Research Article
BibTex RIS Cite

BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 140 - 157, 23.10.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.575036

Abstract

  • BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ

  • Öz

    İnsanlar kendilerini ifade etmek için pek çok yol oluşturmuştur. Resim, müzik ve kelimelerin malzemesi olduğu dil vb. Edebiyat kişinin kendisini ifade ettiği ya da kendisini bulduğu en popüler yollardandır. Geniş kitlelerce benimsenen ifade yönteminin edebiyat olmasındaki başlıca etken edebî metinlerin üstü örtülmüş, süslenmiş bir anlatım ile kurmacalığını yansıtmasıdır. Süslenen, örtülen anlam, kişinin, herkes tarafından farklı anlamlanan bir parçası olur. Bu noktada imgeler, örtülülüğe dolaylılığı sağlamak için devreye girer. İmgelerle okuyucu kendi özüne, bilinç ya da bilinç dışına yönelir. Çok anlamlılığın katlandığı anlar ortaya çıkar. Benim Adım Kırmızı’da da renkler işlenen romanın polisiye, macera, aşk, güzel sanatlar aracılığı ile Doğu Batı karşılaştırması ya da çatışması, arayış, ben ve öteki çatışması üzerinden kimlik sıkıntıları gibi pek çok izleğin yansıması, açılımı olur. Kurguda var olan çatışmalar, imgeler yani renkler aracılığıyla somutlanır.  Her rengin kattığı ayrı bir anlamlar dizgisi okuyucuyu şaşırtır. Dikkat edilmedikçe de imgeler örtülmüş bir hazine gibi bulunmayı bekleyecektir. 

  • Anahtar Kelimeler: Renk, imge, roman, Orhan Pamuk.
  • İngilizce Başlık IMAGE/ COLOR RELATIONSHIP IN "BENİM ADIM KIRMIZI"
  • Abstract

    People have created many ways to express themselves. Art, music and literature which use words and language as its core material are the most popular ways in which a person expresses himself or finds himself. The main reason for the expression method adopted by the masses is the fact that the literary texts reflect their fiction with a covered and embellished expression. The meaning embellished, covered, and becomes a part of the person, which is perceived differently by all. At this point, images come into play in order to ensure the closeness to obscurity. In images, the reader moves out of its essence, consciousness or unconsciousness. Moments in which the meaningfulness endures is revealed. The colour which is also used in Benim Adım Kırmızı, is the reflection of many traces, such as searching, the conflict, the identity distress over the identity and the other conflicts through East, crime, adventure, love, and fine arts. Conflicts that exist in fiction are embodied through images, namely colours. A separate string of meanings that each colour gives is surprising to the reader. Unless they are taken into consideration, images will be waiting to be found as a hidden treasure.

  • Keywords: Color, image, novel, Orhan Pamuk.

 

References

  • Referans1 Ecevit Yıldız. (2014). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans2 Prof. Dr. Eren Hasan, Prof. Dr. Tekin Talat, Doç. Dr. Gözaydın Nevzat, Doç. Dr. Zülfikar Hamza. (1988). Türk Dil Kurumu Yayınları Türkçe Sözlük (Cilt 2, 1221). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Referans3 Erkman Akerson, Fatma. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Referans4 Johann Wolfgang Von. (2013). Renk Öğretisi. Çev. İlknur Aka. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Referans5 Husserl Edmund. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Referans6 Itten Johannes. (1970). The Elements of Color. America: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Referans7 Kalmık, Ercüment. (1950). Renklerin Armoni Sistemleri. İstanbul: Cumhuriyet Matbaası.
  • Referans8 Kandinsky Vassily. (2011). Sanatta Manevilik Üstüne. Çev. Tevfik Turan. İstanbul: Sanat Yayınları.
  • Referans9 Pamuk Orhan. (2016). Benim Adım Kırmızı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Referans10 Per Meral. (Yaz, 2012). Renk Teorilerine Tarihsel Bir Bakış. İzmir: Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 8, (17-26).
  • Referans11 Rousseau,Jean Jacques. (2007). Melodi ve Müziksel Taklit İle İlişki İçinde Dillerin Kökeni Üstüne Deneme. Çev. Ömer Albayrak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Referans12 Temizsoylu, Nuri. (1987). Renk ve Resimde Kullanımı. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Referans13 Tokdil Ezgi. (Bahar, 2016). Renk Kuramları ve Andre Lhote Örnekleminde Renk Algısına Fenomenolojik Yaklaşım. İdil Dergisi. 5(22), (547-568) (idil.com). https:\\dx.doi.org/ DOI: 10.7816/idil-05-22-03
  • Referans14 Tunalı, İsmail. (2013). Felsefenin Işığında Modern Resim, Modern Resimden Avangard Resme, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 140 - 157, 23.10.2019
https://doi.org/10.31465/eeder.575036

