BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Matematik Ders Kitaplarındaki Etkinlikleri Uygulama ve Etkinlik Tasarlama Deneyim ve Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2016, Volume: 17 Issue: 2, 377 - 398, 21.12.2016
https://doi.org/10.12984/egeefd.280750

Abstract

 Bu çalışmada öğretmenlerin matematik ders kitaplarındaki etkinlikleri uygulama ve kendi etkinlik tasarım deneyimlerine dair görüşleri incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan bir form kullanılmıştır. Çalışma kapsamında halen hizmet vermekte olan 112’si sınıf, 89’u ilköğretim matematik ve 82’si ortaöğretim matematik branşında olmak üzere toplam 283 öğretmenin veri toplama aracındaki sorularla görüşleri alınmıştır. Veriler nitel olarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin yarıya yakını matematik ders kitaplarındaki etkinliklerden beklenilen sonucu alamadıklarını belirtmişlerdir. Özellikle ortaöğretim matematik öğretmenlerinin etkinlik uygulamaya soğuk baktıkları görülmüştür. Öğretmenler etkinlikleri uygula(ya)mamaya gerekçe olarak etkinliklerin yetersizliği, materyal eksikliği, öğrenci seviyesine uygun olmaması, sınav kaygısı ve müfredatı yetiştirme kaygısından dolayı zaman sorunu gibi etkenleri öne sürmüşlerdir. Uyguladıkları etkinliklerden istenilen verimi alamamaya sebep olarak önceki gerekçelere ek olarak sınıfların kalabalık oluşu, etkinliklerin öğrencinin ilgisini çekmemesi ve öğrencilerin öğrenmelerini güçleştirici olmasını göstermişlerdir. Bunun yanında öğretmenlerin yaklaşık üçte ikisi etkinlik tasarlamayı denediğini dile getirmiştir. Öğretmenler kendilerinin tasarladıkları etkinlikleri kendi sınıflarındaki öğrenci akademik başarı seviyelerine göre düzenlediklerini bu yüzden de kavramaya ve öğrenmeye daha fazla katkısının olduğunu ayrıca öğrencilerin derse karşı isteklerinin daha fazla arttığını belirtmişlerdir.

