Art and Literature
BibTex RIS Cite

DORIS LESSING’İN “ON DOKUZ NUMARALI ODA” ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 17 - 25, 23.03.2020
https://doi.org/10.31465/eeder.693358

Abstract

Doris Lessing’in “On Dokuz Numaralı Oda” öyküsündeki ‘oda’ imgesinin, kadın ve yaratıcılık konularıyla birlikte ele alınıp incelendiği bu çalışmada, psikanalitik bir yaklaşım izlenmektedir. Lessing’in öyküsünün çıkış noktası olarak İngiliz feminist yazar Virginia Woolf’un “Kendine Ait Bir Oda” eseri gösterilmiştir. Ayrıca yazar Nihan Kaya’nın eserlerinde işaret ettiği üzere, her durumun ve nesnenin yatay ve dikey boyutlara sahip olması, olayların görünen haliyle okunmasının, eksik okumalara götüreceği anlamına gelir. Bu kabulle, Lessing’in öyküsündeki ‘oda’ imgesinin, ana karakterler Susan ve Matthew açısından dikey ve yatay düzlemde algılanmasının getirdiği farklı sonuçlar değerlendirilmiştir. ‘Oda’ ihtiyacı içerisindeki Susan karakterinin, yaratıcılığını ortaya çıkarabileceği dikey boyutta bir sancı yaşadığı anlaşılırken; Matthew karakterinin ‘oda’ imgesine yüklediği yatay boyuttaki anlamların ise öyküyü açıklayamayacak bir düzeyde olduğu görülmektedir. Kadın ve yaratıcılık konularının, ‘oda’ imgesi etrafında bir araya getirildiği bu çalışmada amaç, imgelerin dikey ve yatay boyutları ile birlikte algılanmasıyla okuyucuya kazandıracağı daha zengin okumalardır.

References

  • Berger, John (2017). Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları, 24. Baskı.
  • Bölükmeşe, Engin (2012). “Paulo Coelho’nun ‘Simyacı’ Eserinde İmge Çözümlemesi”, IV. Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, Kırıkkale.
  • Cogito (2018). Freud ve Kültür, Üç Aylık Düşünce Dergisi, S: 49, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 5. Baskı.
  • Dyserinck, Hugo (2003). “Imagology and the Problem of Ethnic Identity”, Intercultural Studies, N:1, Spring (www.intercultural-studies.org/ICS1/Dyserinck.shtml.)
  • Geçtan, Engin (2017). Psikanaliz ve Sonrası, İstanbul: Metis Yayınları, 16. Baskı.
  • Gürbilek, Nurdan (2015). Mağdurun Dili, İstanbul: Metis Yayınları, 4. Baskı.
  • Lessing, Doris (2015). On Dokuz Numaralı Oda, Çev. Sinem Yazıcıoğlu, İstanbul: Can Yayınları, 2. Baskı.
  • Kaya, Nihan (2015). Yazma Cesareti, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2. Baskı.
  • Kaya, Nihan (2018). Fildişi Kuyu: Psikanalitik Edebiyat Eleştirisi ve Kadın, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kızıler Emer, Funda (2012). “Die Imagologie als Arbeitsbereich der Komparatistik”, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 8.
  • May, Rollo (2016). Yaratma Cesareti. Çev. Alper Oysal, İstanbul: Metis Yayınları, 3. Baskı.
  • Ulağlı, Serhat (2006). İmgebilim Öteki’nin Bilimine Giriş, Ankara: Sinemis Yayınları.
  • Woolf, Virginia (2017). Kendine Ait Bir Oda, Çev. İlknur Özdemir, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları, 17. Baskı.
  • Yücel, Halime (2013). İmgeden Yoruma, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 17 - 25, 23.03.2020
https://doi.org/10.31465/eeder.693358

