Review
BibTex RIS Cite

A Review of School-Based Suicide Prevention Programs

Year 2023, Volume: 24 Issue: 2, 209 - 223, 24.07.2023
https://doi.org/10.12984/egeefd.1213519

Abstract

Suicide being a widespread public problem among young people makes it important to examine suicide prevention programs for young people. The aim of this study is to review school-based suicide prevention programs. The PRISMA guide was used in the research and EBSCHOhost, Web of Science, and Google Scholar databases were browsed. Twenty studies were included in the study meeting the inclusion and exclusion criteria. Twenty studies were divided into five themes consisting of programs for school staff, programs for students, skills training programs for students, screening programs and peer support programs. Applied Suicide Intervention Skills Training, Question, Persuade, Refer, and Making Educators Partners in Suicide Prevention were targeting school staff; The Signs of Suicide Program, Youth Aware of Mental Health Program, and Surviving Teens were programs targeting students; TeenScreen Program, Care, Assess, Respond, Empower, and The Source of Strength were skills training programs. These programs were examined in terms of purpose, content, duration, research model, number of samples and findings. The findings show that in the development of suicide prevention programs, collaboration activities with mental health professionals and universities should be done and in service trainings should be carried out in school.

References

  • Akın, E. ve Berkem, M. (2012). İntihar girişiminde bulunan ergenlerde öfke ve dürtüsellik. Marmara Medical Journal, 25(3), 148-152.
  • Aladağ, M. ve Tezer, E. (2007). Üniversite öğrencilerine yönelik bir akran danışmanlığı programı için ihtiyaç taraması çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 8(2), 19-35.
  • Alptekin, K. ve Duyan, V. (2019). Türkiye’de 2007-2016 yılları arasında intihar hızları sosyodemografik faktörlere göre nasıl bir dağılım gösterdi? Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(4), 270-276.
  • Arsenault-Lapierre, G., Kim, C., & Turecki, G. (2004). Psychiatric diagnoses in 3275 suicides: A meta-analysis. BMC Psychiatry, 4(1), 1-11. Retrieved from http://www.biomedcentral.com/1471-244X/4/37
  • Barzilay, S., Apter, A., Snir, A., Carli, V., Hoven, C. W., Sarchiapone, M., ... Wasserman, D. (2019). A longitudinal examination of the interpersonal theory of suicide and effects of school‐based suicide prevention interventions in a multinational study of adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(10), 1104-1111. doi: 10.1111/jcpp.13119
  • Beautrais, A. L. (2000). Risk factors for suicide and attempted suicide among young people. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 34(3), 420-436. doi: 10.1080/j.1440-1614.2000.00691.x
  • Black, D. R., Tobler, N. S., & Sciacca, J. P. (1998). Peer helping / involvement: An efficacious way to meet the challenge of reducing alcohol, tobacco, and other drug use among youth. Journal of School Health, 68(3), 87-94. doi: 10.1111/j.1746-1561.1998.tb03488.x
  • Bridge, J. A., Goldstein, T. R., & Brent, D. A. (2006). Adolescent suicide and suicidal behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3‐4), 372-394. doi: 10.1111/j.1469-7610.2006.01615.x
  • Cenkseven Önder, F. ve Bölükbaşı, A. (2019). Ergenlerde intihar olasılığı: Benlik saygısı ve öfke açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1522-1543. doi: 10.26466/opus.528723
  • Centers for Disease Control and Prevention [CDC]. (2018). Suicide mortality in the United States, 1999-2017 Retrieved from https://www.cdc.gov/nchs/data/databriefs/db330-h.pdf
  • Ceyhun, A. G. ve Ceyhun, B. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde intihar olasılığının değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri, 6(2), 217-224.
