Dergisi (Journal of Literary Criticism) hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz, hem ulusal ölçekli TR DİZİN'de hem de uluslararası ölçekli MLA'da taranmaktadır.