This study was a literature review that aims to examine the research findings about the effectiveness of the reality therapy based interventions that were conducted in the sample of primary school and middle school students. The researches that examine the effectiveness of the reality therapy based interventions were evaluated under three main topics called (a) group counseling, (b) psycho-education programs, and (c) choice theory based classroom program and school support (planning) room. Within the scope of this research it was deduced that reality therapy based interventions that were conducted in the sample of primary school and middle school students are effective for helping students to develop positive attitudes to school, to remove the maladaptive behaviors, to raise the academic achievement level, to develop the internal locus of control and responsibility, and to develop a success concept and a positive self-concept. The findings were discussed, and some suggestions were submitted for the future researches
Bu araştırma, ilkokul ve ortaokul öğrencileriyle yürütülen gerçeklik terapisi temelli müdahalelerin etkililiğini inceleyen çeşitli araştırma bulgularının gözden geçirilmesini amaçlayan bir alanyazın taramasıdır. Çalışma kapsamında incelenen gerçeklik terapisi temelli müdahalelerin etkililiğini sınayan araştırmalar genel olarak (a) grupla psikolojik danışma, (b) psiko-eğitim programları, (c) seçim kuramı temelli sınıf programı ve okul destek (plânlama) odası şeklindeki üç ana başlık altında değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında ilkokul ve ortaokul öğrencileriyle yürütülen gerçeklik terapisi temelli müdahalelerin; öğrencilerin okula ilişkin olumlu tutumlar geliştirmelerinde, disiplini bozucu problem davranışlardan uzaklaşmalarında, akademik başarı düzeylerini arttırmalarında, içsel kontrol odağını ve sorumluluk düzeylerini yükseltmelerinde ve de olumlu bir benlik kavramı ve başarı kimliği geliştirmelerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. İnceleme sonucunda ulaşılan bulgular tartışılmış, ileride yapılacak araştırmalara yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 16 Issue: 1 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.