  • Chan, L. F., & Thambu, M. (2016). Cultural factors in suicide prevention. The International Handbook of Suicide Prevention, 541-555. doi: 10.1002/9781118903223.ch31
  • Cross, W. F., Seaburn, D., Gibbs, D., Schmeelk-Cone, K., White, A. M., & Caine, E. D. (2011). Does practice make perfect? A randomized control trial of behavioral rehearsal on suicide prevention gatekeeper skills. The Journal of Primary Prevention, 32(3), 195-211. doi: 10.1007/s10935-011-0250-z
  • Çelik, A. (2021). Fiziksel gelişim. D. M. Siyez (Ed.), Çocuk ve ergen gelişimi: Çok boyutlu bir bakış (1. baskı) içinde (ss. 96-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çok, F. ve Akgün, G. (2021). Kişilik gelişimi. D. M. Siyez (Ed.), Çocuk ve ergen gelişimi: Çok boyutlu bir bakış (1. baskı) içinde (ss. 399-410). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirhan, E. ve Köksal-Konik, A. K. (2022). Üstün yetenekli bireyler ve intihar: Literatür inceleme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(2), 459-480.
  • Eskin, M. (2000). Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri Dergisi, 3(4), 228-234.
  • Gould, M. S., Greenberg, T. E. D., Velting, D. M., & Shaffer, D. (2003). Youth suicide risk and preventive interventions: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(4), 386-405. doi: 10.1097/01.CHI.0000046821.95464.CF
  • Güler, N., Güler, G., Ulusoy, H. ve Bekar, M. (2009). Lise öğrencileri arasında sigara, alkol kullanımı ve intihar düşüncesi sıklığı. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31(4), 340-345.
  • Hjelmeland, H., Hawton, K., Nordvik, H., Bille‐Brahe, U., Leo, D. D., Fekete, S., ... Wasserman, D. (2002). Why people engage in parasuicide: A cross‐cultural study of intentions. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 32(4), 380-393. doi: 10.1521/suli.32.4.380.22336
  • Hocaoğlu, Ç. ve Erdoğan, A. (2020). COVID-19 ve intihar. Türkiye Klinikleri, 1, 35-42.
  • Hooven, C. (2013). Parents‐CARE: A suicide prevention program for parents of at‐risk youth. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 26(1), 85-95. doi: 10.1111/jcap.12025
  • Hooven, C., Herting, J. R., & Snedker, K. A. (2010). Long-term outcomes for the promoting CARE suicide prevention program. American Journal of Health Behavior, 34(6), 721-736. doi: 10.5993/AJHB.34.6.8
  • Hooven, C., Walsh, E., Pike, K. C., & Herting, J. R. (2012). Promoting CARE: İncluding parents in youth suicide prevention. Family & Community Health, 35(3), 225. doi: 10.1097%2FFCH.0b013e318250bcf9
  • Kahn, J. P., Cohen, R. F., Tubiana, A., Legrand, K., Wasserman, C., Carli, V., ... Wasserman, D. (2020). Influence of coping strategies on the efficacy of YAM (Youth Aware of Mental Health): A universal school-based suicide preventive program. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(12), 1671-1681.
  • King, K. A., Strunk, C. M., & Sorter, M. T. (2011). Preliminary effectiveness of surviving the Teens® suicide prevention and depression awareness program on adolescents' suicidality and self‐efficacy in performing help‐seeking behaviors. Journal of School Health, 81(9), 581-590. doi: 10.1111/j.1746-1561.2011.00630.x
  • Lindow, J. C., Hughes, J. L., South, C., Minhajuddin, A., Gutierrez, L., Bannister, E., ... Byerly, M. J. (2020). The youth aware of mental health intervention: Impact on help seeking, mental health knowledge, and stigma in US adolescents. Journal of Adolescent Health, 67(1), 101-107. doi: 10.1016/j.jadohealth.2020.01.006
  • Litteken, C., & Sale, E. (2018). Long-term effectiveness of the question, persuade, refer (QPR) suicide prevention gatekeeper training program: Lessons from Missouri. Community Mental Health Journal, 54(3), 282-292. doi: 10.1007/s10597-017-0158-z
  • Miller, D. N. (2014). Levels of responsibility in school-based suicide prevention: Legal requirements, ethical duties, and best practices. Editorial Staff, 9(3), 15-18. doi: 10.1037/h0101635
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). İntihar travması. https://orgm.meb.gov.tr/www/psikososyal-destek-egitim-programlarinin-yenilenmesi/icerik/1258 adresinden elde edildi.