References

  • Ainley, J., Pratt, D. & Hansen, A. (2006). Connecting Engagement and Focus in Pedagogic Task Design. British Educational Research Journal, 32(1), 23-38.
  • Aksu, H.H. (2008). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Matematik Programına İlişkin Görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1).
  • Akyüz, G. (2006). Investigation of the Effect of Teacher and Class Characteristics on Mathematics Achievement in Turkey and European Union Countries, Elementary Education Online, 5(2), 75-86
  • Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik Öğretimi, İçinde Özdaş, A. (Ed.) Matematik Öğretmenliği Matematik Öğretimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları NO:1072 Açık öğretim Fakültesi Yayınları NO: 591 (www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/ioltp/2289/unite01.pdf adresine 2 Mart 2013 tarihinde erişilmiştir.)
  • Altun, M. ve Memnun, D.S. (2008). Mathematics Teacher Trainees’ Skills and Opinions on Solving Non-Routine Mathematical Problems, Journal Of Theory And Practice In Education 4 (2): 213-238
  • Ashline, G., & Quinn, R. (2009). Using Mathematically Rich Tasks to Deepen the Pedagogical Content Knowledge of Primary Teachers. In B.Clarke, B.Grevholm & R.Millman, Tasks in Primary Mathematics Teacher Education (pp.197-214). New York: Springer.
  • Bal, A.P. (2008). Yeni İlköğretim Matematik Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Bell, A. (1993). Principles for the design of teaching. Educational Studies in Mathematics, 24(1), 5-34.
  • Bozkurt, A. (2012) Mathematics Teachers’ Perceptions of Mathematical Activities, Education and Science, 167.
  • Bransford, J.D., Brown, A.L., & Cocking, R.R. (Eds.). (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington, DC: National Academy Press.
  • Connolly, T., Arkes, H., & Hammond, K. (2000). Judgment and Decision Making: an Interdisciplinary Reader. Second Edition. Cambridge University Press.
  • De Mesquita, P.B., & Drake, J.C. (1994). Educational Reform and Self-Efficacy Beliefs of Teachers Implementing Nongraded Primary School Programs, Teaching and Teacher Education, 10(3), 291-302
  • Doyle, W. (1988). Work in Mathematics Classes: The Context of Students’ Thinking During Instruction. Educational Psychologist, 23, 167-180.
  • Henningsen, M., & Stein, M.K. (1997). Mathematical Tasks and Student Cognition: Classroom-Based Factors That Support And Inhibit High-Level Mathematical Thinking and Reasoning, Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 524-549.
  • Hiebert, J. & Wearne, D. (1993). Instructional Tasks, Classroom Discourse and Students' Learning in Second Grade Artihmetic, American Educational Research Journal, 30(2), 393-425.
  • İslamoğlu, A.H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İzmit: Beta Yayınları.
  • Jones, I., & Pratt, D. (2006). Connecting the Equals Sign, International Journal Computer Mathematics Learning 11: 301–325
  • Kaiser, G. (2006). The mathematical beliefs of teachers about applications and modelling – results of an empirical study. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka and N. Stehlikova (Eds.), Proceedings of the 30th International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 3, 393-400.
  • Kaya, A. (2008). MEB Tarafından Hazırlatılan İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Matematik Ders Kitaplarındaki Etkinliklere İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Kerpiç, A. ve Bozkurt, A. (2011). Etkinlik Tasarım ve Uygulama Prensipleri Çerçevesinde 7. Sınıflar Matematik Ders Kitabı Etkinliklerinin Değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 303-318 pp., 2011
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Programı ve Kılavuzu. MEB yayınları, Ankara
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (second edition). California: Sage Publications.
  • Monaghan, J., (2004). Teachers’ Actıvıtıes In Technology-Based Mathematıcs Lessons, International Journal of Computers for Mathematical Learning 9: 327–357.
  • Ocak, G. ve Dönmez, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme, Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 69-82.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2005). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • O'Shea, H., & Peled, I. (2009). The Task Types and Mathematics Learning Research Project. Crossing Divides, 714-718.
  • Özden, Y. (2001). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Özgen, K. ve Alkan, H. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerine Göre Etkinliklere Yönelik Tercih ve Görüşlerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 325-338
  • Özmantar, M.F., ve Bingölbali, E. (2009) Etkinlik Tasarımı ve Temel Tasarım Prensipleri. İçinde Bingölbali, E., Özmantar, M.F. (Ed), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Simon, M.A. & Tzur, R. (2004). Explicating the Role of Mathematical Tasks in Conceptual Learning: An Elaboration of the Hypothetical Learning Trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 91-104.
  • Smythe, J.A., & Ivan T. (1999). “On The Relationship between Time Management and Time Estimation”. British Journal of Psychology, 90.
  • Swan, M.(2008). Designing Multiple Representation Learning Experience in Secondary Algebra, Journal of International Society for Design and Development in Education, 1(1), 1-17.
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel Öğrenme Etkinlikleri Üzerine Bir Tartışma ve Kavramsal Bir Çerçeve Önerisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, 333-347.
  • Uşun, S. ve Gökçen, E. (2010). İlköğretim İkinci Kademede Etkinlik Temelli Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin Matematik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi, International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 532- 561.
  • Yeo, J.B.W. (2007). “Mathematical Tasks: Clarification, Classification and Choice of Suitable Tasks for Different Types of Learning and Assessment”. Technical Report ME2007-01, Mathematics and Mathematics Education National Institute of Education, Singapore.
Year 2016, Volume: 17 Issue: 2, 377 - 398, 21.12.2016
https://doi.org/10.12984/egeefd.280750

