Research Article
BibTex RIS Cite

Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” Öyküsünün Sembolik İmgelemi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 17 - 24, 15.06.2022
https://doi.org/10.47948/efad.1089574

Abstract

Bu çalışmanın amacı Latin Amerika’nın önde gelen yazarlarından Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” isimli öyküsünü, Fransız düşünür Gilbert Durand’ın İmgelemin Antropolojik Yapıları kuramı çerçevesinde incelemektir. Kişisel hayatında yaşadığı travmatik olaylar Quiroga’nın yazınsal biçemine yansır. Öykülerinde vahşi doğa ve ölüm gibi konulara sıklıkla yer veren Quiroga, Gotik edebiyat temsilcisi Amerikalı yazar Edgar Allan Poe’dan en çok etkilenen isimlerden biridir. “Yaban Balı” öyküsü anlatı başkişisi Gabriel Benincasa’nın vahşi ormana yolculuğu hakkındadır. Bir erginlenme süreci olarak başlayan bu yolculuk, Benincasa’nın ormanda yediği baldan zehirlenerek felç olması ve corrección adı verilen etçil karınca sürüsü tarafından vücudunda en ufak bir et parçası kalmayıncaya kadar yenmesiyle son bulur. Dolayısıyla bu öyküde başarısızlıkla sonuçlanan bir erginlenme süreci söz konusudur; Benincasa’nın zayıf bir bireyden güçlü bir bireye geçmesi için bir eşik olan vahşi ormana yolculuğu, ormanda her şeyin ters gitmesi sonucunda bir ölüm yolculuğuna dönüşür. Benincasa’nın ormanda kullandığı ve onun şehirli yaşamını yansıtan bot, tüfek, maçete gibi ögeler, etçil karınca sürüsünün Benincasa’nın vaftiz babasının evini istila etmesi, Benincasa’nın vahşi ormanda deneyimlediği olaylar sembolik düzlemde ele alınacak ve Durand’ın kuramındaki gündüz ve gece rejimleri arasındaki karşıtlık açısından incelenecektir. Horacio Quiroga’nın bilinçli veya bilinçsiz olarak kullandığı semboller üzerinde durularak öykünün derin anlamının açığa çıkarılması ve çalışmanın ilgili alana katkı sağlaması hedeflenmektedir.

References

  • Castillo, A. (2015). Önsöz, Aşk, Delilik ve Ölüm Öyküleri içinde (B.Kale, Çev.), (ss. 9-30). İstanbul: Notos Kitap Yayınevi.
  • Chevalier, C., Gheerbrant, A. (1986). Diccionario de los Símbolos. Barselona, Editorial Herder.
  • Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de Símbolos. Barselona, Editorial Labor.
  • Durand, G. (1981). Las estrucutras antropológicas de lo imaginario: Intoducción a la arquetipología general. Madrid, Taurus Ediciones.
  • Durand, G. (2017). Sembolik İmgelem (A. Meral, Çev.). İstanbul, İnsan Yayınları.
  • Englekirk, J. E. (1949). La influencia de Poe en Quiroga. Número, 1(4), 323-339.
  • Grajales Castaño, L. F. (2009). Interpretación simbólica de la muerte en la cuentística de Horacio Quiroga. Yayımlanmamış lisans bitirme tezi. Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira.
  • Gürlek, L. (2015). Edgar Allan Poe’nun Horacio Quiroga Öykülerine Etkisi. C. Sakallı (Haz.). V. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, Yerel Bağlamlar Küresel Yakınlıklar: Edebiyatta, Kültürde ve Sanatta Geçişler, Kopuşlar, Yenileşmeler içinde (ss. 342-349). Mersin, Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • İlgürel, M. (2016). Julio Cortázar’ın Öykülerinin Sembolik İmgelemi. İstanbul, Yeni İnsan Yayınevi.
  • İlgürel, M. (2017): Luis García Montero Şiirlerinin İmgelemin Antropolojik Yapıları Kuramı Bakış Açısından Çözümlenmesi, Edebiyat Fakültesi Dergisi, Hacettepe Üniversitesi, 34 (2),. 107-126.
  • Jitrik, N. (1959). Horacio Quiroga: Una obra de experiencia y riesgo. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.
  • Jung, C. G. (2006). Analitik Psikoloji (E. Gürol, Çev.). İstanbul, Payel Yayınevi.
  • Özdemir, C. (2020): Vahşi Doğa, Akıl Hastalığı ve Ölüm İzleklerinin Horacio Quiroga Öykülerinde Alımlanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Rodríguez Monegal, E. (1968). El desterrado: Vida y obra de Horacio Quiroga. Buenos Aires, Editorial Losada.
  • Queirel, J. (1897). Misiones. Buenos Aires, Taller Tipográfico de la Penitenciaria Nacional. 20.12.2021 tarihinde https://books.google.com.tr/books?id=jTY6AQAAMAAJ&pg adresinden erişildi.
  • Quiroga, H. (2015). “Yaban Balı”, Aşk, Delilik ve Ölüm Öyküleri içinde (B.Kale, Çev.), (ss. 155-161). İstanbul, Notos Kitap Yayınevi
  • Wilkinson, K. (2011). Semboller ve İşaretler, (S. Toksoy, Çev.). İstanbul, Alfa Yayınları.