  • Moher D., Libertai A., Tetzlaff J., Altman, D. G., & PRISMA Group (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264- 269.
  • Nance, M. L., Carr, B. G., Kallan, M. J., Branas, C. C., & Wiebe, D. J. (2010). Variation in pediatric and adolescent firearm mortality rates in rural and urban US counties. Pediatrics, 125(6), 1112-1118. https://doi.org/10.1542/peds.2009-3219
  • Nock, M. K., Borges, G., Bromet, E. J., Cha, C. B., Kessler, R. C., & Lee, S. (2008). Suicide and suicidal behavior. Epidemiologic Reviews, 30(1), 133-154. doi: 10.1093/epirev/mxn002
  • Organisation for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2023). Suicide rates. Retrieved from https://data.oecd.org/healthstat/suicide-rates.htm
  • Öztürk, E. ve Derin, G. (2021). Dissosiyatif bozukluklarda kendine zarar verme davranışları ve intihar eğilimleri: Travma perspektifinden psikoterapötik bir değerlendirme. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 7(1), 9-31.
  • Pickering, T. A., Wyman, P. A., Schmeelk-Cone, K., Hartley, C., Valente, T. W., Pisani, A. R., ... lomurray, M. (2018). Diffusion of a peer-led suicide preventive intervention through school-based student peer and adult networks. Frontiers in Psychiatry, 9, 598. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00598
  • Rimkevičienė, J., Skruibis, P., & Padroštytė, G. (2022). Effectiveness of applied suicide intervention skills training (ASIST) in Lithuania. Death Studies, 46(8), 2018-2024. doi:10.1080/07481187.2020.1867254
  • Schilling, E. A., Aseltine, R. H., & James, A. (2016). The SOS suicide prevention program: Further evidence of efficacy and effectiveness. Prevention Science, 17(2), 157-166. doi: 10.1007/s11121-015-0594-3
  • Schilling, E. A., Lawless, M., Buchanan, L., & Aseltine Jr, R. H. (2014). “Signs of Suicide” shows promise as a middle school suicide prevention program. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 44(6), 653-667. doi: 10.1111/sltb.12097
  • Scott, M., Feldman, B. N., & Underwood, M. (2016). Delivering professional development in suicide prevention: A comparison of online versus in-person training. Pedagogy in Health Promotion, 2(4), 266-275. doi: 10.1177/2373379916658667
  • Scott, M. A., Wilcox, H. C., Schonfeld, I. S., Davies, M., Hicks, R. C., Turner, J. B., & Shaffer, D. (2009). School-based screening to identify at-risk students not already known to school professionals: The Columbia suicide screen. American Journal of Public Health, 99(2), 334-339.
  • Shannonhouse, L., Lin, Y. W. D., Shaw, K., & Porter, M. (2017). Suicide intervention training for K–12 schools: A quasi‐experimental study on ASIST. Journal of Counseling & Development, 95(1), 3-13. doi: 10.1002/jcad.12112
  • Shannonhouse, L. R., Elston, N., Lin, Y. W. D., Mize, M. C., Rumsey, A., Rice, R., ... Porter, M. J. (2018). Suicide intervention training for counselor trainees: A quasi‐experimental study on skill retention. Counselor Education and Supervision, 57(3), 194-210. doi: 10.1002/ceas.12110
  • Sokol, R. L., Heinze, J., Doan, J., Normand, M., Grodzinski, A., Pomerantz, N., ... Zimmerman, M. (2021). Crisis interventions in schools: A systematic review. Journal of School Violence, 20(2), 241-260. doi: 10.1080/15388220.2021.1879098
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2006). Türkiye Cumhuriyeti ruh sağlığı politikası. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~ihsandag/index_dosyalar/tcruhsagligipolitikasi.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Ulusal ruh sağlığı eylem planı (2011-2023). http://ahmetsaltik.net/arsiv/2014/07/ULUSAL_RUH_SAGLIGI_EYLEM_PLANI_2011-2023.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2015). İntiharın önlenmesi öğretmenler ve diğer okul personeli için kaynak. https://adiyamanism.saglik.gov.tr/eklenti/165097/0/intihari-onleme-ogretmenler-ve-diger-okul-personelipdf.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2022). Ulusal ruh sağlığı eylem planı (2021-2023). Https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/Ruh_Sagligi_Db/yayinlarimiz/URSEP_Baski.pdf adresinden elde edildi.
