Literature reflects a society’s cultural, social, and economic dynamics and serves as a vital tool for understanding its internal structure. Writers, as observers and critics of their environment, explore societal issues through individual lives, aiming to raise awareness. This study analyzes Buddha Statue (2023), a short story by Azerbaijani author Vagif Sultanlı, focusing on structural and thematic aspects. The main goal is to explore the relationship between the individual, society, and institutional systems, particularly through the lens of alienation and indifference within higher education. Using a text-centered critical approach, the study examines narrative structure—time, space, narrator, and plot—alongside key motifs such as blindness, alienation, and systemic stagnation. The "blind beggar" emerges as a central metaphor, symbolizing moral clarity outside institutional blindness. This figure contrasts with indifferent academics, questioning conventional ideas of awareness and knowledge. The findings highlight how the story reflects corruption in academia, the erosion of personal identity, and societal passivity. Sultanlı’s symbolic language and layered narrative effectively critique institutional decay. Ultimately, Buddha Statue presents a powerful commentary on individual-system conflict that resonates beyond Azerbaijan, offering both intellectual insight and literary depth.
Edebiyat, belirli bir toplumun kültürel, sosyal ve ekonomik dinamiklerini yansıtan bir alan olarako toplumun içsel yapısını anlamada önemli bir araçtır. Yazarlar, içinde yetiştikleri sosyal çevrenin gözlemcisi ve eleştirmeni olarak toplumsal sorunları bireylerin yaşamları üzerinden işler ve bu sorunlara dair farkındalık yaratmayı amaçlar. Bu çalışma, edebî eleştirinin anlam tabakalarını açma ve metin üzerinden yargıya ulaşma yönlerini temel alarak çağdaş Azerbaycan yazarı Vagif Sultanlı’nın Buda Heykeli (2023) adlı öyküsünü yapısal ve tematik açıdan analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın amacı, bireyin toplumla ve sistemle olan ilişkisini, özellikle yükseköğretim bağlamında ortaya çıkan yabancılaşma ve duyarsızlık üzerinden incelemektir. Yöntem olarak metin merkezli eleştirel çözümleme benimsenmiş; eserin zaman, mekân, anlatıcı, olay örgüsü gibi yapısal unsurları ile yabancılaşma, körleşme ve sistem eleştirisi gibi tematik izleği katmanlı biçimde değerlendirilmiştir. Analiz sürecinde, anlatının biçimsel bütünlüğünün tematik mesajı nasıl pekiştirdiği ortaya konmuş, özellikle “kör dilenci” metaforu üzerinden akademik ve toplumsal yapının görünürde bilinçli, gerçekte ise edilgen ve duyarsız hâline dikkat çekilmiştir. Bulgular, öykünün yükseköğretimdeki yapısal yozlaşmaları, bireyin kimlik kaybını ve sistemin içsel tıkanmışlığını edebî bir dil ve simgesel anlatımla etkili biçimde yansıttığını göstermektedir. Buda Heykeli, yalnızca Azerbaycan edebiyatında değil, evrensel düzeyde de birey-sistem çatışmasına dair güçlü bir eleştirel anlatı sunmaktadır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Literary Studies (Other) |
| Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
| Authors | |
| Publication Date | October 27, 2025 |
| Submission Date | April 23, 2025 |
| Acceptance Date | September 2, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Journal of Literary Criticism is a refereed journal published in the scope of literature.