In this study, the factors affect the attitudes of students towards maths lesson according to the views of teachers scaled by Paire – Wise Comparison Method. The data of the study were gathered from 243 teachers who are serving in various parts of Türkiye in the academic year of 2011-2012. In the study, according to the teachers’ opinions, it has been concluded that the most influential factor of students’ attitudes towards maths lesson is the teachers’ ability to have the maths lesson liked by students. When the teachers’ opinions have been approched according to the independent variables as gender, seniority and branch; and except for the maths teachers who have seniority between 6-10 years and who are at elemantary schools, the first factor in all other categories has been concluded as the teachers’ ability to have the maths less on liked by students again. The least factor that affects the students’attitudes towards maths has been found as the maths anxiety. This finding is the same for all the categories of independent variables except for the category of maths teachers at elemantary schools for the branch variable and for the categoryof the variable for teachers who have 1-5 years of seniority.
Bu araştırmada öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını etkileyen faktörler ikili karşılaştırma yöntemiyle ölçeklenmiştir Araştırmanın verileri 2011 2012 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli yerlerinde görev yapan 243 öğretmenden toplanmıştır Araştırmada öğretmen görüşlerine göre öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını en çok etkileyen faktörün öğretmenin dersini öğrenciye sevdirebilmesi olduğu bulgusuna ulaşılmıştır Öğretmen görüşleri cinsiyet kıdem ve branş bağımsız değişkenlerine göre ele alındığında ise kıdemi 6 10 yıl arasında olan öğretmenler ile ilköğretim matematik öğretmenleri hariç tüm kategorilerde ilk sıradaki faktörün yine öğretmenin dersini öğrenciye sevdirebilmesi faktörü olduğu görülmektedir Öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarını en az etkileyen faktörün ise matematikte kaygı faktörü olduğu bulgusuna ulaşılmıştır Bu bulgu kıdem değişkenine ilişkin 1 5 yıl kategorisi ve branş değişkenine ilişkin ilköğretim matematik öğretmeni kategorisi dışında bağımsız değişkenlerin bütün kategorileri için aynıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.