Abstract

References

  • Ainley, J., Pratt, D. & Hansen, A. (2006). Connecting Engagement and Focus in Pedagogic Task Design. British Educational Research Journal, 32(1), 23-38.
  • Aksu, H.H. (2008). Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Matematik Programına İlişkin Görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1).
  • Akyüz, G. (2006). Investigation of the Effect of Teacher and Class Characteristics on Mathematics Achievement in Turkey and European Union Countries, Elementary Education Online, 5(2), 75-86
  • Alkan, H. ve Altun, M. (1998). Matematik Öğretimi, İçinde Özdaş, A. (Ed.) Matematik Öğretmenliği Matematik Öğretimi, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları NO:1072 Açık öğretim Fakültesi Yayınları NO: 591 (www.aof.anadolu.edu.tr/kitap/ioltp/2289/unite01.pdf adresine 2 Mart 2013 tarihinde erişilmiştir.)
  • Altun, M. ve Memnun, D.S. (2008). Mathematics Teacher Trainees’ Skills and Opinions on Solving Non-Routine Mathematical Problems, Journal Of Theory And Practice In Education 4 (2): 213-238
  • Ashline, G., & Quinn, R. (2009). Using Mathematically Rich Tasks to Deepen the Pedagogical Content Knowledge of Primary Teachers. In B.Clarke, B.Grevholm & R.Millman, Tasks in Primary Mathematics Teacher Education (pp.197-214). New York: Springer.
  • Bal, A.P. (2008). Yeni İlköğretim Matematik Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Bell, A. (1993). Principles for the design of teaching. Educational Studies in Mathematics, 24(1), 5-34.
  • Bozkurt, A. (2012) Mathematics Teachers’ Perceptions of Mathematical Activities, Education and Science, 167.
  • Bransford, J.D., Brown, A.L., & Cocking, R.R. (Eds.). (2000). How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School. Washington, DC: National Academy Press.
  • Connolly, T., Arkes, H., & Hammond, K. (2000). Judgment and Decision Making: an Interdisciplinary Reader. Second Edition. Cambridge University Press.
  • De Mesquita, P.B., & Drake, J.C. (1994). Educational Reform and Self-Efficacy Beliefs of Teachers Implementing Nongraded Primary School Programs, Teaching and Teacher Education, 10(3), 291-302
  • Doyle, W. (1988). Work in Mathematics Classes: The Context of Students’ Thinking During Instruction. Educational Psychologist, 23, 167-180.
  • Henningsen, M., & Stein, M.K. (1997). Mathematical Tasks and Student Cognition: Classroom-Based Factors That Support And Inhibit High-Level Mathematical Thinking and Reasoning, Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 524-549.
  • Hiebert, J. & Wearne, D. (1993). Instructional Tasks, Classroom Discourse and Students' Learning in Second Grade Artihmetic, American Educational Research Journal, 30(2), 393-425.
  • İslamoğlu, A.H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İzmit: Beta Yayınları.
  • Jones, I., & Pratt, D. (2006). Connecting the Equals Sign, International Journal Computer Mathematics Learning 11: 301–325
  • Kaiser, G. (2006). The mathematical beliefs of teachers about applications and modelling – results of an empirical study. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka and N. Stehlikova (Eds.), Proceedings of the 30th International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 3, 393-400.
  • Kaya, A. (2008). MEB Tarafından Hazırlatılan İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Matematik Ders Kitaplarındaki Etkinliklere İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak.
  • Kerpiç, A. ve Bozkurt, A. (2011). Etkinlik Tasarım ve Uygulama Prensipleri Çerçevesinde 7. Sınıflar Matematik Ders Kitabı Etkinliklerinin Değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 303-318 pp., 2011
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı), (2009). İlköğretim Matematik Dersi 6-8. Sınıflar Programı ve Kılavuzu. MEB yayınları, Ankara
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (second edition). California: Sage Publications.
  • Monaghan, J., (2004). Teachers’ Actıvıtıes In Technology-Based Mathematıcs Lessons, International Journal of Computers for Mathematical Learning 9: 327–357.
  • Ocak, G. ve Dönmez, S. (2010). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Etkinliklerine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme, Kuramsal Eğitimbilim, 3 (2), 69-82.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2005). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • O'Shea, H., & Peled, I. (2009). The Task Types and Mathematics Learning Research Project. Crossing Divides, 714-718.
  • Özden, Y. (2001). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Özgen, K. ve Alkan, H. (2011). Matematik Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerine Göre Etkinliklere Yönelik Tercih ve Görüşlerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 325-338
  • Özmantar, M.F., ve Bingölbali, E. (2009) Etkinlik Tasarımı ve Temel Tasarım Prensipleri. İçinde Bingölbali, E., Özmantar, M.F. (Ed), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Simon, M.A. & Tzur, R. (2004). Explicating the Role of Mathematical Tasks in Conceptual Learning: An Elaboration of the Hypothetical Learning Trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 91-104.
  • Smythe, J.A., & Ivan T. (1999). “On The Relationship between Time Management and Time Estimation”. British Journal of Psychology, 90.
  • Swan, M.(2008). Designing Multiple Representation Learning Experience in Secondary Algebra, Journal of International Society for Design and Development in Education, 1(1), 1-17.
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel Öğrenme Etkinlikleri Üzerine Bir Tartışma ve Kavramsal Bir Çerçeve Önerisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 39, 333-347.
  • Uşun, S. ve Gökçen, E. (2010). İlköğretim İkinci Kademede Etkinlik Temelli Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin Matematik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi, International Online Journal of Educational Sciences, 2(2), 532- 561.
  • Yeo, J.B.W. (2007). “Mathematical Tasks: Clarification, Classification and Choice of Suitable Tasks for Different Types of Learning and Assessment”. Technical Report ME2007-01, Mathematics and Mathematics Education National Institute of Education, Singapore.
There are 35 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ali Bozkurt

Kamil Kuran This is me

Publication Date December 21, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Bozkurt, A., & Kuran, K. (2016). Öğretmenlerin Matematik Ders Kitaplarındaki Etkinlikleri Uygulama ve Etkinlik Tasarlama Deneyim ve Görüşlerinin İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 377-398. https://doi.org/10.12984/egeefd.280750

Cited By













Ortaokul Matematik Ders Kitaplarının İncelenmesinde Kullanılan Kavramsal Çerçeveler
Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi
Mehmet Ali Kandemir
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.646009