The Symbolic Imagination of Horacio Quiroga’s Story “Wild Honey”

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 17 - 24, 15.06.2022
https://doi.org/10.47948/efad.1089574

Abstract

The purpose of this study is to analyze the story “Wild Honey” by Horacio Quiroga, one of the leading writers of Latin America, within the framework of the French philosopher Gilbert Durand’s theory: the Anthropological Structures of the Imaginary. The traumatic events that Quiroga experienced in his personal life are reflected in his literary style. Quiroga, who frequently includes themes such as wild nature and death in his stories, is one of the most influenced by American Gothic author Edgar Allan Poe. The story “Wild Honey” is about the protagonist Gabriel Benincasa’s journey into the wild forest. This journey, which started as a process of initiation, results in Benincasa being paralyzed by poison from the honey he ate in the forest and being eaten by a swarm of carnivorous ants called corrección until there is not the slightest bit of meat left on his body. Therefore, there is a failed initiation process in this story; Benincasa's journey into the wild forest, which is a threshold for him to pass from a weak individual to a strong individual, turns into a death journey when everything goes wrong in the forest. The objects such as sturdy boots, rifle, machete which reflect Benincasa’s urban life, the invasion of corrección, the events that Benincasa experienced in the jungle will be examined with regards to the symbolic meanings and will be discussed in terms of the contrast between diurnal and nocturnal regimes in Durand’s theory. By emphasizing the symbols that Horacio Quiroga used consciously or unconsciously, it is aimed to reveal the deep meaning of the story and to contribute to the relevant field of the study.

