Bu araştırmada, öğretmenlerin mesleki gelişim ihtiyaçları hakkındaki görüşlerini keşfetmek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu Erzurum ili Aziziye, Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilen 42 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin elde edilmesinde, yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin genel olarak mesleki gelişim ihtiyaçlarının olduğu ve mesleki gelişimin öğretmenler için yeterli donanıma sahip olma, yenilenme ve sürekli öğrenmeyi ifade ettiği belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin karşılanamamasına neden olan birtakım yetersizliklerin olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin en fazla teknoloji kullanımı, rehberlik ve alan bilgisi alanlarında mesleki gelişime ihtiyaç duydukları ve mesleki gelişim ihtiyaçlarının kurs ve seminerler, uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitim yoluyla karşılanabileceği belirlenmiştir. Öğretmenlerin özellikle eksiklik hissettikleri gelişim alanlarının belirlenmesi ve bu alanlara yönelik mesleki gelişim çalışmalarının yapılandırılması önerilmektedir.
This research aimed to explore teachers' views on their professional development needs. The research was designed in a phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research was selected by the maximum diversity sampling method and it consists of 42 teachers working in primary, secondary and high schools in the central districts of Aziziye, Palandöken and Yakutiye in Erzurum province. A semi-structured interview form was used to obtain research data. According to the results obtained from the research, it was determined that teachers generally have professional development needs and for teachers professional development means having adequate equipment, renewal and continuous learning. However, it has been determined that there are some inadequacies that cause teachers' professional development needs not to be met. The research indicated that teachers expressed the greatest need for professional development in the areas of technology use, guidance, and subject knowledge. The findings suggested that these needs can be met through a variety of educational methods, including courses, seminars, distance learning, and face-to-face education. It is recommended that areas of development where teachers feel particularly deficient be identified, and that professional development activities be structured around these areas.
Teacher professional development Continuous improvement Teacher learning Continuous learning
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | May 19, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.