Review Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması

Year 2021, , 123 - 139, 13.05.2021
https://doi.org/10.47948/efad.911870

Abstract

Sözlü anlatım becerilerinden olan konuşma karmaşık bir beceridir. Dil bilgisi, sözcük bilgisi ve seçimi, söyleyiş, akıcılık, konuşma stratejileri gibi pek çok unsur bu karmaşık yapıyı oluşturmaktadır. Bu yüzden konuşma becerisi geliştirilmesi en güç becerilerden biri olarak düşünülmektedir. Ancak unutulmamalıdır ki Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Metninde dilin etkin kullanımı ve iletişimi öncelenmektedir. Bu nedenle yabancı dil olarak Türkçe sınıflarında iletişimsel konuşma etkinliklerine yer verilmesi önem arz etmektedir. Bu etkinlikleri içeren en önemli araç gereçler ise ders kitaplarıdır. Bu bağlamda yabancı dil olarak Türkçe derslerinde kullanılan Türkçeye Yolculuk ve Yeni Hitit Yabancılar için Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi etkinlikleri açısından karşılaştırmak bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Çalışmada öncelikle A1 düzeyinde kullanılabilecek konuşma becerisi etkinlikleri açıklanmış, bu etkinlik türlerine koşut olarak kitaplarda yer alan konuşma becerisi etkinlik sayıları, türleri, konuşma bölümü dışında yer alan konuşma etkinlikleri, kitaplarda yer alan konuşma etkinliklerinin diğer becerilerle ilişkisi ve iletişimsel etkinlik bağlamında konuşma etkinliklerinin türleri ele alınmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada, doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda etkinlik çeşitliliğinden çok, anlamlı ve konuyla bağlantılı etkinliklere yer verilmesi gerektiğine; öğretmen kitabının etkinlikleri uygulama konusunda bir kılavuz nitelik taşıdığına; konuşmanın her dil ögesiyle dengeli bir şekilde ilişkilendirilmesi gerektiğine; sözlü iletişim ve etkileşim odaklı etkinlik türlerinin öğrencinin konuşma üretimini geliştirebileceğine ulaşılmıştır.

References

  • Bygate, M. (1987). Speaking. Oxford: Oxford University Press.
  • Bygate, M. (2010). Speaking. In R. B. Kaplan (Ed.). The Oxford Handbook of Applied Linguistics (pp. 70-73). New York: Oxford University Press.
  • Canale, M. ve Swain M. (1980). Theoretical bases of communicative at second language teaching and testing. Applied Linguistics 1: pp. 1-47.
  • Fidan, D. (2011). Teaching soft G (˂Ğ˃) in acquisition of literacy processing. Uzun, G. L. & Bozkurt, Ü. (Ed.).Theoretical and Applied Researches on Turkish Language Teaching. Verlag Die Blaue Eule: Essen. Gültekin, İ., Melanlıoğlu, D., Balcı, M. ve Türkdil, Y. (2017). Türkçeye yolculuk A1 ders kitabı. İstanbul: Kesit Eğitim Yayınları.
  • Heaton, J.B. (1975). Writing English language tests. Longman Group Limited.
  • Hedge, T. (2000). Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press.
  • Kurt, C., Aygün, N.E., Leblebici, E. ve Altınkaynak Coşkun, Ö. (2012). Yeni hitit 1 yabancılara İçin Türkçe ders kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Nunan, D. (1999). Second language teaching & learning. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
  • Read, C. (2007). 500 activities for primary classes. Oxford: Macmillan Education.
  • Weir, Cyril J. (1993). Understanding and developing language tests. Prentice Hall.
  • Yavuz Kırık, M. (2008). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendirme bağlamında tutum ve yaklaşımları (yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • CEFR (2013). The commen European framework of reference for languages (Avrupa Ortak Başvuru Metni). Ankara: MEB.
  • Nation, I.S.P., Newton, J. (2009). Teaching ESL/EFL listening and speaking. New York and London: Routledge, Taylor& Francis Group.
Year 2021, , 123 - 139, 13.05.2021
https://doi.org/10.47948/efad.911870

Abstract

References

  • Bygate, M. (1987). Speaking. Oxford: Oxford University Press.
  • Bygate, M. (2010). Speaking. In R. B. Kaplan (Ed.). The Oxford Handbook of Applied Linguistics (pp. 70-73). New York: Oxford University Press.
  • Canale, M. ve Swain M. (1980). Theoretical bases of communicative at second language teaching and testing. Applied Linguistics 1: pp. 1-47.
  • Fidan, D. (2011). Teaching soft G (˂Ğ˃) in acquisition of literacy processing. Uzun, G. L. & Bozkurt, Ü. (Ed.).Theoretical and Applied Researches on Turkish Language Teaching. Verlag Die Blaue Eule: Essen. Gültekin, İ., Melanlıoğlu, D., Balcı, M. ve Türkdil, Y. (2017). Türkçeye yolculuk A1 ders kitabı. İstanbul: Kesit Eğitim Yayınları.
  • Heaton, J.B. (1975). Writing English language tests. Longman Group Limited.
  • Hedge, T. (2000). Teaching and learning in the language classroom. Oxford: Oxford University Press.
  • Kurt, C., Aygün, N.E., Leblebici, E. ve Altınkaynak Coşkun, Ö. (2012). Yeni hitit 1 yabancılara İçin Türkçe ders kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Nunan, D. (1999). Second language teaching & learning. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
  • Read, C. (2007). 500 activities for primary classes. Oxford: Macmillan Education.
  • Weir, Cyril J. (1993). Understanding and developing language tests. Prentice Hall.
  • Yavuz Kırık, M. (2008). Yabancı dil olarak İngilizce öğretmenlerinin ölçme değerlendirme bağlamında tutum ve yaklaşımları (yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • CEFR (2013). The commen European framework of reference for languages (Avrupa Ortak Başvuru Metni). Ankara: MEB.
  • Nation, I.S.P., Newton, J. (2009). Teaching ESL/EFL listening and speaking. New York and London: Routledge, Taylor& Francis Group.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies
Journal Section Articles
Authors

Dilek Kocayanak 0000-0001-7033-7715

Publication Date May 13, 2021
Submission Date April 8, 2021
Acceptance Date April 25, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Kocayanak, D. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı), 123-139. https://doi.org/10.47948/efad.911870
AMA Kocayanak D. Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması. KMÜ EFAD. May 2021;4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı):123-139. doi:10.47948/efad.911870
Chicago Kocayanak, Dilek. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4, no. 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı (May 2021): 123-39. https://doi.org/10.47948/efad.911870.
EndNote Kocayanak D (May 1, 2021) Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı 123–139.
IEEE D. Kocayanak, “Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması”, KMÜ EFAD, vol. 4, no. 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı, pp. 123–139, 2021, doi: 10.47948/efad.911870.
ISNAD Kocayanak, Dilek. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 4/2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı (May 2021), 123-139. https://doi.org/10.47948/efad.911870.
JAMA Kocayanak D. Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması. KMÜ EFAD. 2021;4:123–139.
MLA Kocayanak, Dilek. “Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı, 2021, pp. 123-39, doi:10.47948/efad.911870.
Vancouver Kocayanak D. Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Karşılaştırılması. KMÜ EFAD. 2021;4(2021 Yunus Emre ve Türkçe Yılı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Özel Sayısı):123-39.

20525   20522     20540       Creative Commons Lisansı

Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Karamanoglu Mehmetbey University Journal of the Faculty of Letters is lisensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative 4.0 International License.