References

  • Castillo, A. (2015). Önsöz, Aşk, Delilik ve Ölüm Öyküleri içinde (B.Kale, Çev.), (ss. 9-30). İstanbul: Notos Kitap Yayınevi.
  • Chevalier, C., Gheerbrant, A. (1986). Diccionario de los Símbolos. Barselona, Editorial Herder.
  • Cirlot, J. E. (1992). Diccionario de Símbolos. Barselona, Editorial Labor.
  • Durand, G. (1981). Las estrucutras antropológicas de lo imaginario: Intoducción a la arquetipología general. Madrid, Taurus Ediciones.
  • Durand, G. (2017). Sembolik İmgelem (A. Meral, Çev.). İstanbul, İnsan Yayınları.
  • Englekirk, J. E. (1949). La influencia de Poe en Quiroga. Número, 1(4), 323-339.
  • Grajales Castaño, L. F. (2009). Interpretación simbólica de la muerte en la cuentística de Horacio Quiroga. Yayımlanmamış lisans bitirme tezi. Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira.
  • Gürlek, L. (2015). Edgar Allan Poe’nun Horacio Quiroga Öykülerine Etkisi. C. Sakallı (Haz.). V. Uluslararası Karşılaştırmalı Edebiyat Bilimi Kongresi, Yerel Bağlamlar Küresel Yakınlıklar: Edebiyatta, Kültürde ve Sanatta Geçişler, Kopuşlar, Yenileşmeler içinde (ss. 342-349). Mersin, Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • İlgürel, M. (2016). Julio Cortázar’ın Öykülerinin Sembolik İmgelemi. İstanbul, Yeni İnsan Yayınevi.
  • İlgürel, M. (2017): Luis García Montero Şiirlerinin İmgelemin Antropolojik Yapıları Kuramı Bakış Açısından Çözümlenmesi, Edebiyat Fakültesi Dergisi, Hacettepe Üniversitesi, 34 (2),. 107-126.
  • Jitrik, N. (1959). Horacio Quiroga: Una obra de experiencia y riesgo. Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas.
  • Jung, C. G. (2006). Analitik Psikoloji (E. Gürol, Çev.). İstanbul, Payel Yayınevi.
  • Özdemir, C. (2020): Vahşi Doğa, Akıl Hastalığı ve Ölüm İzleklerinin Horacio Quiroga Öykülerinde Alımlanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Rodríguez Monegal, E. (1968). El desterrado: Vida y obra de Horacio Quiroga. Buenos Aires, Editorial Losada.
  • Queirel, J. (1897). Misiones. Buenos Aires, Taller Tipográfico de la Penitenciaria Nacional. 20.12.2021 tarihinde https://books.google.com.tr/books?id=jTY6AQAAMAAJ&pg adresinden erişildi.
  • Quiroga, H. (2015). “Yaban Balı”, Aşk, Delilik ve Ölüm Öyküleri içinde (B.Kale, Çev.), (ss. 155-161). İstanbul, Notos Kitap Yayınevi
  • Wilkinson, K. (2011). Semboller ve İşaretler, (S. Toksoy, Çev.). İstanbul, Alfa Yayınları.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Selen Kipmen 0000-0003-1773-453X

Publication Date June 15, 2022
Submission Date March 17, 2022
Acceptance Date May 5, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Kipmen, S. (2022). Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” Öyküsünün Sembolik İmgelemi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 17-24. https://doi.org/10.47948/efad.1089574
AMA Kipmen S. Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” Öyküsünün Sembolik İmgelemi. KMU EFAD. June 2022;5(1):17-24. doi:10.47948/efad.1089574
Chicago Kipmen, Selen. “Horacio Quiroga’nın ‘Yaban Balı’ Öyküsünün Sembolik İmgelemi”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5, no. 1 (June 2022): 17-24. https://doi.org/10.47948/efad.1089574.
EndNote Kipmen S (June 1, 2022) Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” Öyküsünün Sembolik İmgelemi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5 1 17–24.
IEEE S. Kipmen, “Horacio Quiroga’nın ‘Yaban Balı’ Öyküsünün Sembolik İmgelemi”, KMU EFAD, vol. 5, no. 1, pp. 17–24, 2022, doi: 10.47948/efad.1089574.
ISNAD Kipmen, Selen. “Horacio Quiroga’nın ‘Yaban Balı’ Öyküsünün Sembolik İmgelemi”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 5/1 (June 2022), 17-24. https://doi.org/10.47948/efad.1089574.
JAMA Kipmen S. Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” Öyküsünün Sembolik İmgelemi. KMU EFAD. 2022;5:17–24.
MLA Kipmen, Selen. “Horacio Quiroga’nın ‘Yaban Balı’ Öyküsünün Sembolik İmgelemi”. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 1, 2022, pp. 17-24, doi:10.47948/efad.1089574.
Vancouver Kipmen S. Horacio Quiroga’nın “Yaban Balı” Öyküsünün Sembolik İmgelemi. KMU EFAD. 2022;5(1):17-24.

20525     20522   20540   Creative Commons License

Journal of Karamanoğlu Mehmetbey University Faculty of Letters is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.