  • Tompkins, T. L., Witt, J., & Abraibesh, N. (2010). Does a gatekeeper suicide prevention program work in a school setting? Evaluating training outcome and moderators of effectiveness. Suicide and Life-Threatening Behavior, 40(5), 506-515. doi: 10.1521/suli.2010.40.5.506
  • Torcasso, G., & Hilt, L. M. (2017). Suicide prevention among high school students: Evaluation of a nonrandomized trial of a multi-stage suicide screening program. Child & Youth Care Forum, 46(1), 35-49 doi: 10.1007/s10566-016-9366-x
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2023). Ölüm ve ölüm nedeni istatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Olum-ve-Olum-Nedeni-Istatistikleri-2022 adresinden elde edildi.
  • Ulusoy, D., Demir, N. Ö. ve Baran, A. G. (2005). Ergenlik döneminde intihar algısı: Lise son sınıf gençliği örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), 259-270.
  • Ünlü, G., Aksoy, Z. ve Ersan, E. E. (2014). İntihar girişiminde bulunan çocuk ve ergenlerin değerlendirilmesi. Pamukkale Tıp Dergisi, 7(3), 176-183.
  • van Bergen, D. D., Eikelenboom, M., & van de Looij-Jansen, P. P. (2018). Attempted suicide of ethnic minority girls with a Caribbean and Cape Verdean background: Rates and risk factors. BMC Psychiatry, 18(1), 1-8. doi: 10.1186/s12888-017-1585-7
  • Wasserman, D., Cheng, Q. I., & Jiang, G. X. (2005). Global suicide rates among young people aged 15-19. World Psychiatry, 4(2), 114.
  • Wenzel, A., & Beck, A. T. (2008). A cognitive model of suicidal behavior: Theory and treatment. Applied and Preventive Psychology, 12(4), 189-201. doi: 10.1016/j.appsy.2008.05.001
  • World Health Organization [WHO]. (2021). Suicide prevention. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/suicide#tab=tab_1
  • Wyman, P. A., Brown, C. H., lomurray, M., Schmeelk-Cone, K., Petrova, M., Yu, Q., ... Wang, W. (2010). An outcome evaluation of the sources of strength suicide prevention program delivered by adolescent peer leaders in high schools. American Journal of Public Health, 100(9), 1653-1661. doi: 10.2105%2FAJPH.2009.190025
  • Yıldız, A. (2022). Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386. doi: 10.18037/ausbd.1227366

Okul Temelli İntihar Önleme Programlarının İncelenmesi

Year 2023, Volume: 24 Issue: 2, 209 - 223, 24.07.2023
https://doi.org/10.12984/egeefd.1213519

Abstract

İntiharın gençler arasında yaygınlaşan bir halk sorunu olması gençlere yönelik intihar önleme programlarının incelenmesini önemli hale getirmektedir. Bu çalışmanın amacı okul temelli intihar önleme programlarının incelenmesidir. Çalışmada PRISMA rehberi kullanılmış ve EBSCHOhost, Web of Science ve Google Scholar veri tabanlarından tarama gerçekleştirilmiştir. Seçim ve dışlama kriterleri kapsamında yirmi çalışma araştırmaya dâhil edilmiştir. Yirmi çalışma, okul çalışanlarına yönelik programlar, öğrencilere yönelik programlar, öğrencilere yönelik beceri eğitim programları, tarama programları ve akran destek programları olarak beş temaya ayrılmıştır. Okul çalışanlarına yönelik Uygulamalı İntihara Müdahale Becerileri, Sorgula, İkna