The purpose of this study is to investigate the mediating role of emotional burnout in the relationship between career barriers and organizational silence, based on teacher opinions. In this context, the predicting effect of career barriers on job-related emotional burnout and organizational silence, and the predicting effect of job-related emotional burnout on organizational silence were examined. Then, the mediating role of emotional burnout in the relationship between career barriers and organizational silence was discussed. As a measurement tool, the Career Barriers Scale developed by İnandı and Gılıç (2021); Organizational Silence Scale, developed by Van Dyne et al. (2003) and adapted to Turkish by Kahya (2013), and Job-Related Emotional Burnout Scale, developed by Wharton (1993) and adapted to Turkish by Günay (2021), were used in the study. The research was designed as a correlational, cross-sectional quantitative survey and conducted with 307 teachers working in Uşak province. Pearson correlation analysis was performed to investigate the relationship between continuous variables, and mediation analyses were also performed with the Process Macro. Sobel Test was used to test the significance of the mediation effect. As a result of the analyses, it was concluded that all three variables were significantly related to each other; job-related emotional burnout partially mediates the relationship between career barriers and organizational silence.
Bu araştırmanın amacı öğretmen görüşleri doğrultusunda kariyer engelleri ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkide duygusal tükenmişliğin aracı rolünü ortaya koymaktır. Bu kapsamda kariyer engellerinin işe bağlı duygusal tükenmişliği ve örgütsel sessizliği, işe bağlı duygusal tükenmişliğin örgütsel sessizliği yordama durumları incelenmiştir. Ardından da kariyer engelleri ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkide duygusal tükenmişliğin aracı rolü ele alınmıştır. Ölçme aracı olarak İnandı ve Gılıç (2021) tarafından geliştirilen Kariyer Engelleri Ölçeği; Van Dyne ve diğerleri (2003) tarafından geliştirilen ve Kahya (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan Örgütsel Sessizlik Ölçeği; Wharton (1993) tarafından geliştirilen ve Günay (2021) tarafından Türkçeye uyarlanan İşe Bağlı Duygusal Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel, kesitsel bir nicel araştırma olarak tasarlanmış ve Uşak ilinde görev yapan 307 öğretmen ile yürütülmüştür. Sürekli değişkenler arasındaki ilişkinin belirlenmesi Pearson korelasyon analizi ile yapılmıştır. Ayrıca Proses Macro ile aracılık analizleri gerçekleştirilmiştir. Aracılık etkisinin anlamlılığını test etmek için Sobel Testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda üç değişkenin de birbirleri ile anlamlı olarak ilişkili olduğu; kariyer engelleri ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkide işe bağlı duygusal tükenmişliğin kısmi olarak aracılık ettiği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | January 30, 2024 |
Acceptance Date | August 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 3 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.