Abstract

References

  • Berger, John (2017). Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları, 24. Baskı.
  • Bölükmeşe, Engin (2012). “Paulo Coelho’nun ‘Simyacı’ Eserinde İmge Çözümlemesi”, IV. Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, Kırıkkale.
  • Cogito (2018). Freud ve Kültür, Üç Aylık Düşünce Dergisi, S: 49, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 5. Baskı.
  • Dyserinck, Hugo (2003). “Imagology and the Problem of Ethnic Identity”, Intercultural Studies, N:1, Spring (www.intercultural-studies.org/ICS1/Dyserinck.shtml.)
  • Geçtan, Engin (2017). Psikanaliz ve Sonrası, İstanbul: Metis Yayınları, 16. Baskı.
  • Gürbilek, Nurdan (2015). Mağdurun Dili, İstanbul: Metis Yayınları, 4. Baskı.
  • Lessing, Doris (2015). On Dokuz Numaralı Oda, Çev. Sinem Yazıcıoğlu, İstanbul: Can Yayınları, 2. Baskı.
  • Kaya, Nihan (2015). Yazma Cesareti, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2. Baskı.
  • Kaya, Nihan (2018). Fildişi Kuyu: Psikanalitik Edebiyat Eleştirisi ve Kadın, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Kızıler Emer, Funda (2012). “Die Imagologie als Arbeitsbereich der Komparatistik”, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 8.
  • May, Rollo (2016). Yaratma Cesareti. Çev. Alper Oysal, İstanbul: Metis Yayınları, 3. Baskı.
  • Ulağlı, Serhat (2006). İmgebilim Öteki’nin Bilimine Giriş, Ankara: Sinemis Yayınları.
  • Woolf, Virginia (2017). Kendine Ait Bir Oda, Çev. İlknur Özdemir, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları, 17. Baskı.
  • Yücel, Halime (2013). İmgeden Yoruma, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Authors

Engin Bölükmeşe

Başak Öner 0000-0003-3053-0566

Publication Date March 23, 2020
Submission Date February 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Bölükmeşe, E., & Öner, B. (2020). DORIS LESSING’İN “ON DOKUZ NUMARALI ODA” ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ. Edebi Eleştiri Dergisi, 4(1), 17-25. https://doi.org/10.31465/eeder.693358
AMA Bölükmeşe E, Öner B. DORIS LESSING’İN “ON DOKUZ NUMARALI ODA” ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ. EEDER. March 2020;4(1):17-25. doi:10.31465/eeder.693358
Chicago Bölükmeşe, Engin, and Başak Öner. “DORIS LESSING’İN ‘ON DOKUZ NUMARALI ODA’ ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ”. Edebi Eleştiri Dergisi 4, no. 1 (March 2020): 17-25. https://doi.org/10.31465/eeder.693358.
EndNote Bölükmeşe E, Öner B (March 1, 2020) DORIS LESSING’İN “ON DOKUZ NUMARALI ODA” ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ. Edebi Eleştiri Dergisi 4 1 17–25.
IEEE E. Bölükmeşe and B. Öner, “DORIS LESSING’İN ‘ON DOKUZ NUMARALI ODA’ ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ”, EEDER, vol. 4, no. 1, pp. 17–25, 2020, doi: 10.31465/eeder.693358.
ISNAD Bölükmeşe, Engin - Öner, Başak. “DORIS LESSING’İN ‘ON DOKUZ NUMARALI ODA’ ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ”. Edebi Eleştiri Dergisi 4/1 (March 2020), 17-25. https://doi.org/10.31465/eeder.693358.
JAMA Bölükmeşe E, Öner B. DORIS LESSING’İN “ON DOKUZ NUMARALI ODA” ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ. EEDER. 2020;4:17–25.
MLA Bölükmeşe, Engin and Başak Öner. “DORIS LESSING’İN ‘ON DOKUZ NUMARALI ODA’ ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ”. Edebi Eleştiri Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 17-25, doi:10.31465/eeder.693358.
Vancouver Bölükmeşe E, Öner B. DORIS LESSING’İN “ON DOKUZ NUMARALI ODA” ÖYKÜSÜNDE ‘ODA’ İMGESİ: KADIN, ODA VE YARATICILIK KAVRAMLARINA PSİKANALİTİK BİR BAKIŞ. EEDER. 2020;4(1):17-25.

Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.