Et ve Sevk Et ve İntiharı Önlemede Eğitimcilerle Ortak Çalışma programları; öğrencilere yönelik İntiharın Sinyalleri, Ruh Sağlığına Duyarlı Gençler ve Gençleri Yaşatma programı, beceri eğitimine yönelik Dikkate al, Değerlendir, Müdahale Et ve Güçlendir programı, tarama programları ve Gücün Kaynağı akran destek programı incelenmiştir. Bu programlar amacı, içeriği, program süresi, araştırma modeli, örneklem sayısı ve bulgular kapsamında incelenmiştir. Elde edilen bulgular, intihar önleme programlarının geliştirilmesinde ruh sağlığı uzmanları ve üniversitelerle iş birliği çalışmalarının yapılması ve okullarda hizmetiçi eğitim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi gerektiğini göstermektedir.

References

  • Akın, E. ve Berkem, M. (2012). İntihar girişiminde bulunan ergenlerde öfke ve dürtüsellik. Marmara Medical Journal, 25(3), 148-152.
  • Aladağ, M. ve Tezer, E. (2007). Üniversite öğrencilerine yönelik bir akran danışmanlığı programı için ihtiyaç taraması çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 8(2), 19-35.
  • Alptekin, K. ve Duyan, V. (2019). Türkiye’de 2007-2016 yılları arasında intihar hızları sosyodemografik faktörlere göre nasıl bir dağılım gösterdi? Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(4), 270-276.
  • Arsenault-Lapierre, G., Kim, C., & Turecki, G. (2004). Psychiatric diagnoses in 3275 suicides: A meta-analysis. BMC Psychiatry, 4(1), 1-11. Retrieved from http://www.biomedcentral.com/1471-244X/4/37
  • Barzilay, S., Apter, A., Snir, A., Carli, V., Hoven, C. W., Sarchiapone, M., ... Wasserman, D. (2019). A longitudinal examination of the interpersonal theory of suicide and effects of school‐based suicide prevention interventions in a multinational study of adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(10), 1104-1111. doi: 10.1111/jcpp.13119
  • Beautrais, A. L. (2000). Risk factors for suicide and attempted suicide among young people. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 34(3), 420-436. doi: 10.1080/j.1440-1614.2000.00691.x
  • Black, D. R., Tobler, N. S., & Sciacca, J. P. (1998). Peer helping / involvement: An efficacious way to meet the challenge of reducing alcohol, tobacco, and other drug use among youth. Journal of School Health, 68(3), 87-94. doi: 10.1111/j.1746-1561.1998.tb03488.x
  • Bridge, J. A., Goldstein, T. R., & Brent, D. A. (2006). Adolescent suicide and suicidal behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(3‐4), 372-394. doi: 10.1111/j.1469-7610.2006.01615.x
  • Cenkseven Önder, F. ve Bölükbaşı, A. (2019). Ergenlerde intihar olasılığı: Benlik saygısı ve öfke açısından incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 1522-1543. doi: 10.26466/opus.528723
  • Centers for Disease Control and Prevention [CDC]. (2018). Suicide mortality in the United States, 1999-2017 Retrieved from https://www.cdc.gov/nchs/data/databriefs/db330-h.pdf
  • Ceyhun, A. G. ve Ceyhun, B. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde intihar olasılığının değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri, 6(2), 217-224.