Abstract

References

  • Referans1 Ecevit Yıldız. (2014). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans2 Prof. Dr. Eren Hasan, Prof. Dr. Tekin Talat, Doç. Dr. Gözaydın Nevzat, Doç. Dr. Zülfikar Hamza. (1988). Türk Dil Kurumu Yayınları Türkçe Sözlük (Cilt 2, 1221). Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Referans3 Erkman Akerson, Fatma. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Referans4 Johann Wolfgang Von. (2013). Renk Öğretisi. Çev. İlknur Aka. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Referans5 Husserl Edmund. (2003). Fenomenoloji Üzerine Beş Ders. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Referans6 Itten Johannes. (1970). The Elements of Color. America: Van Nostrand Reinhold Company.
  • Referans7 Kalmık, Ercüment. (1950). Renklerin Armoni Sistemleri. İstanbul: Cumhuriyet Matbaası.
  • Referans8 Kandinsky Vassily. (2011). Sanatta Manevilik Üstüne. Çev. Tevfik Turan. İstanbul: Sanat Yayınları.
  • Referans9 Pamuk Orhan. (2016). Benim Adım Kırmızı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Referans10 Per Meral. (Yaz, 2012). Renk Teorilerine Tarihsel Bir Bakış. İzmir: Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı 8, (17-26).
  • Referans11 Rousseau,Jean Jacques. (2007). Melodi ve Müziksel Taklit İle İlişki İçinde Dillerin Kökeni Üstüne Deneme. Çev. Ömer Albayrak. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Referans12 Temizsoylu, Nuri. (1987). Renk ve Resimde Kullanımı. İstanbul: İnkılâp Yayınevi.
  • Referans13 Tokdil Ezgi. (Bahar, 2016). Renk Kuramları ve Andre Lhote Örnekleminde Renk Algısına Fenomenolojik Yaklaşım. İdil Dergisi. 5(22), (547-568) (idil.com). https:\\dx.doi.org/ DOI: 10.7816/idil-05-22-03
  • Referans14 Tunalı, İsmail. (2013). Felsefenin Işığında Modern Resim, Modern Resimden Avangard Resme, İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Literary Studies
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Sibel Yanaray 0000-0002-1039-8185

Yakup Çelik

Publication Date October 23, 2019
Submission Date June 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Yanaray, S., & Çelik, Y. (2019). BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ. Edebi Eleştiri Dergisi, 3(2), 140-157. https://doi.org/10.31465/eeder.575036
AMA Yanaray S, Çelik Y. BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ. EEDER. October 2019;3(2):140-157. doi:10.31465/eeder.575036
Chicago Yanaray, Sibel, and Yakup Çelik. “BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ”. Edebi Eleştiri Dergisi 3, no. 2 (October 2019): 140-57. https://doi.org/10.31465/eeder.575036.
EndNote Yanaray S, Çelik Y (October 1, 2019) BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ. Edebi Eleştiri Dergisi 3 2 140–157.
IEEE S. Yanaray and Y. Çelik, “BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ”, EEDER, vol. 3, no. 2, pp. 140–157, 2019, doi: 10.31465/eeder.575036.
ISNAD Yanaray, Sibel - Çelik, Yakup. “BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ”. Edebi Eleştiri Dergisi 3/2 (October 2019), 140-157. https://doi.org/10.31465/eeder.575036.
JAMA Yanaray S, Çelik Y. BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ. EEDER. 2019;3:140–157.
MLA Yanaray, Sibel and Yakup Çelik. “BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ”. Edebi Eleştiri Dergisi, vol. 3, no. 2, 2019, pp. 140-57, doi:10.31465/eeder.575036.
Vancouver Yanaray S, Çelik Y. BENİM ADIM KIRMIZI’DA İMGE RENK İLİŞKİSİ. EEDER. 2019;3(2):140-57.

Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.