Generation Z, the generation born in the early 2000s according to the literature, has perceived the changes brought on by the era of rapid technological development into which they were born as part of life and their lives have been shaped in this direction. This generation, which has had the opportunity to develop in a versatile way, has the ability to communicate and organize, especially through social media, as the possibilities of accessing information have improved thanks to the internet. However, Generation Z has yet to show its existence in business life. This research was carried out with the idea that this generation’s perception of the ideal manager should be determined in order to understand these youth who will one day have a say in the future of the country as well as to offer them a style of management that will meet their needs. The subject of the study is the analysis of Generation Z’s perceptions of the ideal manager through metaphors. For this purpose, high school students studying at schools affiliated to the Aksaray Provincial Directorate of National Education were asked to complete the following sentence: “In my opinion, the administrator is like a/an…. because …..”. The research was conducted with 627 participants, whose identities have been kept anonymous and coded as G1, G2, G3, etc. A total of 847 metaphors were generated in these perception sentences, which were then organized into categories. Analysis of these categories yielded 30 different themes: justice, responsibility, equality, guidance, sincerity, democracy, innovation, understanding, respect, support, self-confidence, hard work, accumulation, having a balanced management approach, being competent, being authoritarian, foresight, reliability, necessity, disciplined work, determination, compatibility, tolerance, being experienced, benevolence, creativity, being good-intentioned, controlling, being an example, and being dominant. At the end of the research, suggestions developed based on the findings are included.
Gelişen teknolojinin içinde dünyaya gelen Z kuşağı, teknolojinin öncülük ettiği değişimi yaşamın bir parçası olarak algılamış ve hayatı da bu yönde şekillenmiştir. İnternetin yaygınlaşmasıyla birlikte bilgiye ulaşma imkânları geliştiği için kendilerini çok yönlü olarak geliştirme fırsatı bulan bu kuşak özellikle sosyal medya aracılığıyla haberleşme ve organize olma becerisine sahiptir. Literatürde yaygın olarak 2000’li yılların başında dünyaya gelen kuşak olarak kabul gören Z kuşağı iş yaşamında varlığını henüz gösterecektir. Ülkenin geleceğinde söz sahibi olacak olan bu gençliği anlamak ve onların ihtiyaçlarına cevap verecek bir yönetim sunmak için Z kuşağının ideal yönetici algısının belirlenmesi gerektiği düşüncesinden hareketle bu araştırma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın konusu Z kuşağı gençliğinin ideal yönetici algılarının metaforlar yoluyla çözümlenmesidir. Bu amaçla Aksaray İl Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerde öğrenim gören gençlerden “Bana göre yönetici …… gibidir. Çünkü ….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. 627 katılımcı ile gerçekleştirilen araştırmada katılımcılar “G1, G2, G3…” şeklinde temsil edilmiştir. Gençlerin kaleme aldığı metaforik algı cümlelerinden 847 metafora ulaşılmış ve bu metaforlar kategoriler altında düzenlenmiştir. Yapılan incelemelerde 30 temaya ulaşılmıştır. Bunlar: Adalet, sorumluluk, eşitlik, rehberlik, samimiyet, demokratiklik, yenilikçilik, anlayışlılık, saygılı olmak, destekleyicilik, kendinden emin olmak, çalışkanlık, birikimlilik, dengeli yönetim anlayışına sahip olmak, işin ehli olmak, otoriter olmak, ileri görüşlülük, güvenilirlik, gereklilik, disiplinli çalışma, kararlılık, uyumluluk, hoşgörülü olmak, tecrübeli olmak, yardımseverlik, yaratıcılık, iyi niyetli olmak, denetleyicilik, örnek olmak ve hâkim olmaktır. Araştırma sonunda, elde edilen bulgulardan hareketle geliştirilen önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | August 25, 2021 |
Acceptance Date | September 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Karamanoğlu Mehmetbey University Faculty of Letters is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.