  • Chan, L. F., & Thambu, M. (2016). Cultural factors in suicide prevention. The International Handbook of Suicide Prevention, 541-555. doi: 10.1002/9781118903223.ch31
  • Cross, W. F., Seaburn, D., Gibbs, D., Schmeelk-Cone, K., White, A. M., & Caine, E. D. (2011). Does practice make perfect? A randomized control trial of behavioral rehearsal on suicide prevention gatekeeper skills. The Journal of Primary Prevention, 32(3), 195-211. doi: 10.1007/s10935-011-0250-z
  • Çelik, A. (2021). Fiziksel gelişim. D. M. Siyez (Ed.), Çocuk ve ergen gelişimi: Çok boyutlu bir bakış (1. baskı) içinde (ss. 96-101). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çok, F. ve Akgün, G. (2021). Kişilik gelişimi. D. M. Siyez (Ed.), Çocuk ve ergen gelişimi: Çok boyutlu bir bakış (1. baskı) içinde (ss. 399-410). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirhan, E. ve Köksal-Konik, A. K. (2022). Üstün yetenekli bireyler ve intihar: Literatür inceleme çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 23(2), 459-480.
  • Eskin, M. (2000). Ergen ruh sağlığı sorunları ve intihar davranışıyla ilişkileri. Klinik Psikiyatri Dergisi, 3(4), 228-234.
  • Gould, M. S., Greenberg, T. E. D., Velting, D. M., & Shaffer, D. (2003). Youth suicide risk and preventive interventions: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 42(4), 386-405. doi: 10.1097/01.CHI.0000046821.95464.CF
  • Güler, N., Güler, G., Ulusoy, H. ve Bekar, M. (2009). Lise öğrencileri arasında sigara, alkol kullanımı ve intihar düşüncesi sıklığı. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31(4), 340-345.
  • Hjelmeland, H., Hawton, K., Nordvik, H., Bille‐Brahe, U., Leo, D. D., Fekete, S., ... Wasserman, D. (2002). Why people engage in parasuicide: A cross‐cultural study of intentions. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 32(4), 380-393. doi: 10.1521/suli.32.4.380.22336
  • Hocaoğlu, Ç. ve Erdoğan, A. (2020). COVID-19 ve intihar. Türkiye Klinikleri, 1, 35-42.
  • Hooven, C. (2013). Parents‐CARE: A suicide prevention program for parents of at‐risk youth. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 26(1), 85-95. doi: 10.1111/jcap.12025
  • Hooven, C., Herting, J. R., & Snedker, K. A. (2010). Long-term outcomes for the promoting CARE suicide prevention program. American Journal of Health Behavior, 34(6), 721-736. doi: 10.5993/AJHB.34.6.8
  • Hooven, C., Walsh, E., Pike, K. C., & Herting, J. R. (2012). Promoting CARE: İncluding parents in youth suicide prevention. Family & Community Health, 35(3), 225. doi: 10.1097%2FFCH.0b013e318250bcf9
  • Kahn, J. P., Cohen, R. F., Tubiana, A., Legrand, K., Wasserman, C., Carli, V., ... Wasserman, D. (2020). Influence of coping strategies on the efficacy of YAM (Youth Aware of Mental Health): A universal school-based suicide preventive program. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(12), 1671-1681.
  • King, K. A., Strunk, C. M., & Sorter, M. T. (2011). Preliminary effectiveness of surviving the Teens® suicide prevention and depression awareness program on adolescents' suicidality and self‐efficacy in performing help‐seeking behaviors. Journal of School Health, 81(9), 581-590. doi: 10.1111/j.1746-1561.2011.00630.x
  • Lindow, J. C., Hughes, J. L., South, C., Minhajuddin, A., Gutierrez, L., Bannister, E., ... Byerly, M. J. (2020). The youth aware of mental health intervention: Impact on help seeking, mental health knowledge, and stigma in US adolescents. Journal of Adolescent Health, 67(1), 101-107. doi: 10.1016/j.jadohealth.2020.01.006
  • Litteken, C., & Sale, E. (2018). Long-term effectiveness of the question, persuade, refer (QPR) suicide prevention gatekeeper training program: Lessons from Missouri. Community Mental Health Journal, 54(3), 282-292. doi: 10.1007/s10597-017-0158-z
  • Miller, D. N. (2014). Levels of responsibility in school-based suicide prevention: Legal requirements, ethical duties, and best practices. Editorial Staff, 9(3), 15-18. doi: 10.1037/h0101635
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2019). İntihar travması. https://orgm.meb.gov.tr/www/psikososyal-destek-egitim-programlarinin-yenilenmesi/icerik/1258 adresinden elde edildi.
  • Moher D., Libertai A., Tetzlaff J., Altman, D. G., & PRISMA Group (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. Annals of Internal Medicine, 151(4), 264- 269.
  • Nance, M. L., Carr, B. G., Kallan, M. J., Branas, C. C., & Wiebe, D. J. (2010). Variation in pediatric and adolescent firearm mortality rates in rural and urban US counties. Pediatrics, 125(6), 1112-1118. https://doi.org/10.1542/peds.2009-3219
  • Nock, M. K., Borges, G., Bromet, E. J., Cha, C. B., Kessler, R. C., & Lee, S. (2008). Suicide and suicidal behavior. Epidemiologic Reviews, 30(1), 133-154. doi: 10.1093/epirev/mxn002
  • Organisation for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2023). Suicide rates. Retrieved from https://data.oecd.org/healthstat/suicide-rates.htm
  • Öztürk, E. ve Derin, G. (2021). Dissosiyatif bozukluklarda kendine zarar verme davranışları ve intihar eğilimleri: Travma perspektifinden psikoterapötik bir değerlendirme. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 7(1), 9-31.
  • Pickering, T. A., Wyman, P. A., Schmeelk-Cone, K., Hartley, C., Valente, T. W., Pisani, A. R., ... lomurray, M. (2018). Diffusion of a peer-led suicide preventive intervention through school-based student peer and adult networks. Frontiers in Psychiatry, 9, 598. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00598
  • Rimkevičienė, J., Skruibis, P., & Padroštytė, G. (2022). Effectiveness of applied suicide intervention skills training (ASIST) in Lithuania. Death Studies, 46(8), 2018-2024. doi:10.1080/07481187.2020.1867254
  • Schilling, E. A., Aseltine, R. H., & James, A. (2016). The SOS suicide prevention program: Further evidence of efficacy and effectiveness. Prevention Science, 17(2), 157-166. doi: 10.1007/s11121-015-0594-3
  • Schilling, E. A., Lawless, M., Buchanan, L., & Aseltine Jr, R. H. (2014). “Signs of Suicide” shows promise as a middle school suicide prevention program. Suicide and Life‐Threatening Behavior, 44(6), 653-667. doi: 10.1111/sltb.12097
  • Scott, M., Feldman, B. N., & Underwood, M. (2016). Delivering professional development in suicide prevention: A comparison of online versus in-person training. Pedagogy in Health Promotion, 2(4), 266-275. doi: 10.1177/2373379916658667
  • Scott, M. A., Wilcox, H. C., Schonfeld, I. S., Davies, M., Hicks, R. C., Turner, J. B., & Shaffer, D. (2009). School-based screening to identify at-risk students not already known to school professionals: The Columbia suicide screen. American Journal of Public Health, 99(2), 334-339.
  • Shannonhouse, L., Lin, Y. W. D., Shaw, K., & Porter, M. (2017). Suicide intervention training for K–12 schools: A quasi‐experimental study on ASIST. Journal of Counseling & Development, 95(1), 3-13. doi: 10.1002/jcad.12112
  • Shannonhouse, L. R., Elston, N., Lin, Y. W. D., Mize, M. C., Rumsey, A., Rice, R., ... Porter, M. J. (2018). Suicide intervention training for counselor trainees: A quasi‐experimental study on skill retention. Counselor Education and Supervision, 57(3), 194-210. doi: 10.1002/ceas.12110
  • Sokol, R. L., Heinze, J., Doan, J., Normand, M., Grodzinski, A., Pomerantz, N., ... Zimmerman, M. (2021). Crisis interventions in schools: A systematic review. Journal of School Violence, 20(2), 241-260. doi: 10.1080/15388220.2021.1879098
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2006). Türkiye Cumhuriyeti ruh sağlığı politikası. https://yunus.hacettepe.edu.tr/~ihsandag/index_dosyalar/tcruhsagligipolitikasi.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Ulusal ruh sağlığı eylem planı (2011-2023). http://ahmetsaltik.net/arsiv/2014/07/ULUSAL_RUH_SAGLIGI_EYLEM_PLANI_2011-2023.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2015). İntiharın önlenmesi öğretmenler ve diğer okul personeli için kaynak. https://adiyamanism.saglik.gov.tr/eklenti/165097/0/intihari-onleme-ogretmenler-ve-diger-okul-personelipdf.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2022). Ulusal ruh sağlığı eylem planı (2021-2023). Https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/Ruh_Sagligi_Db/yayinlarimiz/URSEP_Baski.pdf adresinden elde edildi.
  • Tompkins, T. L., Witt, J., & Abraibesh, N. (2010). Does a gatekeeper suicide prevention program work in a school setting? Evaluating training outcome and moderators of effectiveness. Suicide and Life-Threatening Behavior, 40(5), 506-515. doi: 10.1521/suli.2010.40.5.506
  • Torcasso, G., & Hilt, L. M. (2017). Suicide prevention among high school students: Evaluation of a nonrandomized trial of a multi-stage suicide screening program. Child & Youth Care Forum, 46(1), 35-49 doi: 10.1007/s10566-016-9366-x
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK]. (2023). Ölüm ve ölüm nedeni istatistikleri, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Olum-ve-Olum-Nedeni-Istatistikleri-2022 adresinden elde edildi.
  • Ulusoy, D., Demir, N. Ö. ve Baran, A. G. (2005). Ergenlik döneminde intihar algısı: Lise son sınıf gençliği örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22(1), 259-270.
  • Ünlü, G., Aksoy, Z. ve Ersan, E. E. (2014). İntihar girişiminde bulunan çocuk ve ergenlerin değerlendirilmesi. Pamukkale Tıp Dergisi, 7(3), 176-183.
  • van Bergen, D. D., Eikelenboom, M., & van de Looij-Jansen, P. P. (2018). Attempted suicide of ethnic minority girls with a Caribbean and Cape Verdean background: Rates and risk factors. BMC Psychiatry, 18(1), 1-8. doi: 10.1186/s12888-017-1585-7
  • Wasserman, D., Cheng, Q. I., & Jiang, G. X. (2005). Global suicide rates among young people aged 15-19. World Psychiatry, 4(2), 114.
  • Wenzel, A., & Beck, A. T. (2008). A cognitive model of suicidal behavior: Theory and treatment. Applied and Preventive Psychology, 12(4), 189-201. doi: 10.1016/j.appsy.2008.05.001
  • World Health Organization [WHO]. (2021). Suicide prevention. Retrieved from https://www.who.int/health-topics/suicide#tab=tab_1
  • Wyman, P. A., Brown, C. H., lomurray, M., Schmeelk-Cone, K., Petrova, M., Yu, Q., ... Wang, W. (2010). An outcome evaluation of the sources of strength suicide prevention program delivered by adolescent peer leaders in high schools. American Journal of Public Health, 100(9), 1653-1661. doi: 10.2105%2FAJPH.2009.190025
  • Yıldız, A. (2022). Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386. doi: 10.18037/ausbd.1227366
There are 59 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Sema Civan Gökkaya 0000-0003-2633-137X

Publication Date July 24, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Civan Gökkaya, S. (2023). Okul Temelli İntihar Önleme Programlarının İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(2), 209-223. https://doi.org/10.12984/egeefd.1213519